Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Filho, Francisco José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira de Sousa, Kaline, Lopes Martins, Maria Amélia, Ferreira Lima Júnior, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1050
Resumo: According to the Ministry of Education, there is a significant increase in cases of Autism Spectrum Disorder (ASD) in children, and new interventions for this population are essential. This article sought to carry out an integrative literature review, including only clinical trials that addressed the effects of games on the development of social skills in children with ASD. One study found benefits in a specific game. Although other studies did not report relevant differences between the intervention and control groups, they did find improvements in post-game assessments. Therefore, it cannot be affirmed that games have the potential to benefit autistic children, constituting a gap in knowledge that requires new clinical trials.
id IFSP-2_317e28fe75775d79145e56b52c9814e8
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1050
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Games in the development of social skills in children with autism: an integrative reviewLos juegos en el desarrollo de habilidades sociales en niños con autismo: una revisión integradoraOs jogos no desenvolvimento de habilidades sociais em crianças com autismo: uma revisão integrativaTranstorno do Espectro Autista. Jogos experimentais. Habilidades sociais.Ciências da SaúdeAutism Spectrum DisorderGames experimentalSocial skillscollective healthTrastorno del Espectro AutistaJuegos experimentalesHabilidades socialesSalud públicaAccording to the Ministry of Education, there is a significant increase in cases of Autism Spectrum Disorder (ASD) in children, and new interventions for this population are essential. This article sought to carry out an integrative literature review, including only clinical trials that addressed the effects of games on the development of social skills in children with ASD. One study found benefits in a specific game. Although other studies did not report relevant differences between the intervention and control groups, they did find improvements in post-game assessments. Therefore, it cannot be affirmed that games have the potential to benefit autistic children, constituting a gap in knowledge that requires new clinical trials.Según el Ministerio de Educación, actualmente hay un aumento significativo de casos de Trastorno del Espectro Autista (TEA) en niños, por lo que son esenciales nuevas intervenciones para esta población. Este artículo buscó realizar una revisión bibliográfica integradora, incluyendo sólo ensayos clínicos que abordaran los efectos de los juegos en el desarrollo de habilidades sociales en niños con TEA. Un estudio encontró beneficios en un juego específico. Aunque otros estudios no informaron de diferencias significativas entre los grupos de intervención y control, sí encontraron mejoras en las evaluaciones posteriores al juego. Por lo tanto, no se puede afirmar que los juegos tengan el potencial de beneficiar a los niños autistas, lo que constituye una laguna de conocimiento que requiere nuevos ensayos clínicos.Conforme o Ministério da Educação, atualmente, há um aumento significativo de casos de Transtorno do Espectro Autista (TEA) em crianças, sendo fundamental novas intervenções para essa população. Objetivou-se realizar uma revisão integrativa de literatura, incluindo apenas ensaios clínicos que abordassem os efeitos dos jogos no desenvolvimento de habilidades sociais em crianças com TEA. Um estudo apontou benefícios em jogo específico. Embora outros trabalhos não tenham relatado diferenças relevantes entre os grupos intervenção e controle, obtiveram melhoras nas avaliações pós-jogo. Portanto, não se pode afirmar que os jogos têm potencial para beneficiar crianças autistas, constituindo-se como uma lacuna de conhecimentos que carecem de novos ensaios clínicos.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1050Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e0240022359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1050/569Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ferreira Filho, Francisco JoséOliveira de Sousa, KalineLopes Martins, Maria AméliaFerreira Lima Júnior, José2024-04-05T14:02:51Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1050Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2024-04-05T14:02:51Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
Los juegos en el desarrollo de habilidades sociales en niños con autismo: una revisión integradora
Os jogos no desenvolvimento de habilidades sociais em crianças com autismo: uma revisão integrativa
title Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
spellingShingle Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
Ferreira Filho, Francisco José
Transtorno do Espectro Autista. Jogos experimentais. Habilidades sociais.
Ciências da Saúde
Autism Spectrum Disorder
Games experimental
Social skills
collective health
Trastorno del Espectro Autista
Juegos experimentales
Habilidades sociales
Salud pública
title_short Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
title_full Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
title_fullStr Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
title_full_unstemmed Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
title_sort Games in the development of social skills in children with autism: an integrative review
author Ferreira Filho, Francisco José
author_facet Ferreira Filho, Francisco José
Oliveira de Sousa, Kaline
Lopes Martins, Maria Amélia
Ferreira Lima Júnior, José
author_role author
author2 Oliveira de Sousa, Kaline
Lopes Martins, Maria Amélia
Ferreira Lima Júnior, José
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Filho, Francisco José
Oliveira de Sousa, Kaline
Lopes Martins, Maria Amélia
Ferreira Lima Júnior, José
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno do Espectro Autista. Jogos experimentais. Habilidades sociais.
Ciências da Saúde
Autism Spectrum Disorder
Games experimental
Social skills
collective health
Trastorno del Espectro Autista
Juegos experimentales
Habilidades sociales
Salud pública
topic Transtorno do Espectro Autista. Jogos experimentais. Habilidades sociais.
Ciências da Saúde
Autism Spectrum Disorder
Games experimental
Social skills
collective health
Trastorno del Espectro Autista
Juegos experimentales
Habilidades sociales
Salud pública
description According to the Ministry of Education, there is a significant increase in cases of Autism Spectrum Disorder (ASD) in children, and new interventions for this population are essential. This article sought to carry out an integrative literature review, including only clinical trials that addressed the effects of games on the development of social skills in children with ASD. One study found benefits in a specific game. Although other studies did not report relevant differences between the intervention and control groups, they did find improvements in post-game assessments. Therefore, it cannot be affirmed that games have the potential to benefit autistic children, constituting a gap in knowledge that requires new clinical trials.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1050
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1050/569
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e024002
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679088918528