Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pôrto César, Gabriel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira Santiago, Helena, Isabel Schafer de Brum, Karine, Jung, Hildegard Susana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423
Resumo: This paper is about the impact of the pandemic in the early years of basic education. The objective is to present the point of view and experiences of literacy teachers from the public school system in the metropolitan region of Porto Alegre during the pandemic. The survey is qualitative and uses an online questionnaire. The results demonstrate: a) social inequality is a determining factor in the development of children, since less than half follow remote classes; b) the importance of family support for learning, seeking autonomy; c) the possibility of interaction between teachers and students is a teaching concern.
id IFSP-2_38ea9fb37688992c7dde72d428248d91
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/423
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern BrazilLa pandemia y los profesores alfabetizadores: una mirada a la red pública en sur de BrasilA pandemia e os professores alfabetizadores: um olhar para a rede pública no sul do BrasilAlfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade SocialeducaçãoAlfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social.educaciónLiteracy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality.educationThis paper is about the impact of the pandemic in the early years of basic education. The objective is to present the point of view and experiences of literacy teachers from the public school system in the metropolitan region of Porto Alegre during the pandemic. The survey is qualitative and uses an online questionnaire. The results demonstrate: a) social inequality is a determining factor in the development of children, since less than half follow remote classes; b) the importance of family support for learning, seeking autonomy; c) the possibility of interaction between teachers and students is a teaching concern.Este artículo trata sobre el impacto de la pandemia en los primeros años de la educación básica. Presenta el punto de vista y experiencias de alfabetizadores del sistema escolar público de la región metropolitana de Porto Alegre durante la pandemia. La investigación es cualitativa y utiliza un cuestionario en línea. Los resultados demuestran: a) la desigualdad social es factor determinante en el desarrollo de los niños, ya que menos de la mitad sigue clases remotas; b) la importancia del apoyo familiar para el aprendizaje, buscando la autonomía; c) la posibilidad de interacción entre profesores y estudiantes es una preocupación docente.Este trabalho é sobre o impacto da pandemia nos anos iniciais da educação básica. O objetivo consiste em apresentar o ponto de vista e vivências de professores alfabetizadores da rede pública de ensino da região metropolitana de Porto Alegre durante a pandemia. A pesquisa é qualitativa e utiliza um questionário online para obter dados. Os resultados demonstram: a) a desigualdade social é fator determinante ao desenvolvimento das crianças, pois menos da metade acompanha as aulas remotas; b) a importância do apoio familiar à aprendizagem, buscando a autonomia; c) a possibilidade de interação entre professores e estudantes é uma preocupação docente.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e210152359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423/213Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPôrto César, GabrielOliveira Santiago, HelenaIsabel Schafer de Brum, KarineJung, Hildegard Susana2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/423Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
La pandemia y los profesores alfabetizadores: una mirada a la red pública en sur de Brasil
A pandemia e os professores alfabetizadores: um olhar para a rede pública no sul do Brasil
title Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
spellingShingle Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
Pôrto César, Gabriel
Alfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade Social
educação
Alfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social.
educación
Literacy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality.
education
title_short Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
title_full Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
title_fullStr Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
title_full_unstemmed Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
title_sort Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
author Pôrto César, Gabriel
author_facet Pôrto César, Gabriel
Oliveira Santiago, Helena
Isabel Schafer de Brum, Karine
Jung, Hildegard Susana
author_role author
author2 Oliveira Santiago, Helena
Isabel Schafer de Brum, Karine
Jung, Hildegard Susana
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pôrto César, Gabriel
Oliveira Santiago, Helena
Isabel Schafer de Brum, Karine
Jung, Hildegard Susana
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade Social
educação
Alfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social.
educación
Literacy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality.
education
topic Alfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade Social
educação
Alfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social.
educación
Literacy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality.
education
description This paper is about the impact of the pandemic in the early years of basic education. The objective is to present the point of view and experiences of literacy teachers from the public school system in the metropolitan region of Porto Alegre during the pandemic. The survey is qualitative and uses an online questionnaire. The results demonstrate: a) social inequality is a determining factor in the development of children, since less than half follow remote classes; b) the importance of family support for learning, seeking autonomy; c) the possibility of interaction between teachers and students is a teaching concern.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423/213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e21015
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678592942080