Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423 |
Resumo: | This paper is about the impact of the pandemic in the early years of basic education. The objective is to present the point of view and experiences of literacy teachers from the public school system in the metropolitan region of Porto Alegre during the pandemic. The survey is qualitative and uses an online questionnaire. The results demonstrate: a) social inequality is a determining factor in the development of children, since less than half follow remote classes; b) the importance of family support for learning, seeking autonomy; c) the possibility of interaction between teachers and students is a teaching concern. |
id |
IFSP-2_38ea9fb37688992c7dde72d428248d91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/423 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern BrazilLa pandemia y los profesores alfabetizadores: una mirada a la red pública en sur de BrasilA pandemia e os professores alfabetizadores: um olhar para a rede pública no sul do BrasilAlfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade SocialeducaçãoAlfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social.educaciónLiteracy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality.educationThis paper is about the impact of the pandemic in the early years of basic education. The objective is to present the point of view and experiences of literacy teachers from the public school system in the metropolitan region of Porto Alegre during the pandemic. The survey is qualitative and uses an online questionnaire. The results demonstrate: a) social inequality is a determining factor in the development of children, since less than half follow remote classes; b) the importance of family support for learning, seeking autonomy; c) the possibility of interaction between teachers and students is a teaching concern.Este artículo trata sobre el impacto de la pandemia en los primeros años de la educación básica. Presenta el punto de vista y experiencias de alfabetizadores del sistema escolar público de la región metropolitana de Porto Alegre durante la pandemia. La investigación es cualitativa y utiliza un cuestionario en línea. Los resultados demuestran: a) la desigualdad social es factor determinante en el desarrollo de los niños, ya que menos de la mitad sigue clases remotas; b) la importancia del apoyo familiar para el aprendizaje, buscando la autonomía; c) la posibilidad de interacción entre profesores y estudiantes es una preocupación docente.Este trabalho é sobre o impacto da pandemia nos anos iniciais da educação básica. O objetivo consiste em apresentar o ponto de vista e vivências de professores alfabetizadores da rede pública de ensino da região metropolitana de Porto Alegre durante a pandemia. A pesquisa é qualitativa e utiliza um questionário online para obter dados. Os resultados demonstram: a) a desigualdade social é fator determinante ao desenvolvimento das crianças, pois menos da metade acompanha as aulas remotas; b) a importância do apoio familiar à aprendizagem, buscando a autonomia; c) a possibilidade de interação entre professores e estudantes é uma preocupação docente.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e210152359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423/213Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPôrto César, GabrielOliveira Santiago, HelenaIsabel Schafer de Brum, KarineJung, Hildegard Susana2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/423Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil La pandemia y los profesores alfabetizadores: una mirada a la red pública en sur de Brasil A pandemia e os professores alfabetizadores: um olhar para a rede pública no sul do Brasil |
title |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil |
spellingShingle |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil Pôrto César, Gabriel Alfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade Social educação Alfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social. educación Literacy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality. education |
title_short |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil |
title_full |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil |
title_fullStr |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil |
title_full_unstemmed |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil |
title_sort |
Pandemic and literacy teachers: a look at the public network in southern Brazil |
author |
Pôrto César, Gabriel |
author_facet |
Pôrto César, Gabriel Oliveira Santiago, Helena Isabel Schafer de Brum, Karine Jung, Hildegard Susana |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Santiago, Helena Isabel Schafer de Brum, Karine Jung, Hildegard Susana |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pôrto César, Gabriel Oliveira Santiago, Helena Isabel Schafer de Brum, Karine Jung, Hildegard Susana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade Social educação Alfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social. educación Literacy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality. education |
topic |
Alfabetização. Pandemia. Professores Alfabetizadores. Ensino Público. Desigualdade Social educação Alfabetización; Pandemia; Maestros de alfabetización; Educación pública; Desigualdad social. educación Literacy. Pandemic. Literacy Teachers. Public education. Social inequality. education |
description |
This paper is about the impact of the pandemic in the early years of basic education. The objective is to present the point of view and experiences of literacy teachers from the public school system in the metropolitan region of Porto Alegre during the pandemic. The survey is qualitative and uses an online questionnaire. The results demonstrate: a) social inequality is a determining factor in the development of children, since less than half follow remote classes; b) the importance of family support for learning, seeking autonomy; c) the possibility of interaction between teachers and students is a teaching concern. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/423/213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e21015 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678592942080 |