Literacy: current challenges and new approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prioste, Claudia Dias
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mazzeu, Francisco José Carvalho, Barbosa, Eliza Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9189
Resumo: The purpose of this text is to present the special issue of the Ibero American Journal of Education Studies that focuses the Literacy as a theme, addressed under a multiplicity of aspects, dimensions and theoretical-methodological approaches. By grouping the articles according to their object, we try to indicate links between it which stimulate authors’ debate and the identification of convergences and divergences, inviting to a deepening themes and to search for overcoming the mentioned challenges. The richness of approaches and analyzes represented by authors from diverse theoretical lines and institutional affiliation from all regions of Brazil and abroad brings an instigating panorama that could serve as reference for future research and actions in the field of Literacy.
id UNESP-15_92b753eeb6599f46e589b4f72cccaab1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9189
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Literacy: current challenges and new approachesAlfabetización: retos actuales y nuevos abordajesAlfabetização: desafios atuais e novas abordagensLiteracy. Public policies. School failure. Literacy training. Literacy methods.Alfabetización. Políticas públicas. Fracaso escolar. Formación de alfabetizadores. Métodos de alfabetización.Alfabetização. Políticas públicas. Fracasso escolar. Formação de alfabetizadores. Métodos de alfabetização.The purpose of this text is to present the special issue of the Ibero American Journal of Education Studies that focuses the Literacy as a theme, addressed under a multiplicity of aspects, dimensions and theoretical-methodological approaches. By grouping the articles according to their object, we try to indicate links between it which stimulate authors’ debate and the identification of convergences and divergences, inviting to a deepening themes and to search for overcoming the mentioned challenges. The richness of approaches and analyzes represented by authors from diverse theoretical lines and institutional affiliation from all regions of Brazil and abroad brings an instigating panorama that could serve as reference for future research and actions in the field of Literacy.Este texto tiene el objetivo de presentar el número especial de la Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação que trae el tema de la Alfabetización, abordado bajo una multiplicidad de aspectos, dimensiones y enfoques teórico-metodológicos. Al reunir los artículos en función de su objeto, buscamos indicar relaciones que estimulen el debate entre los autores y la identificación de convergencias y divergencias, invitando para una profundización de temas y para la búsqueda de superación de los retos apuntados. La riqueza de abordajes y análisis representada por autores de diversas líneas teóricas y de instituciones de las cinco regiones de Brasil y del extranjero muestra un panorama instigador que podrá fundamentar investigaciones y acciones futuras en el campo de la alfabetización.Este texto tem como objetivo apresentar o número especial da Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação que traz como tema a Alfabetização, abordada sob uma multiplicidade de aspectos, dimensões e enfoques teórico-metodológicos. Agrupando os artigos em função do seu objeto, procuramos indicar ligações que estimulem o debate entre os autores e a identificação de convergências e divergências, convidando para um aprofundamento de temas e para a busca de superação dos desafios apontados. A riqueza de abordagens e análises representada por autores de diversas linhas teóricas e de instituições das cinco regiões do Brasil e do exterior traz um panorama instigante que poderá subsidiar pesquisas e ações futuras no campo da alfabetização. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/918910.21723/riaee.v11.n.esp4.9189Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2251-2266Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2251-22661982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9189/6083Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrioste, Claudia DiasMazzeu, Francisco José CarvalhoBarbosa, Eliza Maria2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9189Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy: current challenges and new approaches
Alfabetización: retos actuales y nuevos abordajes
Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens
title Literacy: current challenges and new approaches
spellingShingle Literacy: current challenges and new approaches
Prioste, Claudia Dias
Literacy. Public policies. School failure. Literacy training. Literacy methods.
Alfabetización. Políticas públicas. Fracaso escolar. Formación de alfabetizadores. Métodos de alfabetización.
Alfabetização. Políticas públicas. Fracasso escolar. Formação de alfabetizadores. Métodos de alfabetização.
title_short Literacy: current challenges and new approaches
title_full Literacy: current challenges and new approaches
title_fullStr Literacy: current challenges and new approaches
title_full_unstemmed Literacy: current challenges and new approaches
title_sort Literacy: current challenges and new approaches
author Prioste, Claudia Dias
author_facet Prioste, Claudia Dias
Mazzeu, Francisco José Carvalho
Barbosa, Eliza Maria
author_role author
author2 Mazzeu, Francisco José Carvalho
Barbosa, Eliza Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prioste, Claudia Dias
Mazzeu, Francisco José Carvalho
Barbosa, Eliza Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy. Public policies. School failure. Literacy training. Literacy methods.
Alfabetización. Políticas públicas. Fracaso escolar. Formación de alfabetizadores. Métodos de alfabetización.
Alfabetização. Políticas públicas. Fracasso escolar. Formação de alfabetizadores. Métodos de alfabetização.
topic Literacy. Public policies. School failure. Literacy training. Literacy methods.
Alfabetización. Políticas públicas. Fracaso escolar. Formación de alfabetizadores. Métodos de alfabetización.
Alfabetização. Políticas públicas. Fracasso escolar. Formação de alfabetizadores. Métodos de alfabetização.
description The purpose of this text is to present the special issue of the Ibero American Journal of Education Studies that focuses the Literacy as a theme, addressed under a multiplicity of aspects, dimensions and theoretical-methodological approaches. By grouping the articles according to their object, we try to indicate links between it which stimulate authors’ debate and the identification of convergences and divergences, inviting to a deepening themes and to search for overcoming the mentioned challenges. The richness of approaches and analyzes represented by authors from diverse theoretical lines and institutional affiliation from all regions of Brazil and abroad brings an instigating panorama that could serve as reference for future research and actions in the field of Literacy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9189
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9189
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9189
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9189
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9189/6083
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2251-2266
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2251-2266
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v0i0
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855456321536