Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Barros, Kallef
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Manzoni de Almeida, Daniel, Bueno, Kenia de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/92
Resumo: This study aims to describe the process of developing the “Mountain Method”, promote its example and offer students a new knowledge acquisition strategy. Thus, the method was applied, based on a chapter in the area of Biological Sciences and Health, which is one of the references for the study of Immunology. In addition, it was necessary to aggregate the advances of Neuroscience, mainly regarding the physiological relationship between brain structures and their contribution to the understanding of the construction of human cognitive development, also using the contribution of Cognitive and Educational Psychology.
id IFSP-2_4a6b5ac7a2503e777ce9b0822ac5f85d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/92
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learningDescripción del desarrollo de un método de estudio título "método de montaña" para la enseñanza y aprendizaje de la inmunología en la educación superiorDescrição do desenvolvimento de um método de estudo intitulado “método da montanha” para o ensino e aprendizagem de imunologia no ensino superiorAprendizagem. Memória. Atenção. Técnicas de estudo. Métodos de estudoensino de ciênciasLearning process. Memory. Attention. Study techniques. Study methods.science teachingAprendizaje. Memoria. Atención. Técnicas de estúdio. Métodos de estúdio.enseñanza de la cienciaThis study aims to describe the process of developing the “Mountain Method”, promote its example and offer students a new knowledge acquisition strategy. Thus, the method was applied, based on a chapter in the area of Biological Sciences and Health, which is one of the references for the study of Immunology. In addition, it was necessary to aggregate the advances of Neuroscience, mainly regarding the physiological relationship between brain structures and their contribution to the understanding of the construction of human cognitive development, also using the contribution of Cognitive and Educational Psychology.Este estudio tiene como objetivo describir el proceso de desarrollo del "Método de la montaña", promover su ejemplificación y ofrecerlo a los estudiantes como una nueva estrategia para la adquisición de conocimiento. Así, la aplicación del método se realizó, a partir de un capítulo de libro en el área de Ciencias Biológicas y de la Salud, que es una de las referencias para el estudio de la Inmunología. Además, fue necesario agregar los avances en Neurociencia, especialmente con respecto a la relación fisiológica entre las estructuras cerebrales y su contribución a la comprensión de la construcción del desarrollo cognitivo humano, también utilizando la contribución de la Psicología Cognitiva y Educativa.Este estudo visa descrever o processo de desenvolvimento do “Método da Montanha”, promover a sua exemplificação e oferecê-lo aos estudantes como uma nova estratégia para aquisição de conhecimento. Assim, foi realizada a aplicação do método, a partir de um capítulo de livro da área das Ciências Biológicas e da Saúde, que é uma das referências para o estudo da Imunologia. Além disso, foi necessário agregar os avanços da Neurociência, sobretudo quanto à relação fisiológica entre estruturas encefálicas e a sua contribuição para o entendimento da construção do desenvolvimento cognitivo humano, se valendo também da contribuição da Psicologia Cognitiva e Educacional.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/92Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210082359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/92/141Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Barros, Kallef Manzoni de Almeida, DanielBueno, Kenia de Oliveira2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/92Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
Descripción del desarrollo de un método de estudio título "método de montaña" para la enseñanza y aprendizaje de la inmunología en la educación superior
Descrição do desenvolvimento de um método de estudo intitulado “método da montanha” para o ensino e aprendizagem de imunologia no ensino superior
title Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
spellingShingle Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
Oliveira Barros, Kallef
Aprendizagem. Memória. Atenção. Técnicas de estudo. Métodos de estudo
ensino de ciências
Learning process. Memory. Attention. Study techniques. Study methods.
science teaching
Aprendizaje. Memoria. Atención. Técnicas de estúdio. Métodos de estúdio.
enseñanza de la ciencia
title_short Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
title_full Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
title_fullStr Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
title_full_unstemmed Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
title_sort Description of the development of a study methodology entitled “mountain method” for higher education immunology teaching and learning
author Oliveira Barros, Kallef
author_facet Oliveira Barros, Kallef
Manzoni de Almeida, Daniel
Bueno, Kenia de Oliveira
author_role author
author2 Manzoni de Almeida, Daniel
Bueno, Kenia de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Barros, Kallef
Manzoni de Almeida, Daniel
Bueno, Kenia de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem. Memória. Atenção. Técnicas de estudo. Métodos de estudo
ensino de ciências
Learning process. Memory. Attention. Study techniques. Study methods.
science teaching
Aprendizaje. Memoria. Atención. Técnicas de estúdio. Métodos de estúdio.
enseñanza de la ciencia
topic Aprendizagem. Memória. Atenção. Técnicas de estudo. Métodos de estudo
ensino de ciências
Learning process. Memory. Attention. Study techniques. Study methods.
science teaching
Aprendizaje. Memoria. Atención. Técnicas de estúdio. Métodos de estúdio.
enseñanza de la ciencia
description This study aims to describe the process of developing the “Mountain Method”, promote its example and offer students a new knowledge acquisition strategy. Thus, the method was applied, based on a chapter in the area of Biological Sciences and Health, which is one of the references for the study of Immunology. In addition, it was necessary to aggregate the advances of Neuroscience, mainly regarding the physiological relationship between brain structures and their contribution to the understanding of the construction of human cognitive development, also using the contribution of Cognitive and Educational Psychology.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/92
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/92
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/92/141
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021008
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678461870080