"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Gomes Portela, Jully
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bastos Cogo, Silvana, Caetano da Silva Corcini, Laís Mara, Pacheco Alves, Anna Júlia, Rieger Donel, Carine, da Silva Puhl, Gabriel, de Quadros Severo Maciel, Victória
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597
Resumo: Dropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity.
id IFSP-2_56904d897a3f24a063bd95e4ca39cc4d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/597
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemicProyecto "mentoría": estrategias de bienvenida para disfrutar a estudiantes de enfermería durante la pandemia de Covid-19Projeto “mentoring”: estratégias de acolhimento aos acadêmicos ingressantes na graduação em enfermagem durante a pandemia da Covid-19EnfermagemEnsinoEvasão EstudantilPandemiasEnfermagemNursingTeachingStudent dropoutPandemicsNursingEnfermeríaEnsenãnzaAbandono escolarPandemiasEnfermeríaDropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity.La evasión es un desafío experimentado por las Instituciones de Educación Superior (IES). El Programa de Educación Tutorial (PET) en Enfermería desarrolla el Proyecto Mentoring con el fin de minimizar la deserción académica. El objetivo es reportar la experiencia y las estrategias utilizadas para la permanencia de los estudiantes. Se trata de un estudio descriptivo, derivado de la experiencia de académicos de pregrado, de una universidad pública, en la organización y ejecución de un proyecto enseñanza, en 2020. Se realizaron reuniones en línea, para explicaciones relevantes al público y tutorías. Se demuestra que las actividades contribuyen a la integración y apoyo en la graduación, sin embargo, la evasión debe estar guiada por la multidisciplinariedad.A evasão é um desafio vivenciado pelas Instituições de Ensino Superior (IES). O Programa de Educação Tutorial (PET) Enfermagem desenvolve o Projeto Mentoring, a fim de minimizar a evasão acadêmica. Objetiva-se relatar a vivência e as estratégias utilizadas para a permanência estudantil. Trata-se de um estudo descritivo, oriundo da experiência de acadêmicos de graduação, de uma universidade pública, na organização e execução de um projeto de ensino, em 2020. Realizaram-se encontros on-line, para explanações pertinentes ao público e a tutoria. As atividades mostram-se contribuintes à integração e suporte na graduação, entretanto, a evasão deve ser pautada na multidisciplinaridade.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210482359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597/285Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Gomes Portela, JullyBastos Cogo, SilvanaCaetano da Silva Corcini, Laís MaraPacheco Alves, Anna JúliaRieger Donel, Carineda Silva Puhl, Gabrielde Quadros Severo Maciel, Victória2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/597Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
Proyecto "mentoría": estrategias de bienvenida para disfrutar a estudiantes de enfermería durante la pandemia de Covid-19
Projeto “mentoring”: estratégias de acolhimento aos acadêmicos ingressantes na graduação em enfermagem durante a pandemia da Covid-19
title "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
spellingShingle "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
Martins Gomes Portela, Jully
Enfermagem
Ensino
Evasão Estudantil
Pandemias
Enfermagem
Nursing
Teaching
Student dropout
Pandemics
Nursing
Enfermería
Ensenãnza
Abandono escolar
Pandemias
Enfermería
title_short "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
title_full "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
title_fullStr "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
title_full_unstemmed "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
title_sort "Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
author Martins Gomes Portela, Jully
author_facet Martins Gomes Portela, Jully
Bastos Cogo, Silvana
Caetano da Silva Corcini, Laís Mara
Pacheco Alves, Anna Júlia
Rieger Donel, Carine
da Silva Puhl, Gabriel
de Quadros Severo Maciel, Victória
author_role author
author2 Bastos Cogo, Silvana
Caetano da Silva Corcini, Laís Mara
Pacheco Alves, Anna Júlia
Rieger Donel, Carine
da Silva Puhl, Gabriel
de Quadros Severo Maciel, Victória
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Gomes Portela, Jully
Bastos Cogo, Silvana
Caetano da Silva Corcini, Laís Mara
Pacheco Alves, Anna Júlia
Rieger Donel, Carine
da Silva Puhl, Gabriel
de Quadros Severo Maciel, Victória
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Ensino
Evasão Estudantil
Pandemias
Enfermagem
Nursing
Teaching
Student dropout
Pandemics
Nursing
Enfermería
Ensenãnza
Abandono escolar
Pandemias
Enfermería
topic Enfermagem
Ensino
Evasão Estudantil
Pandemias
Enfermagem
Nursing
Teaching
Student dropout
Pandemics
Nursing
Enfermería
Ensenãnza
Abandono escolar
Pandemias
Enfermería
description Dropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597/285
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021048
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678666342400