"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597 |
Resumo: | Dropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity. |
id |
IFSP-2_56904d897a3f24a063bd95e4ca39cc4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/597 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemicProyecto "mentoría": estrategias de bienvenida para disfrutar a estudiantes de enfermería durante la pandemia de Covid-19Projeto “mentoring”: estratégias de acolhimento aos acadêmicos ingressantes na graduação em enfermagem durante a pandemia da Covid-19EnfermagemEnsinoEvasão EstudantilPandemiasEnfermagemNursingTeachingStudent dropoutPandemicsNursingEnfermeríaEnsenãnzaAbandono escolarPandemiasEnfermeríaDropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity.La evasión es un desafío experimentado por las Instituciones de Educación Superior (IES). El Programa de Educación Tutorial (PET) en Enfermería desarrolla el Proyecto Mentoring con el fin de minimizar la deserción académica. El objetivo es reportar la experiencia y las estrategias utilizadas para la permanencia de los estudiantes. Se trata de un estudio descriptivo, derivado de la experiencia de académicos de pregrado, de una universidad pública, en la organización y ejecución de un proyecto enseñanza, en 2020. Se realizaron reuniones en línea, para explicaciones relevantes al público y tutorías. Se demuestra que las actividades contribuyen a la integración y apoyo en la graduación, sin embargo, la evasión debe estar guiada por la multidisciplinariedad.A evasão é um desafio vivenciado pelas Instituições de Ensino Superior (IES). O Programa de Educação Tutorial (PET) Enfermagem desenvolve o Projeto Mentoring, a fim de minimizar a evasão acadêmica. Objetiva-se relatar a vivência e as estratégias utilizadas para a permanência estudantil. Trata-se de um estudo descritivo, oriundo da experiência de acadêmicos de graduação, de uma universidade pública, na organização e execução de um projeto de ensino, em 2020. Realizaram-se encontros on-line, para explanações pertinentes ao público e a tutoria. As atividades mostram-se contribuintes à integração e suporte na graduação, entretanto, a evasão deve ser pautada na multidisciplinaridade.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210482359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597/285Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Gomes Portela, JullyBastos Cogo, SilvanaCaetano da Silva Corcini, Laís MaraPacheco Alves, Anna JúliaRieger Donel, Carineda Silva Puhl, Gabrielde Quadros Severo Maciel, Victória2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/597Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic Proyecto "mentoría": estrategias de bienvenida para disfrutar a estudiantes de enfermería durante la pandemia de Covid-19 Projeto “mentoring”: estratégias de acolhimento aos acadêmicos ingressantes na graduação em enfermagem durante a pandemia da Covid-19 |
title |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic |
spellingShingle |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic Martins Gomes Portela, Jully Enfermagem Ensino Evasão Estudantil Pandemias Enfermagem Nursing Teaching Student dropout Pandemics Nursing Enfermería Ensenãnza Abandono escolar Pandemias Enfermería |
title_short |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic |
title_full |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic |
title_fullStr |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic |
title_full_unstemmed |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic |
title_sort |
"Mentoring" project: welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic |
author |
Martins Gomes Portela, Jully |
author_facet |
Martins Gomes Portela, Jully Bastos Cogo, Silvana Caetano da Silva Corcini, Laís Mara Pacheco Alves, Anna Júlia Rieger Donel, Carine da Silva Puhl, Gabriel de Quadros Severo Maciel, Victória |
author_role |
author |
author2 |
Bastos Cogo, Silvana Caetano da Silva Corcini, Laís Mara Pacheco Alves, Anna Júlia Rieger Donel, Carine da Silva Puhl, Gabriel de Quadros Severo Maciel, Victória |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Gomes Portela, Jully Bastos Cogo, Silvana Caetano da Silva Corcini, Laís Mara Pacheco Alves, Anna Júlia Rieger Donel, Carine da Silva Puhl, Gabriel de Quadros Severo Maciel, Victória |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Ensino Evasão Estudantil Pandemias Enfermagem Nursing Teaching Student dropout Pandemics Nursing Enfermería Ensenãnza Abandono escolar Pandemias Enfermería |
topic |
Enfermagem Ensino Evasão Estudantil Pandemias Enfermagem Nursing Teaching Student dropout Pandemics Nursing Enfermería Ensenãnza Abandono escolar Pandemias Enfermería |
description |
Dropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/597/285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021048 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678666342400 |