WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908 |
Resumo: | Teaching planning requires decision-making from a school context. A bibliographic research and qualitative study of an exploratory nature were conducted in order to highlight teaching planning as an instrument that aids in teacher pedagogical practices, the mediation of teaching and learning processes. Teachers must understand teaching planning as a political, continuous process, pervaded by critical reflection regarding the educational process. |
id |
IFSP-2_5f9d64d2f5d82e4882c8ea55b0750c91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/908 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS LO QUE SABEMOS Y LO QUE QUEREMOS DEL PLANEAMIENTO DE LA ENSEÑANZA COMO (FUTUROS) PROFESORES O que sabemos e o que queremos do planejamento de ensino enquanto (futuros) professoresTeaching planning; Teaching and learning; TeacherPlaneamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesoreducação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; ProfessorTeaching planning requires decision-making from a school context. A bibliographic research and qualitative study of an exploratory nature were conducted in order to highlight teaching planning as an instrument that aids in teacher pedagogical practices, the mediation of teaching and learning processes. Teachers must understand teaching planning as a political, continuous process, pervaded by critical reflection regarding the educational process.El planeamiento de la enseñanza exige toma de decisiones a partir del contexto escolar. Recurrimos a la investigación bibliográfica y al estudio cualitativo de naturaleza exploratoria para indicar el planeamiento de la enseñanza como un instrumento que auxilia a la práctica pedagógica del profesor, la mediación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Los profesores necesitan comprender el planeamiento de la enseñanza como un proceso político, continuo y permeado de reflexión crítica sobre el proceso educativo.O planejamento de ensino exige tomada de decisões a partir do contexto escolar. Recorremos à pesquisa bibliográfica e ao estudo qualitativo de natureza exploratória para evidenciar o planejamento de ensino como um instrumento que auxilia a prática pedagógica do professor, a mediação dos processos de ensino e aprendizagem. Os professores precisam compreender o planejamento de ensino como um processo político, contínuo e perpassado de reflexão crítica sobre o processo educativo.Revista Brasileira de Iniciação Científica2018-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 5 n. 3 (2018): v.5, n.3, abr./jun. (2018); 130-1442359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908/924Correia, Maria Sôniade Moraes, Cloves SantosRodrigues Dantas, Rosana de OliveiraAraújo, Osmar Hélio Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-17T17:25:28Zoai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/908Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2018-07-17T17:25:28Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS LO QUE SABEMOS Y LO QUE QUEREMOS DEL PLANEAMIENTO DE LA ENSEÑANZA COMO (FUTUROS) PROFESORES O que sabemos e o que queremos do planejamento de ensino enquanto (futuros) professores |
title |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS |
spellingShingle |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS Correia, Maria Sônia Teaching planning; Teaching and learning; Teacher Planeamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesor educação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; Professor |
title_short |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS |
title_full |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS |
title_fullStr |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS |
title_full_unstemmed |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS |
title_sort |
WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS |
author |
Correia, Maria Sônia |
author_facet |
Correia, Maria Sônia de Moraes, Cloves Santos Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira Araújo, Osmar Hélio Alves |
author_role |
author |
author2 |
de Moraes, Cloves Santos Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira Araújo, Osmar Hélio Alves |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Maria Sônia de Moraes, Cloves Santos Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira Araújo, Osmar Hélio Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching planning; Teaching and learning; Teacher Planeamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesor educação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; Professor |
topic |
Teaching planning; Teaching and learning; Teacher Planeamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesor educação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; Professor |
description |
Teaching planning requires decision-making from a school context. A bibliographic research and qualitative study of an exploratory nature were conducted in order to highlight teaching planning as an instrument that aids in teacher pedagogical practices, the mediation of teaching and learning processes. Teachers must understand teaching planning as a political, continuous process, pervaded by critical reflection regarding the educational process. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908 |
url |
https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908/924 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 5 n. 3 (2018): v.5, n.3, abr./jun. (2018); 130-144 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1752129781098348544 |