WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Maria Sônia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: de Moraes, Cloves Santos, Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira, Araújo, Osmar Hélio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908
Resumo: Teaching planning requires decision-making from a school context. A bibliographic research and qualitative study of an exploratory nature were conducted in order to highlight teaching planning as an instrument that aids in teacher pedagogical practices, the mediation of teaching and learning processes. Teachers must understand teaching planning as a political, continuous process, pervaded by critical reflection regarding the educational process.
id IFSP-2_5f9d64d2f5d82e4882c8ea55b0750c91
oai_identifier_str oai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/908
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS LO QUE SABEMOS Y LO QUE QUEREMOS DEL PLANEAMIENTO DE LA ENSEÑANZA COMO (FUTUROS) PROFESORES O que sabemos e o que queremos do planejamento de ensino enquanto (futuros) professoresTeaching planning; Teaching and learning; TeacherPlaneamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesoreducação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; ProfessorTeaching planning requires decision-making from a school context. A bibliographic research and qualitative study of an exploratory nature were conducted in order to highlight teaching planning as an instrument that aids in teacher pedagogical practices, the mediation of teaching and learning processes. Teachers must understand teaching planning as a political, continuous process, pervaded by critical reflection regarding the educational process.El planeamiento de la enseñanza exige toma de decisiones a partir del contexto escolar. Recurrimos a la investigación bibliográfica y al estudio cualitativo de naturaleza exploratoria para indicar el planeamiento de la enseñanza como un instrumento que auxilia a la práctica pedagógica del profesor, la mediación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Los profesores necesitan comprender el planeamiento de la enseñanza como un proceso político, continuo y permeado de reflexión crítica sobre el proceso educativo.O planejamento de ensino exige tomada de decisões a partir do contexto escolar. Recorremos à pesquisa bibliográfica e ao estudo qualitativo de natureza exploratória para evidenciar o planejamento de ensino como um instrumento que auxilia a prática pedagógica do professor, a mediação dos processos de ensino e aprendizagem. Os professores precisam compreender o planejamento de ensino como um processo político, contínuo e perpassado de reflexão crítica sobre o processo educativo.Revista Brasileira de Iniciação Científica2018-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 5 n. 3 (2018): v.5, n.3, abr./jun. (2018); 130-1442359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908/924Correia, Maria Sôniade Moraes, Cloves SantosRodrigues Dantas, Rosana de OliveiraAraújo, Osmar Hélio Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-17T17:25:28Zoai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/908Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2018-07-17T17:25:28Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
LO QUE SABEMOS Y LO QUE QUEREMOS DEL PLANEAMIENTO DE LA ENSEÑANZA COMO (FUTUROS) PROFESORES
O que sabemos e o que queremos do planejamento de ensino enquanto (futuros) professores
title WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
spellingShingle WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
Correia, Maria Sônia
Teaching planning; Teaching and learning; Teacher
Planeamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesor
educação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; Professor
title_short WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
title_full WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
title_fullStr WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
title_full_unstemmed WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
title_sort WHAT WE KNOW AND WHAT WE WANT FROM THE TEACHING PLANNING AS (FUTURE) TEACHERS
author Correia, Maria Sônia
author_facet Correia, Maria Sônia
de Moraes, Cloves Santos
Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira
Araújo, Osmar Hélio Alves
author_role author
author2 de Moraes, Cloves Santos
Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira
Araújo, Osmar Hélio Alves
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Maria Sônia
de Moraes, Cloves Santos
Rodrigues Dantas, Rosana de Oliveira
Araújo, Osmar Hélio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching planning; Teaching and learning; Teacher
Planeamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesor
educação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; Professor
topic Teaching planning; Teaching and learning; Teacher
Planeamiento de la enseñanza; Enseñanza y aprendizaje; Profesor
educação; Planejamento de ensino; Ensino e aprendizagem; Professor
description Teaching planning requires decision-making from a school context. A bibliographic research and qualitative study of an exploratory nature were conducted in order to highlight teaching planning as an instrument that aids in teacher pedagogical practices, the mediation of teaching and learning processes. Teachers must understand teaching planning as a political, continuous process, pervaded by critical reflection regarding the educational process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908
url https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/908/924
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 5 n. 3 (2018): v.5, n.3, abr./jun. (2018); 130-144
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1752129781098348544