What kind of teacher do you want to be?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiz Arthury
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/71027
Resumo: Aiming to improve physics teaching, several methodological proposals have been presented in the literature. However, some epistemological elements underlying these proposals are poorly discussed, while poorly attention is given to elements that encourage learning. The focus tends to be on the proposed practices and assessed content, not paying attention to the fact that the physics teaching, and science in general, also has other purposes. Among these, we argue that promoting the student's sincere attention is a factor that must accompany a more meaningful class, problematizing teaching for testing, which not only summarizes the knowledge worked on as tools for taking tests, but also does not allow an approximation of the scientific thinking beyond disjointed fragments of meager or no meaning to the student. Aiming to optimize the predisposition for learning, we bring some propositions that can help the teacher think about practices that are more relevant to the student.
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spelling What kind of teacher do you want to be? ¿Qué tipo de maestro quieres ser?Que tipo de professor você quer ser? Um olhar crítico da Física na escola e considerações epistemológicas para melhor pensar metodologiasphysics teachingteaching methodologieslearning predispositionenseñanza de físicametodologías de enseñanzapredisposición al aprendizajeensino de físicametodologias de ensinopredisposição para a aprendizagemAiming to improve physics teaching, several methodological proposals have been presented in the literature. However, some epistemological elements underlying these proposals are poorly discussed, while poorly attention is given to elements that encourage learning. The focus tends to be on the proposed practices and assessed content, not paying attention to the fact that the physics teaching, and science in general, also has other purposes. Among these, we argue that promoting the student's sincere attention is a factor that must accompany a more meaningful class, problematizing teaching for testing, which not only summarizes the knowledge worked on as tools for taking tests, but also does not allow an approximation of the scientific thinking beyond disjointed fragments of meager or no meaning to the student. Aiming to optimize the predisposition for learning, we bring some propositions that can help the teacher think about practices that are more relevant to the student. Buscando mejorar la enseñanza de la física, en la literatura se han presentado varias propuestas metodológicas. Sin embargo, algunos elementos epistemológicos que subyacen a estas propuestas son poco discutidos, mientras que se presta poca atención a los elementos que fomentan el aprendizaje. El foco suele centrarse en las prácticas propuestas y en los contenidos evaluados, sin prestar atención a que la enseñanza de la física, y de las ciencias en general, también tiene otros fines. Entre estos, sostenemos que promover la atención sincera del estudiante es un factor que debe acompañar una clase más significativa, problematizando la enseñanza para pruebas, que no sólo resume los conocimientos trabajados como herramientas para la realización de pruebas, sino que tampoco permite una aproximación de el pensamiento científico más allá de imitaciones inconexas de poco o ningún significado para el estudiante. Con el objetivo de optimizar la predisposición al aprendizaje, traemos algunas propuestas que pueden ayudar al profesor a pensar en prácticas más relevantes para el alumno.Buscando melhorar a ensinagem de física, diversas propostas metodológicas têm sido apresentadas na literatura. Contudo, alguns elementos epistemológicos subjacentes a essas propostas são pouco discutidos, ao mesmo tempo em que pouca atenção é dada para elementos de incentivo à aprendizagem. O foco costuma ser nas práticas propostas e nos conteúdos avaliados, não se atentando que o ensino de física, e ciências em geral, possui também outras finalidades. Entre essas, defendemos que promover a atenção sincera do aluno é um fator que deve acompanhar uma aula mais significativa, problematizando o ensino para a testagem que, não apenas resume os conhecimentos trabalhados a ferramentas para se fazer provas, como também não permite uma aproximação do pensamento científico para além de arremedos desconexos de pouco ou nenhum significado ao estudante. Visando otimizar a predisposição para o aprendizado, trazemos algumas proposições que podem ajudar o professor a pensar em práticas mais relevantes ao aluno.Eduem2024-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7102710.4025/rvc.v5i1.71027Vitruvian Cogitationes; v. 5 n. 1 (2024); 84-1082675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/71027/751375157260Copyright (c) 2024 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLuiz Arthury2024-03-07T20:42:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/71027Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2024-03-07T20:42:31Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
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