Education and inclusion of people with high skills/ superdotation: state of knowledge in theses and dissertations (2015-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Shara da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/353
Resumo: This research aimed to analyze the state of knowledge about the education and inclusion of students identified with high skills/superdotation in regular schools, based on theses and dissertations published in Brazil between the years 2015 and 2019. Regarding the methodological procedure, this is a bibliographic research, type literature review, in which a systematic survey was conducted at the Digital Base of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (BDTD/IBICT) regarding education and inclusion of students with high skills/superdotation. After a careful evaluation we selected nine papers (theses and dissertations) to analyze, which were organized into four categories of analysis. The results revealed that in most of the reviewed studies the teachers and school staff do not have the qualifications to serve these students, moreover, the schools do not have infrastructure that allows a systematic support network. In addition, we understand that it is essential that more researches and studies be directed to these individuals.
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spelling Education and inclusion of people with high skills/ superdotation: state of knowledge in theses and dissertations (2015-2019)Educación e inclusión de personas con altas capacidades/superdotación: grado de conocimiento en tesis y disertaciones (2015-2019)Educação e inclusão de pessoas com altas habilidades/superdotação: estado do conhecimento em teses e dissertações (2015-2019)Educação. Inclusão. Altas habilidades/superdotação. Prática pedagógicaeducaçãoEducación. Inclusión. Altas capacidades/superdotación. Práctica pedagógica.educaciónEducation. Inclusion. High skills/ superdotation. Pedagogical practice.educationThis research aimed to analyze the state of knowledge about the education and inclusion of students identified with high skills/superdotation in regular schools, based on theses and dissertations published in Brazil between the years 2015 and 2019. Regarding the methodological procedure, this is a bibliographic research, type literature review, in which a systematic survey was conducted at the Digital Base of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (BDTD/IBICT) regarding education and inclusion of students with high skills/superdotation. After a careful evaluation we selected nine papers (theses and dissertations) to analyze, which were organized into four categories of analysis. The results revealed that in most of the reviewed studies the teachers and school staff do not have the qualifications to serve these students, moreover, the schools do not have infrastructure that allows a systematic support network. In addition, we understand that it is essential that more researches and studies be directed to these individuals.Esta investigación tuvo por objetivo analizar el grado del conocimiento sobre la educación y la inclusión de los estudiantes identificados con altas capacidades/superdotación (AH/SD) en las escuelas regulares, a partir de las tesis y disertaciones producidas en Brasil entre los años 2015 y 2019. En cuanto al procedimiento metodológico, se trata de un estudio bibliográfico del tipo revisión de la literatura, en el que se ha realizado un estudio sistemático en la Base Digital de Tesis y Disertaciones del Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología (BDTD/IBICT) acerca de la formación e inclusión de estudiantes con altas capacidades/superdotación. Tras una cuidadosa evaluación, seleccionamos nueve trabajos (tesis y disertaciones) para analizar, que se organizaron en cuatro categorías de análisis. Los resultados revelaron que en la mayoría de los estudios revisados tanto los profesores como el equipo escolar no presentan las calificaciones necesarias para atender a esos estudiantes, tampoco, las escuelas poseen una infraestructura que permita una red de apoyo sistematizada. Por lo tanto, entendemos que es esencial que se desarrollen más investigaciones y estudios dirigidos a esas personas.A presente pesquisa teve como objetivo analisar o estado do conhecimento sobre a educação e inclusão de alunos identificados com altas habilidades/superdotação (AH/SD) em escolas regulares, a partir de teses e dissertações produzidas no Brasil entre os anos de 2015 a 2019. Concernente ao procedimento metodológico, trata-se de uma pesquisa bibliográfica do tipo revisão de literatura, na qual foi realizado um levantamento sistemático na Base Digital de Teses e Dissertações do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (BDTD/IBICT) a respeito da educação e inclusão de alunos com altas habilidades/superdotação. Após uma apreciação criteriosa selecionamos nove trabalhos (teses e dissertações) para analisarmos, os quais foram organizados em quatro categorias de análise. Os resultados revelaram que na maioria dos estudos revisados os docentes e a equipe escolar não possuem qualificações para atender esses discentes, além disso, as escolas não apresentam infraestrutura que possibilita uma rede de apoio sistematizada. Ademais, compreendemos que é fundamental que mais pesquisas e estudos sejam direcionados a esses indivíduos.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/353Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210102359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/353/143Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Shara da SilvaYaegashi, Solange Franci Raimundo2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/353Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
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