Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026 |
Resumo: | The notions of gender and education subversion is investigated, based on the women’s perceptions present in the productions of Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. We consider the cultural imaginary and its everyday symbolic affectations, according to a phenomenological perspective on women's experiences in popular culture, which reflects decolonial experiences and notions about the themes addressed. An aesthetic analysis of three works was carried out, realizing the sensibilities contained in such cultural artifacts, enabling the collectivism discussion in communities. We conclude that the product of the woman-art relationship intuits narratives about gender issues and human formation, and suggests the knowledge decolonization. |
id |
IFSP-2_9bbd510503b164b97d469cd0579e5ad7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1026 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PEPedagogías estéticas y de género: cuestiones simbólicas y sensibles tejidas en el arte de los maestras artesanas de la associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PEPedagogias estéticas e de gênero: questões simbólicas e sensíveis tecidas na arte de mestras-artesãs da associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PEEstéticaArtesanatoEducaçãoGêneroMulheridadedesignAestheticsCraftsmanshipEducationGenderWomanhooddesignEstéticaArtesaníaEducaciónGéneroFemineidaddesignThe notions of gender and education subversion is investigated, based on the women’s perceptions present in the productions of Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. We consider the cultural imaginary and its everyday symbolic affectations, according to a phenomenological perspective on women's experiences in popular culture, which reflects decolonial experiences and notions about the themes addressed. An aesthetic analysis of three works was carried out, realizing the sensibilities contained in such cultural artifacts, enabling the collectivism discussion in communities. We conclude that the product of the woman-art relationship intuits narratives about gender issues and human formation, and suggests the knowledge decolonization.Se investiga la subversión de las nociones de género y educación, a partir de las percepciones de las mujeres presentes en las producciones de la Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. Consideramos el imaginario cultural y sus afectaciones simbólicas cotidianas, según una perspectiva fenomenológica sobre las experiencias de las mujeres en la cultura popular, reflejando nociones decoloniales sobre los temas abordados. Se realizó un análisis estético de tres obras, reconociendo sus sensibilidades, posibilitando la discusión sobre el colectivismo en las comunidades. Concluimos que el producto de la relación mujer-arte intuye narrativas sobre género y formación humana, proponiendo la decolonización del conocimiento.É investigada a subversão das noções de gênero e, consequentemente, de educação, a partir das percepções das mulheridades presentes nas produções da Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. Consideramos o imaginário cultural e suas afetações simbólicas cotidianas, segundo uma perspectiva fenomenológica sobre vivências femininas na cultura popular, que reflete experiências e noções decoloniais sobre as temáticas abordadas. Foi feita uma análise estética de três obras, percebendo as sensibilidades contidas em tais artefatos culturais, possibilitando a discussão do coletivismo nas comunidades. Concluímos que o produto da relação mulher-arte intui narrativas sobre questões de gênero e formação humana, e sugere a decolonização do conhecimento.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230332359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026/536Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatos Ribeiro, TalitaFaria Carvalho, Mário de2023-11-16T19:47:52Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1026Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:52Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE Pedagogías estéticas y de género: cuestiones simbólicas y sensibles tejidas en el arte de los maestras artesanas de la associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE Pedagogias estéticas e de gênero: questões simbólicas e sensíveis tecidas na arte de mestras-artesãs da associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
title |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
spellingShingle |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE Matos Ribeiro, Talita Estética Artesanato Educação Gênero Mulheridade design Aesthetics Craftsmanship Education Gender Womanhood design Estética Artesanía Educación Género Femineidad design |
title_short |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
title_full |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
title_fullStr |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
title_full_unstemmed |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
title_sort |
Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE |
author |
Matos Ribeiro, Talita |
author_facet |
Matos Ribeiro, Talita Faria Carvalho, Mário de |
author_role |
author |
author2 |
Faria Carvalho, Mário de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos Ribeiro, Talita Faria Carvalho, Mário de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estética Artesanato Educação Gênero Mulheridade design Aesthetics Craftsmanship Education Gender Womanhood design Estética Artesanía Educación Género Femineidad design |
topic |
Estética Artesanato Educação Gênero Mulheridade design Aesthetics Craftsmanship Education Gender Womanhood design Estética Artesanía Educación Género Femineidad design |
description |
The notions of gender and education subversion is investigated, based on the women’s perceptions present in the productions of Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. We consider the cultural imaginary and its everyday symbolic affectations, according to a phenomenological perspective on women's experiences in popular culture, which reflects decolonial experiences and notions about the themes addressed. An aesthetic analysis of three works was carried out, realizing the sensibilities contained in such cultural artifacts, enabling the collectivism discussion in communities. We conclude that the product of the woman-art relationship intuits narratives about gender issues and human formation, and suggests the knowledge decolonization. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026/536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023033 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679081578496 |