Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos Ribeiro, Talita
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Faria Carvalho, Mário de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026
Resumo: The notions of gender and education subversion is investigated, based on the women’s perceptions present in the productions of Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. We consider the cultural imaginary and its everyday symbolic affectations, according to a phenomenological perspective on women's experiences in popular culture, which reflects decolonial experiences and notions about the themes addressed. An aesthetic analysis of three works was carried out, realizing the sensibilities contained in such cultural artifacts, enabling the collectivism discussion in communities. We conclude that the product of the woman-art relationship intuits narratives about gender issues and human formation, and suggests the knowledge decolonization.
id IFSP-2_9bbd510503b164b97d469cd0579e5ad7
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1026
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PEPedagogías estéticas y de género: cuestiones simbólicas y sensibles tejidas en el arte de los maestras artesanas de la associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PEPedagogias estéticas e de gênero: questões simbólicas e sensíveis tecidas na arte de mestras-artesãs da associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PEEstéticaArtesanatoEducaçãoGêneroMulheridadedesignAestheticsCraftsmanshipEducationGenderWomanhooddesignEstéticaArtesaníaEducaciónGéneroFemineidaddesignThe notions of gender and education subversion is investigated, based on the women’s perceptions present in the productions of Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. We consider the cultural imaginary and its everyday symbolic affectations, according to a phenomenological perspective on women's experiences in popular culture, which reflects decolonial experiences and notions about the themes addressed. An aesthetic analysis of three works was carried out, realizing the sensibilities contained in such cultural artifacts, enabling the collectivism discussion in communities. We conclude that the product of the woman-art relationship intuits narratives about gender issues and human formation, and suggests the knowledge decolonization.Se investiga la subversión de las nociones de género y educación, a partir de las percepciones de las mujeres presentes en las producciones de la Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. Consideramos el imaginario cultural y sus afectaciones simbólicas cotidianas, según una perspectiva fenomenológica sobre las experiencias de las mujeres en la cultura popular, reflejando nociones decoloniales sobre los temas abordados. Se realizó un análisis estético de tres obras, reconociendo sus sensibilidades, posibilitando la discusión sobre el colectivismo en las comunidades. Concluimos que el producto de la relación mujer-arte intuye narrativas sobre género y formación humana, proponiendo la decolonización del conocimiento.É investigada a subversão das noções de gênero e, consequentemente, de educação, a partir das percepções das mulheridades presentes nas produções da Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. Consideramos o imaginário cultural e suas afetações simbólicas cotidianas, segundo uma perspectiva fenomenológica sobre vivências femininas na cultura popular, que reflete experiências e noções decoloniais sobre as temáticas abordadas. Foi feita uma análise estética de três obras, percebendo as sensibilidades contidas em tais artefatos culturais, possibilitando a discussão do coletivismo nas comunidades. Concluímos que o produto da relação mulher-arte intui narrativas sobre questões de gênero e formação humana, e sugere a decolonização do conhecimento.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230332359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026/536Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatos Ribeiro, TalitaFaria Carvalho, Mário de2023-11-16T19:47:52Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1026Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:52Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
Pedagogías estéticas y de género: cuestiones simbólicas y sensibles tejidas en el arte de los maestras artesanas de la associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
Pedagogias estéticas e de gênero: questões simbólicas e sensíveis tecidas na arte de mestras-artesãs da associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
title Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
spellingShingle Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
Matos Ribeiro, Talita
Estética
Artesanato
Educação
Gênero
Mulheridade
design
Aesthetics
Craftsmanship
Education
Gender
Womanhood
design
Estética
Artesanía
Educación
Género
Femineidad
design
title_short Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
title_full Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
title_fullStr Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
title_full_unstemmed Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
title_sort Aesthetic and gender pedagogies: symbolic and sensitive issues woven in the art of master-artisans of the associação tapeçaria timbí, Camaragibe-PE
author Matos Ribeiro, Talita
author_facet Matos Ribeiro, Talita
Faria Carvalho, Mário de
author_role author
author2 Faria Carvalho, Mário de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos Ribeiro, Talita
Faria Carvalho, Mário de
dc.subject.por.fl_str_mv Estética
Artesanato
Educação
Gênero
Mulheridade
design
Aesthetics
Craftsmanship
Education
Gender
Womanhood
design
Estética
Artesanía
Educación
Género
Femineidad
design
topic Estética
Artesanato
Educação
Gênero
Mulheridade
design
Aesthetics
Craftsmanship
Education
Gender
Womanhood
design
Estética
Artesanía
Educación
Género
Femineidad
design
description The notions of gender and education subversion is investigated, based on the women’s perceptions present in the productions of Associação Tapeçaria Timbí, Camaragibe-PE. We consider the cultural imaginary and its everyday symbolic affectations, according to a phenomenological perspective on women's experiences in popular culture, which reflects decolonial experiences and notions about the themes addressed. An aesthetic analysis of three works was carried out, realizing the sensibilities contained in such cultural artifacts, enabling the collectivism discussion in communities. We conclude that the product of the woman-art relationship intuits narratives about gender issues and human formation, and suggests the knowledge decolonization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1026/536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023033
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679081578496