Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Palloma Victória Nunes e
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliveira, Juliana Santos de, Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264
Resumo: This research tells about female vocational school in the press. The premise of the investigation is that the binomial citizenship-education made possible the right to vote for women in Rio Grande do Norte. The methodology followed theoretical references of the dialectical historical method. The sources of study include messages from state governors, speeches delivered, educational legislation, and the press. The analysis of these sources followed a theoretical-methodological and dialectical reference. The results point to the articulation between the professional preparation of the female school and the female suffrage in Rio Grande do Norte, with emphasis on the Domestic School and the change of the female office.
id IFSP-2_a7f17a2b68744470bc253ab43cd634b1
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1264
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 Escuela profesional de mujeres para niñas pobres según la prensa brasileña, 1889 – 1930Escola profissional feminina para moças pobres segundo a imprensa brasileira, 1889 – 1930Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte.educaçãoFemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte.El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte.This research tells about female vocational school in the press. The premise of the investigation is that the binomial citizenship-education made possible the right to vote for women in Rio Grande do Norte. The methodology followed theoretical references of the dialectical historical method. The sources of study include messages from state governors, speeches delivered, educational legislation, and the press. The analysis of these sources followed a theoretical-methodological and dialectical reference. The results point to the articulation between the professional preparation of the female school and the female suffrage in Rio Grande do Norte, with emphasis on the Domestic School and the change of the female office.Trata de una investigación sobre la escuela profesional de la mujer en la prensa. La premisa de la investigación es que el binomio ciudadanía-educación permitió el derecho a votar mujeres en Rio Grande do Norte. La metodología siguió referencias teóricas del método histórico dialéctico. Las fuentes de estudio incluyen mensajes de los gobernadores del estado, discursos, legislación educativa y la prensa. El análisis de estas fuentes siguió las referencias teórico-metodológicas y dialécticas. Los resultados apuntan a la articulación entre la preparación de la escuela profesional y el sufragio femenino en Rio Grande do Norte con énfasis en la escuela nacional y el cambio en la profesión femenina.Trata de uma pesquisa sobre escola profissional feminina na imprensa. A premissa da investigação é que o binômio cidadania-educação possibilitou o direito ao voto feminino no Rio Grande do Norte. A metodologia seguiu referenciais teóricos do método histórico dialético. As fontes de estudo incluem mensagens de governadores estaduais, discursos proferidos, legislação educacional e a imprensa. A análise dessas fontes seguiu referencial teórico-metodológico e dialético. Os resultados apontam articulação entre preparação profissional escolar feminina e sufrágio feminino no Rio Grande do Norte com ênfase na Escola Doméstica e mudança do oficio feminino.Revista Brasileira de Iniciação Científica2018-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 43-572359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264/515Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Palloma Victória Nunes eOliveira, Juliana Santos deRibeiro, Betânia de Oliveira Laterza2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1264Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
Escuela profesional de mujeres para niñas pobres según la prensa brasileña, 1889 – 1930
Escola profissional feminina para moças pobres segundo a imprensa brasileira, 1889 – 1930
title Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
spellingShingle Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
Silva, Palloma Victória Nunes e
Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte.
educação
FemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte.
El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte.
title_short Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
title_full Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
title_fullStr Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
title_full_unstemmed Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
title_sort Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
author Silva, Palloma Victória Nunes e
author_facet Silva, Palloma Victória Nunes e
Oliveira, Juliana Santos de
Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
author_role author
author2 Oliveira, Juliana Santos de
Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Palloma Victória Nunes e
Oliveira, Juliana Santos de
Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
dc.subject.por.fl_str_mv Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte.
educação
FemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte.
El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte.
topic Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte.
educação
FemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte.
El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte.
description This research tells about female vocational school in the press. The premise of the investigation is that the binomial citizenship-education made possible the right to vote for women in Rio Grande do Norte. The methodology followed theoretical references of the dialectical historical method. The sources of study include messages from state governors, speeches delivered, educational legislation, and the press. The analysis of these sources followed a theoretical-methodological and dialectical reference. The results point to the articulation between the professional preparation of the female school and the female suffrage in Rio Grande do Norte, with emphasis on the Domestic School and the change of the female office.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264/515
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 43-57
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679130861568