Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264 |
Resumo: | This research tells about female vocational school in the press. The premise of the investigation is that the binomial citizenship-education made possible the right to vote for women in Rio Grande do Norte. The methodology followed theoretical references of the dialectical historical method. The sources of study include messages from state governors, speeches delivered, educational legislation, and the press. The analysis of these sources followed a theoretical-methodological and dialectical reference. The results point to the articulation between the professional preparation of the female school and the female suffrage in Rio Grande do Norte, with emphasis on the Domestic School and the change of the female office. |
id |
IFSP-2_a7f17a2b68744470bc253ab43cd634b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1264 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 Escuela profesional de mujeres para niñas pobres según la prensa brasileña, 1889 – 1930Escola profissional feminina para moças pobres segundo a imprensa brasileira, 1889 – 1930Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte.educaçãoFemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte.El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte.This research tells about female vocational school in the press. The premise of the investigation is that the binomial citizenship-education made possible the right to vote for women in Rio Grande do Norte. The methodology followed theoretical references of the dialectical historical method. The sources of study include messages from state governors, speeches delivered, educational legislation, and the press. The analysis of these sources followed a theoretical-methodological and dialectical reference. The results point to the articulation between the professional preparation of the female school and the female suffrage in Rio Grande do Norte, with emphasis on the Domestic School and the change of the female office.Trata de una investigación sobre la escuela profesional de la mujer en la prensa. La premisa de la investigación es que el binomio ciudadanía-educación permitió el derecho a votar mujeres en Rio Grande do Norte. La metodología siguió referencias teóricas del método histórico dialéctico. Las fuentes de estudio incluyen mensajes de los gobernadores del estado, discursos, legislación educativa y la prensa. El análisis de estas fuentes siguió las referencias teórico-metodológicas y dialécticas. Los resultados apuntan a la articulación entre la preparación de la escuela profesional y el sufragio femenino en Rio Grande do Norte con énfasis en la escuela nacional y el cambio en la profesión femenina.Trata de uma pesquisa sobre escola profissional feminina na imprensa. A premissa da investigação é que o binômio cidadania-educação possibilitou o direito ao voto feminino no Rio Grande do Norte. A metodologia seguiu referenciais teóricos do método histórico dialético. As fontes de estudo incluem mensagens de governadores estaduais, discursos proferidos, legislação educacional e a imprensa. A análise dessas fontes seguiu referencial teórico-metodológico e dialético. Os resultados apontam articulação entre preparação profissional escolar feminina e sufrágio feminino no Rio Grande do Norte com ênfase na Escola Doméstica e mudança do oficio feminino.Revista Brasileira de Iniciação Científica2018-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 43-572359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264/515Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Palloma Victória Nunes eOliveira, Juliana Santos deRibeiro, Betânia de Oliveira Laterza2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1264Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 Escuela profesional de mujeres para niñas pobres según la prensa brasileña, 1889 – 1930 Escola profissional feminina para moças pobres segundo a imprensa brasileira, 1889 – 1930 |
title |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 |
spellingShingle |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 Silva, Palloma Victória Nunes e Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte. educação FemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte. El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte. |
title_short |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 |
title_full |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 |
title_fullStr |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 |
title_full_unstemmed |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 |
title_sort |
Female vocational school for poor girls according to the brazilian press, 1889 – 1930 |
author |
Silva, Palloma Victória Nunes e |
author_facet |
Silva, Palloma Victória Nunes e Oliveira, Juliana Santos de Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Juliana Santos de Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Palloma Victória Nunes e Oliveira, Juliana Santos de Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte. educação FemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte. El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte. |
topic |
Sufrágio Feminino. Educação Profissional Feminina. Cidadania. Rio Grande do Norte. educação FemaleSuffrage. Professional Education. Citizenship. Rio Grande do Norte. El Sufragio Femenino. Educación Profesional Femenina. Ciudadanía. Rio Grande do Norte. |
description |
This research tells about female vocational school in the press. The premise of the investigation is that the binomial citizenship-education made possible the right to vote for women in Rio Grande do Norte. The methodology followed theoretical references of the dialectical historical method. The sources of study include messages from state governors, speeches delivered, educational legislation, and the press. The analysis of these sources followed a theoretical-methodological and dialectical reference. The results point to the articulation between the professional preparation of the female school and the female suffrage in Rio Grande do Norte, with emphasis on the Domestic School and the change of the female office. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1264/515 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 43-57 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679130861568 |