Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602 |
Resumo: | This article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education. |
id |
IFSP-2_c18a1ffa6545afc5565051b0cc61dcbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/602 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resourcesInnovaciones en tiempos de pandemia: Facebook como posibilidad para construir recursos educativosInovações em tempos de pandemia: Facebook como possibilidade para a construção de recursos educacionais - tempos estranhosRecursos EducacionaisTecnologiasAprendizagem InterativaProcesso ColaborativoeducaçãoEducational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process.EducationRecursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo.EducaciónThis article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education.Este artículo presenta una experiencia realizada en contexto pandémico, en la asignatura de Educación e Infancia (Pedagogía/UFSM). Compartimos el trabajo referente al uso de Facebook como herramienta educativa, que culminó con la creación de un perfil basado en el referencial de L. Vygotsky. Los contenidos publicados exponen resultados parciales de gran interacción y diálogo para/con quienes mantienen acceso a esa red social. Por lo tanto, el uso de las tecnologías en la construcción de recursos educativos constituye una poderosa herramienta para construir aprendizajes como una posibilidad concreta para la formación inicial del profesorado.Este artigo apresenta uma experiência realizada em contexto pandêmico, na disciplina de Educação e Infância (Pedagogia/UFSM). Compartilhamos o trabalho referente ao uso do Facebook como ferramenta educacional, o qual culminou na criação de um perfil elaborado a partir do referencial vygotskyano. Os conteúdos publicados expõem resultados parciais de grande interação e diálogo para/com aqueles que mantêm acesso à referida rede social. Portanto, a utilização das tecnologias na construção de recursos educacionais se constitui como potente ferramenta de construção de aprendizagem e como possibilidade concreta à formação inicial de professores.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210512359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602/288Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPuntel Rutsatz, Fernanda Camera Segat, Tacianada Rosa Silva, Letícia Scremin, Raquel2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/602Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources Innovaciones en tiempos de pandemia: Facebook como posibilidad para construir recursos educativos Inovações em tempos de pandemia: Facebook como possibilidade para a construção de recursos educacionais - tempos estranhos |
title |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources |
spellingShingle |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources Puntel Rutsatz, Fernanda Recursos Educacionais Tecnologias Aprendizagem Interativa Processo Colaborativo educação Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process. Education Recursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo. Educación |
title_short |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources |
title_full |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources |
title_fullStr |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources |
title_full_unstemmed |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources |
title_sort |
Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources |
author |
Puntel Rutsatz, Fernanda |
author_facet |
Puntel Rutsatz, Fernanda Camera Segat, Taciana da Rosa Silva, Letícia Scremin, Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Camera Segat, Taciana da Rosa Silva, Letícia Scremin, Raquel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Puntel Rutsatz, Fernanda Camera Segat, Taciana da Rosa Silva, Letícia Scremin, Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recursos Educacionais Tecnologias Aprendizagem Interativa Processo Colaborativo educação Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process. Education Recursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo. Educación |
topic |
Recursos Educacionais Tecnologias Aprendizagem Interativa Processo Colaborativo educação Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process. Education Recursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo. Educación |
description |
This article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602/288 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021051 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678671585280 |