Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Puntel Rutsatz, Fernanda
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Camera Segat, Taciana, da Rosa Silva, Letícia, Scremin, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602
Resumo: This article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education.
id IFSP-2_c18a1ffa6545afc5565051b0cc61dcbf
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/602
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resourcesInnovaciones en tiempos de pandemia: Facebook como posibilidad para construir recursos educativosInovações em tempos de pandemia: Facebook como possibilidade para a construção de recursos educacionais - tempos estranhosRecursos EducacionaisTecnologiasAprendizagem InterativaProcesso ColaborativoeducaçãoEducational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process.EducationRecursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo.EducaciónThis article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education.Este artículo presenta una experiencia realizada en contexto pandémico, en la asignatura de Educación e Infancia (Pedagogía/UFSM). Compartimos el trabajo referente al uso de Facebook como herramienta educativa, que culminó con la creación de un perfil basado en el referencial de L. Vygotsky. Los contenidos publicados exponen resultados parciales de gran interacción y diálogo para/con quienes mantienen acceso a esa red social. Por lo tanto, el uso de las tecnologías en la construcción de recursos educativos constituye una poderosa herramienta para construir aprendizajes como una posibilidad concreta para la formación inicial del profesorado.Este artigo apresenta uma experiência realizada em contexto pandêmico, na disciplina de Educação e Infância (Pedagogia/UFSM). Compartilhamos o trabalho referente ao uso do Facebook como ferramenta educacional, o qual culminou na criação de um perfil elaborado a partir do referencial vygotskyano. Os conteúdos publicados expõem resultados parciais de grande interação e diálogo para/com aqueles que mantêm acesso à referida rede social. Portanto, a utilização das tecnologias na construção de recursos educacionais se constitui como potente ferramenta de construção de aprendizagem e como possibilidade concreta à formação inicial de professores.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210512359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602/288Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPuntel Rutsatz, Fernanda Camera Segat, Tacianada Rosa Silva, Letícia Scremin, Raquel2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/602Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
Innovaciones en tiempos de pandemia: Facebook como posibilidad para construir recursos educativos
Inovações em tempos de pandemia: Facebook como possibilidade para a construção de recursos educacionais - tempos estranhos
title Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
spellingShingle Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
Puntel Rutsatz, Fernanda
Recursos Educacionais
Tecnologias
Aprendizagem Interativa
Processo Colaborativo
educação
Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process.
Education
Recursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo.
Educación
title_short Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
title_full Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
title_fullStr Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
title_full_unstemmed Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
title_sort Innovations in times of pandemic: Facebook as a possibility for building educational resources
author Puntel Rutsatz, Fernanda
author_facet Puntel Rutsatz, Fernanda
Camera Segat, Taciana
da Rosa Silva, Letícia
Scremin, Raquel
author_role author
author2 Camera Segat, Taciana
da Rosa Silva, Letícia
Scremin, Raquel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Puntel Rutsatz, Fernanda
Camera Segat, Taciana
da Rosa Silva, Letícia
Scremin, Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Recursos Educacionais
Tecnologias
Aprendizagem Interativa
Processo Colaborativo
educação
Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process.
Education
Recursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo.
Educación
topic Recursos Educacionais
Tecnologias
Aprendizagem Interativa
Processo Colaborativo
educação
Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process.
Education
Recursos Educativos. Tecnologías. Aprendizaje Interactivo. Proceso Colaborativo.
Educación
description This article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/602/288
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021051
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678671585280