The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651 |
Resumo: | In this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course. |
id |
UFU-8_f87e1ca868dbe0ff10bcab651a8b552f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63651 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages El uso del seminario como facilitador en el proceso de enseñanza y aprendizaje de lenguas computacionales O uso do seminário como facilitador no processo de ensino e aprendizagem de linguagens computacionaisSemináriosAprendizagem colaborativaPesquisaEducaçãoSeminarsCollaborative learningSearchEducationSeminariosAprendizaje colaborativoBuscarEducaciónIn this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course.En este trabajo se intenta acercar el uso de la práctica pedagógica “Seminario en el aula”, como facilitador del proceso de enseñanza-aprendizaje en la disciplina Lógica de Programación, del Curso Técnico en Informática de la Escuela Técnica de Praia Grande. La planificación y estructuración de la aplicación de esta práctica pedagógica, en la línea en la que se desarrolló, se basó en el Cuaderno de Orientación del Curso de Formación Pedagógica para la Educación Profesional y se impulsó a partir de la observación de los repetidos informes de estudiantes de diferentes clases sobre su dificultad en aprender las tres disciplinas de programación actuales aplicadas en el segundo módulo del curso.Neste trabalho, procura-se realizar uma abordagem em relação ao uso da prática pedagógica “Seminário em sala de aula”, como instrumento facilitador do processo ensino-aprendizagem na disciplina Lógica de Programação, do Curso Técnico em Informática da Escola Técnica de Praia Grande. O planejamento e a estruturação da aplicação desta prática pedagógica, nos moldes em que foi desenvolvida, basearam-se no Caderno de Orientações do Curso Formação Pedagógica para Educação Profissional e foi fomentado pela observância dos repetidos relatos advindos de alunos de turmas distintas sobre sua dificuldade de aprendizagem das atuais três disciplinas de programação aplicadas no segundo módulo do curso.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6365110.14393/ER-v28a2021-45Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0451983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32752https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32753Copyright (c) 2021 Arielly Kizzy Cunha, Anderson Valentino Bozzo, Alexander Vinicius Leite da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Arielly Kizzy Bozzo, Anderson Valentino Silva, Alexander Vinicius Leite da 2021-10-21T23:59:52Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63651Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-21T23:59:52Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages El uso del seminario como facilitador en el proceso de enseñanza y aprendizaje de lenguas computacionales O uso do seminário como facilitador no processo de ensino e aprendizagem de linguagens computacionais |
title |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages |
spellingShingle |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages Cunha, Arielly Kizzy Seminários Aprendizagem colaborativa Pesquisa Educação Seminars Collaborative learning Search Education Seminarios Aprendizaje colaborativo Buscar Educación |
title_short |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages |
title_full |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages |
title_fullStr |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages |
title_full_unstemmed |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages |
title_sort |
The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages |
author |
Cunha, Arielly Kizzy |
author_facet |
Cunha, Arielly Kizzy Bozzo, Anderson Valentino Silva, Alexander Vinicius Leite da |
author_role |
author |
author2 |
Bozzo, Anderson Valentino Silva, Alexander Vinicius Leite da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Arielly Kizzy Bozzo, Anderson Valentino Silva, Alexander Vinicius Leite da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Seminários Aprendizagem colaborativa Pesquisa Educação Seminars Collaborative learning Search Education Seminarios Aprendizaje colaborativo Buscar Educación |
topic |
Seminários Aprendizagem colaborativa Pesquisa Educação Seminars Collaborative learning Search Education Seminarios Aprendizaje colaborativo Buscar Educación |
description |
In this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651 10.14393/ER-v28a2021-45 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-45 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32752 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32753 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e045 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223371296768 |