Augmented reality resources and digital literacies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fajani Tedeschi, Isabella Vitória
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Azzari, Eliane Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865
Resumo: This paper presents our research that investigated three augmented reality (AR) apps: Metaverse, Wikitude, and Arts and Culture. We explore possible applications of such technologies in educational processes. It is qualitative research (Denzin; Lincoln, 2006) grounded on the Literacies studies (Rojo; Moura, 2019; Monte Mór, 2017) and Digital Ethnography (PINK et al., 2016). It aimed to understand potential applications of the resources offered by those digital technologies, interrelating them to literacies perspectives to investigate if/how those resources could help learners express their own subjectivities in educational processes.
id IFSP-2_c19455fb3dcc439d49915e57e10148ac
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/865
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Augmented reality resources and digital literacies Recursos de realidad aumentada y letramentos digitalesRecursos de realidade aumentada e letramentos digitaisLetramentos digitaisRealidade aumentadaTecnologias digitaisLinguística aplicadaDigital literaciesAugmented realityDigital technologiesApplied linguisticsLetramentos digitales.Realidad Aumentada.Tecnologías digitales.LinguísticaThis paper presents our research that investigated three augmented reality (AR) apps: Metaverse, Wikitude, and Arts and Culture. We explore possible applications of such technologies in educational processes. It is qualitative research (Denzin; Lincoln, 2006) grounded on the Literacies studies (Rojo; Moura, 2019; Monte Mór, 2017) and Digital Ethnography (PINK et al., 2016). It aimed to understand potential applications of the resources offered by those digital technologies, interrelating them to literacies perspectives to investigate if/how those resources could help learners express their own subjectivities in educational processes.Este trabajo presenta nuestra investigación que estudió tres aplicaciones con recursos de Realidad Aumentada – Metaverse, Wikitude y Arts and Culture –, abordando posibles trabajos en el campo de la enseñanza. Operando desde la perspectiva de los letramentos (ROJO; MOURA, 2019; MONTE MÓR, 2017), con enfoque cualitativo (DENZIN y LINCOLN, 2006), adoptó la Etnografía Digital (PINK et al., 2016) por metodología. Buscamos comprender las potencialidades y recursos que ofrecen las plataformas para interrelacionarlos con la mirada de los letramentos y indagar en qué medida los estudiantes podrían, con la ayuda de tales recursos, expresar sus subjetividades en los procesos educativos.Este trabalho apresenta nossa pesquisa, que investigou três aplicativos com recursos de Realidade Aumentada – Metaverse, Wikitude e Arts and Culture. Operando sob a ótica dos letramentos (ROJO; MOURA, 2019; MONTE MÓR, 2017), o estudo, de abordagem qualitativa (DENZIN; LINCOLN, 2006), adotou a Etnografia Digital (PINK et al., 2016) por metodologia. Buscamos entender as potencialidades e recursos oferecidos pelas plataformas estudadas de forma a inter-relacioná-las com a perspectiva dos letramentos, a fim de analisarmos em que medida estudantes poderiam (ou não), com auxílio de tais recursos digitais, expressar suas subjetividades em processos educacionais.  Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230322359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865/535Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFajani Tedeschi, Isabella VitóriaAzzari, Eliane Fernandes2023-11-16T19:47:53Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/865Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:53Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Augmented reality resources and digital literacies
Recursos de realidad aumentada y letramentos digitales
Recursos de realidade aumentada e letramentos digitais
title Augmented reality resources and digital literacies
spellingShingle Augmented reality resources and digital literacies
Fajani Tedeschi, Isabella Vitória
Letramentos digitais
Realidade aumentada
Tecnologias digitais
Linguística aplicada
Digital literacies
Augmented reality
Digital technologies
Applied linguistics
Letramentos digitales.
Realidad Aumentada.
Tecnologías digitales.
Linguística
title_short Augmented reality resources and digital literacies
title_full Augmented reality resources and digital literacies
title_fullStr Augmented reality resources and digital literacies
title_full_unstemmed Augmented reality resources and digital literacies
title_sort Augmented reality resources and digital literacies
author Fajani Tedeschi, Isabella Vitória
author_facet Fajani Tedeschi, Isabella Vitória
Azzari, Eliane Fernandes
author_role author
author2 Azzari, Eliane Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fajani Tedeschi, Isabella Vitória
Azzari, Eliane Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Letramentos digitais
Realidade aumentada
Tecnologias digitais
Linguística aplicada
Digital literacies
Augmented reality
Digital technologies
Applied linguistics
Letramentos digitales.
Realidad Aumentada.
Tecnologías digitales.
Linguística
topic Letramentos digitais
Realidade aumentada
Tecnologias digitais
Linguística aplicada
Digital literacies
Augmented reality
Digital technologies
Applied linguistics
Letramentos digitales.
Realidad Aumentada.
Tecnologías digitales.
Linguística
description This paper presents our research that investigated three augmented reality (AR) apps: Metaverse, Wikitude, and Arts and Culture. We explore possible applications of such technologies in educational processes. It is qualitative research (Denzin; Lincoln, 2006) grounded on the Literacies studies (Rojo; Moura, 2019; Monte Mór, 2017) and Digital Ethnography (PINK et al., 2016). It aimed to understand potential applications of the resources offered by those digital technologies, interrelating them to literacies perspectives to investigate if/how those resources could help learners express their own subjectivities in educational processes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865/535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023032
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679021809664