Augmented reality resources and digital literacies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865 |
Resumo: | This paper presents our research that investigated three augmented reality (AR) apps: Metaverse, Wikitude, and Arts and Culture. We explore possible applications of such technologies in educational processes. It is qualitative research (Denzin; Lincoln, 2006) grounded on the Literacies studies (Rojo; Moura, 2019; Monte Mór, 2017) and Digital Ethnography (PINK et al., 2016). It aimed to understand potential applications of the resources offered by those digital technologies, interrelating them to literacies perspectives to investigate if/how those resources could help learners express their own subjectivities in educational processes. |
id |
IFSP-2_c19455fb3dcc439d49915e57e10148ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/865 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Augmented reality resources and digital literacies Recursos de realidad aumentada y letramentos digitalesRecursos de realidade aumentada e letramentos digitaisLetramentos digitaisRealidade aumentadaTecnologias digitaisLinguística aplicadaDigital literaciesAugmented realityDigital technologiesApplied linguisticsLetramentos digitales.Realidad Aumentada.Tecnologías digitales.LinguísticaThis paper presents our research that investigated three augmented reality (AR) apps: Metaverse, Wikitude, and Arts and Culture. We explore possible applications of such technologies in educational processes. It is qualitative research (Denzin; Lincoln, 2006) grounded on the Literacies studies (Rojo; Moura, 2019; Monte Mór, 2017) and Digital Ethnography (PINK et al., 2016). It aimed to understand potential applications of the resources offered by those digital technologies, interrelating them to literacies perspectives to investigate if/how those resources could help learners express their own subjectivities in educational processes.Este trabajo presenta nuestra investigación que estudió tres aplicaciones con recursos de Realidad Aumentada – Metaverse, Wikitude y Arts and Culture –, abordando posibles trabajos en el campo de la enseñanza. Operando desde la perspectiva de los letramentos (ROJO; MOURA, 2019; MONTE MÓR, 2017), con enfoque cualitativo (DENZIN y LINCOLN, 2006), adoptó la Etnografía Digital (PINK et al., 2016) por metodología. Buscamos comprender las potencialidades y recursos que ofrecen las plataformas para interrelacionarlos con la mirada de los letramentos y indagar en qué medida los estudiantes podrían, con la ayuda de tales recursos, expresar sus subjetividades en los procesos educativos.Este trabalho apresenta nossa pesquisa, que investigou três aplicativos com recursos de Realidade Aumentada – Metaverse, Wikitude e Arts and Culture. Operando sob a ótica dos letramentos (ROJO; MOURA, 2019; MONTE MÓR, 2017), o estudo, de abordagem qualitativa (DENZIN; LINCOLN, 2006), adotou a Etnografia Digital (PINK et al., 2016) por metodologia. Buscamos entender as potencialidades e recursos oferecidos pelas plataformas estudadas de forma a inter-relacioná-las com a perspectiva dos letramentos, a fim de analisarmos em que medida estudantes poderiam (ou não), com auxílio de tais recursos digitais, expressar suas subjetividades em processos educacionais. Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230322359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865/535Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFajani Tedeschi, Isabella VitóriaAzzari, Eliane Fernandes2023-11-16T19:47:53Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/865Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:53Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Augmented reality resources and digital literacies Recursos de realidad aumentada y letramentos digitales Recursos de realidade aumentada e letramentos digitais |
title |
Augmented reality resources and digital literacies |
spellingShingle |
Augmented reality resources and digital literacies Fajani Tedeschi, Isabella Vitória Letramentos digitais Realidade aumentada Tecnologias digitais Linguística aplicada Digital literacies Augmented reality Digital technologies Applied linguistics Letramentos digitales. Realidad Aumentada. Tecnologías digitales. Linguística |
title_short |
Augmented reality resources and digital literacies |
title_full |
Augmented reality resources and digital literacies |
title_fullStr |
Augmented reality resources and digital literacies |
title_full_unstemmed |
Augmented reality resources and digital literacies |
title_sort |
Augmented reality resources and digital literacies |
author |
Fajani Tedeschi, Isabella Vitória |
author_facet |
Fajani Tedeschi, Isabella Vitória Azzari, Eliane Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Azzari, Eliane Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fajani Tedeschi, Isabella Vitória Azzari, Eliane Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramentos digitais Realidade aumentada Tecnologias digitais Linguística aplicada Digital literacies Augmented reality Digital technologies Applied linguistics Letramentos digitales. Realidad Aumentada. Tecnologías digitales. Linguística |
topic |
Letramentos digitais Realidade aumentada Tecnologias digitais Linguística aplicada Digital literacies Augmented reality Digital technologies Applied linguistics Letramentos digitales. Realidad Aumentada. Tecnologías digitales. Linguística |
description |
This paper presents our research that investigated three augmented reality (AR) apps: Metaverse, Wikitude, and Arts and Culture. We explore possible applications of such technologies in educational processes. It is qualitative research (Denzin; Lincoln, 2006) grounded on the Literacies studies (Rojo; Moura, 2019; Monte Mór, 2017) and Digital Ethnography (PINK et al., 2016). It aimed to understand potential applications of the resources offered by those digital technologies, interrelating them to literacies perspectives to investigate if/how those resources could help learners express their own subjectivities in educational processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/865/535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023032 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679021809664 |