Methodological analysis on the different bibliographic research configurations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Leonardo dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Kumada, Kate Mamhy Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113
Resumo: This paper intent search and discuss methodologic differences between bibliographic research and definitions. Starting from the qualitative approach, three repositories of scientific productions were consulted, we found 14 types of research associated with the theme, where some compatibilities and incompatibilities were detected in the literature, added to certain descriptive imprecision of the procedures and functions attributed to each method. With this picture, there is a need to expand studies that inquire the specificity of each method, in order to contribute to academic work at different levels and areas of knowledge.
id IFSP-2_e365949f5ab3ebe5d4989e386f94a168
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/113
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Methodological analysis on the different bibliographic research configurationsAnálisis metodológico sobre las diferentes configuraciones de la investigación bibliográficaAnálise metodológica sobre as diferentes configurações da pesquisa bibliográficaMetodologia de pesquisaRevisão de LiteraturaNatureza das fonteseducaçãoResearch methodologyLiterature reviewNature of the sourceseducationMetodología de investigaciónRevisión de literaturaNaturaleza de las fuenteseducaciónThis paper intent search and discuss methodologic differences between bibliographic research and definitions. Starting from the qualitative approach, three repositories of scientific productions were consulted, we found 14 types of research associated with the theme, where some compatibilities and incompatibilities were detected in the literature, added to certain descriptive imprecision of the procedures and functions attributed to each method. With this picture, there is a need to expand studies that inquire the specificity of each method, in order to contribute to academic work at different levels and areas of knowledge.El presente artículo tiene por objetivo examinar y discutir las diferentes metodologías de los tipos de investigación de cuño bibliográfico y sus definiciones. Partiendo del enfoque cualitativo, se realizó una consulta a tres repositorios de producción científica, siendo encontrados 14 tipos de investigaciones asociadas a la revisión bibliográfica, donde percibimos algunas compatibilidades e incompatibilidades, sumadas a determinadas imprecisiones descriptiva de los procedimientos y de las funciones atribuidas a cada método. Con ese cuadro, se nota la necesidad de ampliar los estudios que investigan la especificidad de cada método, con el fin de contribuir con el trabajo académico en diferentes niveles y áreas de conocimiento.O presente artigo tem por objetivo investigar e discutir as diferenças metodológicas dos tipos de pesquisas de cunho bibliográfico e suas definições. Partindo da abordagem qualitativa, foi realizada a consulta a três repositórios de produções científicas, sendo encontrados 14 tipos de pesquisas associadas à revisão bibliográfica, onde percebemos algumas compatibilidades e incompatibilidades, somados à certa imprecisão descritiva dos procedimentos e das funções atribuídas a cada método. Com este quadro, nota-se a necessidade de ampliar estudos que investiguem a especificidade de cada método, de forma a contribuir com o trabalho acadêmico em diferentes níveis e áreas do conhecimento.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210292359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113/235Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Leonardo dos Santos Kumada, Kate Mamhy Oliveira2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/113Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
Análisis metodológico sobre las diferentes configuraciones de la investigación bibliográfica
Análise metodológica sobre as diferentes configurações da pesquisa bibliográfica
title Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
spellingShingle Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
Batista, Leonardo dos Santos
Metodologia de pesquisa
Revisão de Literatura
Natureza das fontes
educação
Research methodology
Literature review
Nature of the sources
education
Metodología de investigación
Revisión de literatura
Naturaleza de las fuentes
educación
title_short Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
title_full Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
title_fullStr Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
title_full_unstemmed Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
title_sort Methodological analysis on the different bibliographic research configurations
author Batista, Leonardo dos Santos
author_facet Batista, Leonardo dos Santos
Kumada, Kate Mamhy Oliveira
author_role author
author2 Kumada, Kate Mamhy Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Leonardo dos Santos
Kumada, Kate Mamhy Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia de pesquisa
Revisão de Literatura
Natureza das fontes
educação
Research methodology
Literature review
Nature of the sources
education
Metodología de investigación
Revisión de literatura
Naturaleza de las fuentes
educación
topic Metodologia de pesquisa
Revisão de Literatura
Natureza das fontes
educação
Research methodology
Literature review
Nature of the sources
education
Metodología de investigación
Revisión de literatura
Naturaleza de las fuentes
educación
description This paper intent search and discuss methodologic differences between bibliographic research and definitions. Starting from the qualitative approach, three repositories of scientific productions were consulted, we found 14 types of research associated with the theme, where some compatibilities and incompatibilities were detected in the literature, added to certain descriptive imprecision of the procedures and functions attributed to each method. With this picture, there is a need to expand studies that inquire the specificity of each method, in order to contribute to academic work at different levels and areas of knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/113/235
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021029
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678502764544