O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eixos Tech |
Texto Completo: | https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/385 |
Resumo: | This article proposes to pay attention to the need to rethink schools in light of the current context, with regard to the great diversity that exists in the school environment. However, because it is such a vast topic, it was necessary to make a cut, which directs the work to a more specific issue, religious diversity. Through bibliographical research, the aim is to place religious diversity and its implications in everyday school life at the center of the debate. The aim, however, is to understand how diversity interferes with pedagogical practices, since it can generate conflicts and debates, not always healthy, between the agents involved in the teaching-learning process. Furthermore, we intend to consider the role of the supervisor as an individual responsible for, together with teachers, working towards democratic education that contributes to the formation of tolerant subjects in an increasingly diverse society. |
id |
IFSULMG-1_f93cab95f8495fddf466c5fe759c5079 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/385 |
network_acronym_str |
IFSULMG-1 |
network_name_str |
Revista Eixos Tech |
repository_id_str |
|
spelling |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLARThis article proposes to pay attention to the need to rethink schools in light of the current context, with regard to the great diversity that exists in the school environment. However, because it is such a vast topic, it was necessary to make a cut, which directs the work to a more specific issue, religious diversity. Through bibliographical research, the aim is to place religious diversity and its implications in everyday school life at the center of the debate. The aim, however, is to understand how diversity interferes with pedagogical practices, since it can generate conflicts and debates, not always healthy, between the agents involved in the teaching-learning process. Furthermore, we intend to consider the role of the supervisor as an individual responsible for, together with teachers, working towards democratic education that contributes to the formation of tolerant subjects in an increasingly diverse society.O presente artigo propõe atentar para a necessidade de repensar a escola frente ao contexto atual, no que tange à grande diversidade existente no ambiente escolar. Entretanto, por se tratar de um tema tão vasto foi necessário realizar um recorte, o que direciona o trabalho para uma questão mais específica, a diversidade religiosa. Por meio de uma pesquisa bibliográfica, o que se pretende é colocar no centro do debate a diversidade religiosa, e suas implicações no cotidiano escolar. Pretende-se, contudo, compreender como a diversidade interfere nas práticas pedagógicas, uma vez que a mesma pode ser geradora de conflitos e debates, nem sempre saudáveis, entre os agentes envolvidos no processo de ensino-aprendizagem. Além disso, pretende-se pensar o papel do supervisor enquanto indivíduo responsável por, juntamente com os docentes, trabalhar em favor de uma educação democrática e que contribua para a formação de sujeitos tolerantes em uma sociedade cada vez mais diversa.IFSULDEMINAS - Campus Passos2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/38510.18406/2359-1269v11n22024385Revista Eixos Tech; v. 11 n. 2 (2024): Edição Especial - Especialização em Gestão Escolar2359-1269reponame:Revista Eixos Techinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS)instacron:IFSULMGporhttps://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/385/226Copyright (c) 2024 Revista Eixos Techhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA MUNIZ, MAYARA LYBIAMESSIAS, VIVIANE2024-04-16T18:55:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/385Revistahttps://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostechPUBhttps://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/oaijoao.gomes@ifsuldeminas.edu.br || eixostech@ifsuldeminas.edu.br2359-12692359-1269opendoar:2024-04-16T18:55:25Revista Eixos Tech - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
title |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
spellingShingle |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR SILVA MUNIZ, MAYARA LYBIA |
title_short |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
title_full |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
title_fullStr |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
title_full_unstemmed |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
title_sort |
O O PAPEL DO SUPERVISOR FRENTE AOS DESAFIOS IMPOSTOS PELA DIVERSIDADE RELIGIOSA NO AMBIENTE ESCOLAR |
author |
SILVA MUNIZ, MAYARA LYBIA |
author_facet |
SILVA MUNIZ, MAYARA LYBIA MESSIAS, VIVIANE |
author_role |
author |
author2 |
MESSIAS, VIVIANE |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA MUNIZ, MAYARA LYBIA MESSIAS, VIVIANE |
description |
This article proposes to pay attention to the need to rethink schools in light of the current context, with regard to the great diversity that exists in the school environment. However, because it is such a vast topic, it was necessary to make a cut, which directs the work to a more specific issue, religious diversity. Through bibliographical research, the aim is to place religious diversity and its implications in everyday school life at the center of the debate. The aim, however, is to understand how diversity interferes with pedagogical practices, since it can generate conflicts and debates, not always healthy, between the agents involved in the teaching-learning process. Furthermore, we intend to consider the role of the supervisor as an individual responsible for, together with teachers, working towards democratic education that contributes to the formation of tolerant subjects in an increasingly diverse society. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/385 10.18406/2359-1269v11n22024385 |
url |
https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/385 |
identifier_str_mv |
10.18406/2359-1269v11n22024385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/385/226 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Eixos Tech http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Eixos Tech http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IFSULDEMINAS - Campus Passos |
publisher.none.fl_str_mv |
IFSULDEMINAS - Campus Passos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eixos Tech; v. 11 n. 2 (2024): Edição Especial - Especialização em Gestão Escolar 2359-1269 reponame:Revista Eixos Tech instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) instacron:IFSULMG |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) |
instacron_str |
IFSULMG |
institution |
IFSULMG |
reponame_str |
Revista Eixos Tech |
collection |
Revista Eixos Tech |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eixos Tech - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
joao.gomes@ifsuldeminas.edu.br || eixostech@ifsuldeminas.edu.br |
_version_ |
1797041886173593600 |