CAN ONE SPEAK OF TELEOLOGY IN PLATO?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brisson, Luc
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Journal of Teleological Science
Texto Completo: https://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/5
Resumo: I would like to investigate here on an interpretive trend, one that invokes “teleology,” a compound term whose first element derives from the Greek telos, “end,” and the second from logos, “explanation”; the term ultimately refers to the final cause in Aristotle. The term “teleology” has become a relentless formula among those who now focus on Plato, Aristotle, and even the Stoics. In Plato, three places are particularly targeted: the autobiography of Socrates in the Phaedo (96e-99d), the Timaeus, and book X of the Laws. In this work in progress, I will limit myself to the Timaeus. I have worked hard on the Timaeus and, from the beginning, I wanted to read this text in and for itself, removing the thick layer of interpretations that, since the time of Aristotle, has covered this very original and enigmatic text.
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I have worked hard on the Timaeus and, from the beginning, I wanted to read this text in and for itself, removing the thick layer of interpretations that, since the time of Aristotle, has covered this very original and enigmatic text.Me gustaría investigar aquí sobre una tendencia interpretativa, la que invoca la "teleología", un término compuesto cuyo primer elemento deriva del griego telos, "fin", y el segundo de logos, "explicación"; el término se refiere en última instancia a la causa final en Aristóteles. El término "teleología" se ha convertido en una fórmula implacable entre los que ahora se centran en Platón, Aristóteles e incluso los estoicos. El término "teleología" se ha convertido en una fórmula implacable entre quienes ahora se interesan por Platón, Aristóteles e incluso los estoicos. En Platón, hay tres lugares que son objeto de especial atención: la autobiografía de Sócrates en el Fedón (96e-99d), el Timeo y el libro X de las Leyes. En este trabajo en curso, me limitaré al Timeo. He trabajado mucho en el Timeo y, desde el principio, he querido leer este texto en y por sí mismo, eliminando la gruesa capa de interpretaciones que, desde la época de Aristóteles, ha cubierto este texto tan original y enigmático.Je voudrais m’intéresser ici à un courant interprétatif, celui qui invoque la « téléologie », un terme composé dont le premier élément dérive du grec telos, la « in », et le second de logos, l’« explication » ; le terme fait, en déinitive, référence à la cause inale chez Aristote. Le terme « téléologie » a pris l’allure d’une formule incantatoire chez ceux qui maintenant s’intéressent à Platon, à Aristote et même aux stoïciens. Chez Platon, trois lieux sont tout particulièrement visés : l’autobiographie de Socrate dans le Phédon (96e-99d), le Timée et le livre X des Lois. Dans le cadre de ce travail en cours, je me limiterai au Timée. J’ai beaucoup travaillé sur le Timée, et depuis le début, j’ai voulu lire ce texte en lui-même et pour lui-même en décapant l’épaisse couche d’interprétations qui, depuis Aristote déjà, a, au cours des âges, recouvert ce texte si original et si énigmatique.Vorrei indagare qui su una tendenza interpretativa, quella che invoca la "teleologia", un termine composto il cui primo elemento deriva dal greco telos, "fine", e il secondo da logos, "spiegazione"; il termine si riferisce infine alla causa finale in Aristotele. Il termine "teleologia" è diventato una formula implacabile tra coloro che oggi si concentrano su Platone, Aristotele e anche gli stoici. Il termine "teleologia" è diventato un incantesimo per coloro che ora si interessano di Platone, Aristotele, e anche degli stoici. In Platone, tre luoghi sono particolarmente presi di mira: l'autobiografia di Socrate nel Fedone (96e-99d), il Timeo, e il libro X delle Leggi. In questo lavoro in corso, mi limiterò al Timeo. Ho lavorato molto sul Timeo e, fin dall'inizio, ho voluto leggere questo testo in sé e per sé, eliminando lo spesso strato di interpretazioni che, fin dai tempi di Aristotele, ha coperto questo testo molto originale ed enigmatico.Gostaria de investigar aqui uma tendência interpretativa, aquela que invoca a “teleologia”, um termo composto cujo primeiro elemento deriva do grego telos, “fim”, e o segundo do logos, “explicação”; o termo, em última instância, refere-se à causa final em Aristóteles. O termo “teleologia” tornou-se uma fórmula encantatória entre aqueles que agora se concentram em Platão, Aristóteles e até mesmo os estóicos. Em Platão, três lugares são particularmente visados: a autobiografia de Sócrates no Phaedo (96e-99d), o Timaeus e o livro X das Leis. Neste trabalho em andamento, limitar-me-ei ao Timaeus. Trabalhei muito no Timaeus e, desde o início, quis ler este texto em e para si mesmo, removendo a espessa camada de interpretações que, desde a época de Aristóteles, cobriu este texto tão original e enigmático.Sergio Salles2021-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/5Journal of Teleological Science; Vol. 1 No. 1 (2021); 75-97Journal of Teleological Science; v. 1 n. 1 (2021); 75-972763-6577reponame:Journal of Teleological Scienceinstname:Publicação independenteinstacron:INDEPporhttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/5/4Copyright (c) 2021 Journal of Teleological Sciencehttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrisson, Luc2021-06-05T02:15:28Zoai:ojs2.www.telosjournals.com.br:article/5Revistahttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jtsPRIhttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/oaitelos@telosjournals.com2763-65772763-6577opendoar:2021-06-05T02:15:28Journal of Teleological Science - Publicação independentefalse
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