DEONTOLOGY AND TELEOLOGY IN MORALITY OF ANSELM OF CANTERBURY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montes D'Oca, Fernando Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Journal of Teleological Science
Texto Completo: https://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/7
Resumo: This paper aims to present the fundamental lines of the ethical thought of Anselm of Canterbury (1033-1109) developed in the trilogy of treatises dedicated to the study of Holy Scripture, De Veritate, De Libertate Arbitrii and De Casu Diaboli, as well as try to indicate the nature of his ethics: whether deontological or teleological-eudaimonist. To this end, I will first give a brief outline of Anselmian ethics and show how difficult it is to categorize it. In a second moment, I will list both arguments that allow categorizing it as deontological and arguments that allow categorizing it as teleological-eudaimonistic. In the end, I show that, although it does contain what we could call a theory of happiness, Anselmian ethical thought seems to be essentially deontological insofar as it is based on the concept of righteousness of the will or justice.
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In the end, I show that, although it does contain what we could call a theory of happiness, Anselmian ethical thought seems to be essentially deontological insofar as it is based on the concept of righteousness of the will or justice.El presente trabajo pretende presentar las líneas fundamentales del pensamiento ético de Anselmo de Canterbury (1033-1109) desarrolladas en la trilogía de tratados dedicados al estudio de la Sagrada Escritura, De Veritate, De Libertate Arbitrii y De Casu Diaboli, así como tratar de indicar la naturaleza de su ética: si es deontológica o teleológica-eudaimonista. Para ello, inicialmente, haremos un breve esquema de la ética anselmiana y mostraremos lo difícil que es clasificarla. En un segundo momento, enumeraremos tanto los argumentos que permiten categorizarlo como deontológico como los que permiten categorizarlo como teleológico-eudaimonista. Al final, mostramos que, aunque no carece de lo que podríamos llamar una teoría de la felicidad, el pensamiento ético anselmiano parece ser esencialmente deontológico en la medida en que se basa en el concepto de rectitud de la voluntad o justicia.Le présent travail vise à présenter les lignes fondamentales de la pensée éthique d'Anselme de Canterbury (1033-1109) développée dans la trilogie de traités consacrés à l'étude de l'Écriture Sainte, De Veritate, De Libertate Arbitrii et De Casu Diaboli, ainsi qu'à essayer d'indiquer la nature de son éthique : déontologique ou téléologique-eudaimoniste. Pour ce faire, dans un premier temps, nous ferons une brève esquisse de l'éthique anselmienne et montrerons combien il est difficile de la catégoriser. Dans un second temps, nous énumérerons à la fois les arguments qui permettent de la catégoriser comme déontologique et ceux qui permettent de la catégoriser comme téléologique-eudaimoniste. Enfin, nous montrons que, bien qu'elle ne soit pas dépourvue de ce que l'on pourrait appeler une théorie du bonheur, la pensée éthique anselmienne semble être essentiellement déontologique dans la mesure où elle se fonde sur le concept de droiture de la volonté ou de justice.Il presente lavoro si propone di presentare le linee fondamentali del pensiero etico di Anselmo di Canterbury (1033-1109) sviluppate nella trilogia di trattati dedicati allo studio della Sacra Scrittura, De Veritate, De Libertate Arbitrii e De Casu Diaboli, così come cerca di indicare la natura della sua etica: se deontologica o teleologico-eudaimonista. Per farlo, inizialmente, faremo un breve profilo dell'etica anselmiana e mostreremo quanto sia difficile categorizzarla. In un secondo momento, elencheremo sia gli argomenti che permettono di classificarlo come deontologico sia gli argomenti che permettono di classificarlo come teleologico-eudaimonistico. Alla fine, mostriamo che, sebbene non manchi quella che potremmo chiamare una teoria della felicità, il pensiero etico anselmiano sembra essere essenzialmente deontologico nella misura in cui si basa sul concetto di rettitudine della volontà o giustizia.O presente trabalho tem como objetivo apresentar as linhas fundamentais do pensamento ético de Anselmo de Cantuária (1033-1109) desenvolvido na trilogia de tratados dedicados ao estudo da Sagrada Escritura, De Veritate, De Libertate Arbitrii e De Casu Diaboli, bem como tentar indicar qual a natureza de sua ética: se deontológica ou se teleológico-eudaimonista. Para tanto, inicialmente, faremos um breve esboço da ética anselmiana e mostrarmos o quão difícil é categorizá-la. Em um segundo momento, arrolaremos tanto argumentos que permitem categorizá-la como deontológica quanto argumentos que permitem categorizá-la como teleológico-eudaimonista. Ao final, mostramos que embora não deixe de conter o que poderíamos chamar de uma teoria sobre a felicidade, o pensamento ético anselmiano parece ser essencialmente deontológico na medida em se fundamenta no conceito de retidão da vontade ou justiça.Sergio Salles2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/7Journal of Teleological Science; Vol. 1 No. 1 (2021); 98-116Journal of Teleological Science; v. 1 n. 1 (2021); 98-1162763-6577reponame:Journal of Teleological Scienceinstname:Publicação independenteinstacron:INDEPenghttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/7/5Copyright (c) 2021 Journal of Teleological Sciencehttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontes D'Oca, Fernando Rodrigues2021-05-08T12:11:39Zoai:ojs2.www.telosjournals.com.br:article/7Revistahttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jtsPRIhttps://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/oaitelos@telosjournals.com2763-65772763-6577opendoar:2021-05-08T12:11:39Journal of Teleological Science - Publicação independentefalse
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