Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dominico, Eliane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mesomo Lira, Aliandra Cristina, Toshie Irie Saito, Heloisa, Franci Raimundo Yaegashi, Solange
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363
Resumo: The text discusses pedagogical practices in Early Childhood Education, it problematizes the curriculum from its inception, and it reflects on the extent to which methodological referrals lead to a meaningful participation of the children. It takes as reference the studies of Barbosa, Foucault, Oliveira and Ostetto, which help to identify tensions and ambiguities related to the practices carried with children in two municipal institutions of Early Childhood Education, located in a mid-sized city at the interior of Paraná, South of Brazil. To collect data, observations and semi-structured interviews were carried with 8 teachers and 2 managers. It was possible to recognize that the pedagogical practices tend to favor activities of control and direction of the children, with little space to exercising and the developing children’s autonomy, which amounts to strategies to govern this population.
id INEP-2_2a11846ae93f724504258c2aa1a66121
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/4363
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeñosPedagogical practice on children’s education: the curriculum as a tool to guide childrenPráticas pedagógicas na educação infantil: o currículo como instrumento de governo dos pequenoscurriculumchild educationpedagogical practice.currículoeducación infantilpráctica pedagógica.currículoeducação infantilprática pedagógica.The text discusses pedagogical practices in Early Childhood Education, it problematizes the curriculum from its inception, and it reflects on the extent to which methodological referrals lead to a meaningful participation of the children. It takes as reference the studies of Barbosa, Foucault, Oliveira and Ostetto, which help to identify tensions and ambiguities related to the practices carried with children in two municipal institutions of Early Childhood Education, located in a mid-sized city at the interior of Paraná, South of Brazil. To collect data, observations and semi-structured interviews were carried with 8 teachers and 2 managers. It was possible to recognize that the pedagogical practices tend to favor activities of control and direction of the children, with little space to exercising and the developing children’s autonomy, which amounts to strategies to govern this population.El texto discute las prácticas pedagógicas en la educación infantil, problematiza el currículo desde su implementación y reflexiona sobre en qué medida las referencias metodológicas conducen a una participación significativa de los niños. Toma como referencia los estudios de Barbosa, Foucault, Oliveira y Ostetto, que ayudan a identificar las tensiones y ambigüedades relacionadas con las prácticas desarrolladas con niños en 2 centros municipales de educación infantil, ubicados en una ciudad mediana en el interior de Paraná, en el sur de Brasil. Para la recolección de datos, se llevaron a cabo observaciones y entrevistas semiestructuradas con 8 profesoras y 2 gestoras. Fue posible reconocer que las prácticas docentes tienden a favorecer las actividades de control y dirección de los niños, con poco espacio para el ejercicio y la construcción de la autonomía infantil, que se configuran en estrategias de gobierno de esta población.O texto discute as práticas pedagógicas na educação infantil, problematiza o currículo a partir de sua efetivação e pondera em que medida os encaminhamentos metodológicos conduzem à participação significativa das crianças. Toma como referencial os estudos de Barbosa, Foucault, Oliveira e Ostetto, que ajudam a identificar os tensionamentos e as ambiguidades relacionados às práticas desenvolvidas com as crianças em dois centros municipais de educação infantil, localizados em uma cidade de médio porte no interior do Paraná, no Sul do Brasil. Para a coleta de dados, foram realizadas observações e entrevistas semiestruturadas com oito professoras e duas gestoras. Foi possível reconhecer que as práticas docentes tendem a privilegiar atividades de controle e direção das crianças, com pouco espaço para o exercício e a construção da autonomia infantil, configurando-se em estratégias de governo dessa população.INEP2019-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/436310.24109/2176-6681.rbep.101i257.4272Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.101i257reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363/372610.24109/2176-6681.rbep.101i257.3726Dominico, ElianeMesomo Lira, Aliandra CristinaToshie Irie Saito, Heloisa Franci Raimundo Yaegashi, Solangeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-23T19:30:33Zoai:ojs3.inep:article/4363Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-23T19:30:33Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
Pedagogical practice on children’s education: the curriculum as a tool to guide children
Práticas pedagógicas na educação infantil: o currículo como instrumento de governo dos pequenos
title Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
spellingShingle Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
Dominico, Eliane
curriculum
child education
pedagogical practice.
currículo
educación infantil
práctica pedagógica.
currículo
educação infantil
prática pedagógica.
title_short Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
title_full Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
title_fullStr Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
title_full_unstemmed Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
title_sort Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
author Dominico, Eliane
author_facet Dominico, Eliane
Mesomo Lira, Aliandra Cristina
Toshie Irie Saito, Heloisa
Franci Raimundo Yaegashi, Solange
author_role author
author2 Mesomo Lira, Aliandra Cristina
Toshie Irie Saito, Heloisa
Franci Raimundo Yaegashi, Solange
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dominico, Eliane
Mesomo Lira, Aliandra Cristina
Toshie Irie Saito, Heloisa
Franci Raimundo Yaegashi, Solange
dc.subject.por.fl_str_mv curriculum
child education
pedagogical practice.
currículo
educación infantil
práctica pedagógica.
currículo
educação infantil
prática pedagógica.
topic curriculum
child education
pedagogical practice.
currículo
educación infantil
práctica pedagógica.
currículo
educação infantil
prática pedagógica.
description The text discusses pedagogical practices in Early Childhood Education, it problematizes the curriculum from its inception, and it reflects on the extent to which methodological referrals lead to a meaningful participation of the children. It takes as reference the studies of Barbosa, Foucault, Oliveira and Ostetto, which help to identify tensions and ambiguities related to the practices carried with children in two municipal institutions of Early Childhood Education, located in a mid-sized city at the interior of Paraná, South of Brazil. To collect data, observations and semi-structured interviews were carried with 8 teachers and 2 managers. It was possible to recognize that the pedagogical practices tend to favor activities of control and direction of the children, with little space to exercising and the developing children’s autonomy, which amounts to strategies to govern this population.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363
10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4272
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363/3726
10.24109/2176-6681.rbep.101i257.3726
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.101i257
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704144642048