Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363 |
Resumo: | The text discusses pedagogical practices in Early Childhood Education, it problematizes the curriculum from its inception, and it reflects on the extent to which methodological referrals lead to a meaningful participation of the children. It takes as reference the studies of Barbosa, Foucault, Oliveira and Ostetto, which help to identify tensions and ambiguities related to the practices carried with children in two municipal institutions of Early Childhood Education, located in a mid-sized city at the interior of Paraná, South of Brazil. To collect data, observations and semi-structured interviews were carried with 8 teachers and 2 managers. It was possible to recognize that the pedagogical practices tend to favor activities of control and direction of the children, with little space to exercising and the developing children’s autonomy, which amounts to strategies to govern this population. |
id |
INEP-2_2a11846ae93f724504258c2aa1a66121 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/4363 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeñosPedagogical practice on children’s education: the curriculum as a tool to guide childrenPráticas pedagógicas na educação infantil: o currículo como instrumento de governo dos pequenoscurriculumchild educationpedagogical practice.currículoeducación infantilpráctica pedagógica.currículoeducação infantilprática pedagógica.The text discusses pedagogical practices in Early Childhood Education, it problematizes the curriculum from its inception, and it reflects on the extent to which methodological referrals lead to a meaningful participation of the children. It takes as reference the studies of Barbosa, Foucault, Oliveira and Ostetto, which help to identify tensions and ambiguities related to the practices carried with children in two municipal institutions of Early Childhood Education, located in a mid-sized city at the interior of Paraná, South of Brazil. To collect data, observations and semi-structured interviews were carried with 8 teachers and 2 managers. It was possible to recognize that the pedagogical practices tend to favor activities of control and direction of the children, with little space to exercising and the developing children’s autonomy, which amounts to strategies to govern this population.El texto discute las prácticas pedagógicas en la educación infantil, problematiza el currículo desde su implementación y reflexiona sobre en qué medida las referencias metodológicas conducen a una participación significativa de los niños. Toma como referencia los estudios de Barbosa, Foucault, Oliveira y Ostetto, que ayudan a identificar las tensiones y ambigüedades relacionadas con las prácticas desarrolladas con niños en 2 centros municipales de educación infantil, ubicados en una ciudad mediana en el interior de Paraná, en el sur de Brasil. Para la recolección de datos, se llevaron a cabo observaciones y entrevistas semiestructuradas con 8 profesoras y 2 gestoras. Fue posible reconocer que las prácticas docentes tienden a favorecer las actividades de control y dirección de los niños, con poco espacio para el ejercicio y la construcción de la autonomía infantil, que se configuran en estrategias de gobierno de esta población.O texto discute as práticas pedagógicas na educação infantil, problematiza o currículo a partir de sua efetivação e pondera em que medida os encaminhamentos metodológicos conduzem à participação significativa das crianças. Toma como referencial os estudos de Barbosa, Foucault, Oliveira e Ostetto, que ajudam a identificar os tensionamentos e as ambiguidades relacionados às práticas desenvolvidas com as crianças em dois centros municipais de educação infantil, localizados em uma cidade de médio porte no interior do Paraná, no Sul do Brasil. Para a coleta de dados, foram realizadas observações e entrevistas semiestruturadas com oito professoras e duas gestoras. Foi possível reconhecer que as práticas docentes tendem a privilegiar atividades de controle e direção das crianças, com pouco espaço para o exercício e a construção da autonomia infantil, configurando-se em estratégias de governo dessa população.INEP2019-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/436310.24109/2176-6681.rbep.101i257.4272Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.101i257reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363/372610.24109/2176-6681.rbep.101i257.3726Dominico, ElianeMesomo Lira, Aliandra CristinaToshie Irie Saito, Heloisa Franci Raimundo Yaegashi, Solangeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-23T19:30:33Zoai:ojs3.inep:article/4363Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-23T19:30:33Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños Pedagogical practice on children’s education: the curriculum as a tool to guide children Práticas pedagógicas na educação infantil: o currículo como instrumento de governo dos pequenos |
title |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños |
spellingShingle |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños Dominico, Eliane curriculum child education pedagogical practice. currículo educación infantil práctica pedagógica. currículo educação infantil prática pedagógica. |
title_short |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños |
title_full |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños |
title_fullStr |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños |
title_full_unstemmed |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños |
title_sort |
Prácticas pedagógicas en la educación infantil: el currículo como instrumento de gobierno de los pequeños |
author |
Dominico, Eliane |
author_facet |
Dominico, Eliane Mesomo Lira, Aliandra Cristina Toshie Irie Saito, Heloisa Franci Raimundo Yaegashi, Solange |
author_role |
author |
author2 |
Mesomo Lira, Aliandra Cristina Toshie Irie Saito, Heloisa Franci Raimundo Yaegashi, Solange |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dominico, Eliane Mesomo Lira, Aliandra Cristina Toshie Irie Saito, Heloisa Franci Raimundo Yaegashi, Solange |
dc.subject.por.fl_str_mv |
curriculum child education pedagogical practice. currículo educación infantil práctica pedagógica. currículo educação infantil prática pedagógica. |
topic |
curriculum child education pedagogical practice. currículo educación infantil práctica pedagógica. currículo educação infantil prática pedagógica. |
description |
The text discusses pedagogical practices in Early Childhood Education, it problematizes the curriculum from its inception, and it reflects on the extent to which methodological referrals lead to a meaningful participation of the children. It takes as reference the studies of Barbosa, Foucault, Oliveira and Ostetto, which help to identify tensions and ambiguities related to the practices carried with children in two municipal institutions of Early Childhood Education, located in a mid-sized city at the interior of Paraná, South of Brazil. To collect data, observations and semi-structured interviews were carried with 8 teachers and 2 managers. It was possible to recognize that the pedagogical practices tend to favor activities of control and direction of the children, with little space to exercising and the developing children’s autonomy, which amounts to strategies to govern this population. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363 10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4272 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4363/3726 10.24109/2176-6681.rbep.101i257.3726 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.101i257 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704144642048 |