On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lacerda Ramos, Luiza Olivia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Arruda Ferreira, Rosilda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362
Resumo: This article aims to raise new possibilities for the theoreticalmethodological debate on interdisciplinarity. For this purpose, a conceptual proposition of interdisciplinary praxis that seeks to overcome approaches that privilege epistemological, pragmatic or attitudinal dimensions of interdisciplinarity is brought to the centrality of the discussion. From a theoretical research, which is situated in the field of epistemological investigations, as it critically examines the approaches in question, it presents reflections announcing constitutive elements of what authors understand as interdisciplinary praxis.
id INEP-2_3a9562442441a3556bcf9ee0cd4b1ff5
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/4362
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposalsSobre una praxis interdisciplinaria: aproximaciones y proposiciones conceptualesSobre uma práxis interdisciplinar: aproximações e proposições conceituaiscolonialisminterdisciplinaritypedagogical praxis.colonialidadinterdisciplinariedadpraxis pedagógica.colonialidadeinterdisciplinaridadepráxis pedagógica.This article aims to raise new possibilities for the theoreticalmethodological debate on interdisciplinarity. For this purpose, a conceptual proposition of interdisciplinary praxis that seeks to overcome approaches that privilege epistemological, pragmatic or attitudinal dimensions of interdisciplinarity is brought to the centrality of the discussion. From a theoretical research, which is situated in the field of epistemological investigations, as it critically examines the approaches in question, it presents reflections announcing constitutive elements of what authors understand as interdisciplinary praxis.Este artículo se propone a plantear nuevas posibilidades para el debate teórico-metodológico de la interdisciplinariedad. Para ello, pone en la centralidad de la discusión una proposición conceptual de praxis interdisciplinaria que busca superar abordajes que privilegian dimensiones epistemológicas, pragmáticas o actitudes de la interdisciplinariedad. A partir de una investigación teórica, que se sitúa en el campo de las investigaciones epistemológicas, al mismo tiempo que analiza críticamente los enfoques en referencia, presenta reflexiones, anunciando elementos constitutivos de lo que las autoras nombran de praxis interdisciplinaria.Este artigo se propõe a levantar novas possibilidades para o debate teórico-metodológico sobre a  interdisciplinaridade. Para isso, põe na centralidade da discussão uma proposição conceitual de práxis interdisciplinar que busca superar abordagens que privilegiam dimensões epistemológicas, pragmáticas ou atitudinais da interdisciplinaridade. Com base em uma pesquisa teórica, que se situa no campo das investigações epistemológicas, ao mesmo tempo em que analisa criticamente as abordagens em referência, apresenta reflexões, anunciando elementos constitutivos do que as autoras nominam de práxis interdisciplinar.INEP2019-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/436210.24109/2176-6681.rbep.101i257.4353Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.101i257reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362/372510.24109/2176-6681.rbep.101i257.3725Lacerda Ramos, Luiza OliviaArruda Ferreira, Rosildainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-23T17:25:48Zoai:ojs3.inep:article/4362Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-23T17:25:48Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
Sobre una praxis interdisciplinaria: aproximaciones y proposiciones conceptuales
Sobre uma práxis interdisciplinar: aproximações e proposições conceituais
title On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
spellingShingle On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
Lacerda Ramos, Luiza Olivia
colonialism
interdisciplinarity
pedagogical praxis.
colonialidad
interdisciplinariedad
praxis pedagógica.
colonialidade
interdisciplinaridade
práxis pedagógica.
title_short On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
title_full On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
title_fullStr On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
title_full_unstemmed On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
title_sort On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
author Lacerda Ramos, Luiza Olivia
author_facet Lacerda Ramos, Luiza Olivia
Arruda Ferreira, Rosilda
author_role author
author2 Arruda Ferreira, Rosilda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lacerda Ramos, Luiza Olivia
Arruda Ferreira, Rosilda
dc.subject.por.fl_str_mv colonialism
interdisciplinarity
pedagogical praxis.
colonialidad
interdisciplinariedad
praxis pedagógica.
colonialidade
interdisciplinaridade
práxis pedagógica.
topic colonialism
interdisciplinarity
pedagogical praxis.
colonialidad
interdisciplinariedad
praxis pedagógica.
colonialidade
interdisciplinaridade
práxis pedagógica.
description This article aims to raise new possibilities for the theoreticalmethodological debate on interdisciplinarity. For this purpose, a conceptual proposition of interdisciplinary praxis that seeks to overcome approaches that privilege epistemological, pragmatic or attitudinal dimensions of interdisciplinarity is brought to the centrality of the discussion. From a theoretical research, which is situated in the field of epistemological investigations, as it critically examines the approaches in question, it presents reflections announcing constitutive elements of what authors understand as interdisciplinary praxis.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362
10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4353
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362/3725
10.24109/2176-6681.rbep.101i257.3725
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.101i257
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704142544896