On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362 |
Resumo: | This article aims to raise new possibilities for the theoreticalmethodological debate on interdisciplinarity. For this purpose, a conceptual proposition of interdisciplinary praxis that seeks to overcome approaches that privilege epistemological, pragmatic or attitudinal dimensions of interdisciplinarity is brought to the centrality of the discussion. From a theoretical research, which is situated in the field of epistemological investigations, as it critically examines the approaches in question, it presents reflections announcing constitutive elements of what authors understand as interdisciplinary praxis. |
id |
INEP-2_3a9562442441a3556bcf9ee0cd4b1ff5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/4362 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposalsSobre una praxis interdisciplinaria: aproximaciones y proposiciones conceptualesSobre uma práxis interdisciplinar: aproximações e proposições conceituaiscolonialisminterdisciplinaritypedagogical praxis.colonialidadinterdisciplinariedadpraxis pedagógica.colonialidadeinterdisciplinaridadepráxis pedagógica.This article aims to raise new possibilities for the theoreticalmethodological debate on interdisciplinarity. For this purpose, a conceptual proposition of interdisciplinary praxis that seeks to overcome approaches that privilege epistemological, pragmatic or attitudinal dimensions of interdisciplinarity is brought to the centrality of the discussion. From a theoretical research, which is situated in the field of epistemological investigations, as it critically examines the approaches in question, it presents reflections announcing constitutive elements of what authors understand as interdisciplinary praxis.Este artículo se propone a plantear nuevas posibilidades para el debate teórico-metodológico de la interdisciplinariedad. Para ello, pone en la centralidad de la discusión una proposición conceptual de praxis interdisciplinaria que busca superar abordajes que privilegian dimensiones epistemológicas, pragmáticas o actitudes de la interdisciplinariedad. A partir de una investigación teórica, que se sitúa en el campo de las investigaciones epistemológicas, al mismo tiempo que analiza críticamente los enfoques en referencia, presenta reflexiones, anunciando elementos constitutivos de lo que las autoras nombran de praxis interdisciplinaria.Este artigo se propõe a levantar novas possibilidades para o debate teórico-metodológico sobre a interdisciplinaridade. Para isso, põe na centralidade da discussão uma proposição conceitual de práxis interdisciplinar que busca superar abordagens que privilegiam dimensões epistemológicas, pragmáticas ou atitudinais da interdisciplinaridade. Com base em uma pesquisa teórica, que se situa no campo das investigações epistemológicas, ao mesmo tempo em que analisa criticamente as abordagens em referência, apresenta reflexões, anunciando elementos constitutivos do que as autoras nominam de práxis interdisciplinar.INEP2019-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/436210.24109/2176-6681.rbep.101i257.4353Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.101i257reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362/372510.24109/2176-6681.rbep.101i257.3725Lacerda Ramos, Luiza OliviaArruda Ferreira, Rosildainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-23T17:25:48Zoai:ojs3.inep:article/4362Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-06-23T17:25:48Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals Sobre una praxis interdisciplinaria: aproximaciones y proposiciones conceptuales Sobre uma práxis interdisciplinar: aproximações e proposições conceituais |
title |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals |
spellingShingle |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals Lacerda Ramos, Luiza Olivia colonialism interdisciplinarity pedagogical praxis. colonialidad interdisciplinariedad praxis pedagógica. colonialidade interdisciplinaridade práxis pedagógica. |
title_short |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals |
title_full |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals |
title_fullStr |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals |
title_full_unstemmed |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals |
title_sort |
On an interdisciplinary practice: conceptual approaches and proposals |
author |
Lacerda Ramos, Luiza Olivia |
author_facet |
Lacerda Ramos, Luiza Olivia Arruda Ferreira, Rosilda |
author_role |
author |
author2 |
Arruda Ferreira, Rosilda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lacerda Ramos, Luiza Olivia Arruda Ferreira, Rosilda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
colonialism interdisciplinarity pedagogical praxis. colonialidad interdisciplinariedad praxis pedagógica. colonialidade interdisciplinaridade práxis pedagógica. |
topic |
colonialism interdisciplinarity pedagogical praxis. colonialidad interdisciplinariedad praxis pedagógica. colonialidade interdisciplinaridade práxis pedagógica. |
description |
This article aims to raise new possibilities for the theoreticalmethodological debate on interdisciplinarity. For this purpose, a conceptual proposition of interdisciplinary praxis that seeks to overcome approaches that privilege epistemological, pragmatic or attitudinal dimensions of interdisciplinarity is brought to the centrality of the discussion. From a theoretical research, which is situated in the field of epistemological investigations, as it critically examines the approaches in question, it presents reflections announcing constitutive elements of what authors understand as interdisciplinary praxis. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362 10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4353 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4353 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4362/3725 10.24109/2176-6681.rbep.101i257.3725 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 101 n. 257 (2020) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 101 Núm. 257 (2020) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 101 No 257 (2020) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.101i257 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704142544896 |