The UPPs, the Elites and the Press: militarization and consumption in the “pacification” process in Rio de Janeiro’s slums

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almendra, Dinaldo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)
Texto Completo: https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/696
Resumo: This paper analyses the relations between the media and the public safety policy in the State of Rio de Janeiro. The analysis focuses on the symbolic building of the the Pacifying Police Unit (UPPs) in the media, mostly newspapers such as O Globo and Extra, taking the concept of social representation as a theoretical and methodological strategy to approach the “urban violence” problem. As a result, it presents the hybridization between the discourses of police militarization and consumption in the relations between public safety, the elites and the press, turning Rio de Janeiro into a “business city” oriented to sports mega events, where the fear of violence and the dreams of consumers are articulated in the maintenance of public order.
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spelling The UPPs, the Elites and the Press: militarization and consumption in the “pacification” process in Rio de Janeiro’s slumsLas UPPs, las Elites y la Prensa: militarización y consumo en el proceso de “pacificación” de las favelas de Río de JaneiroAs UPPs, as Elites e a Imprensa: militarização e consumo no processo de “pacificação” de favelas do Rio de JaneiroUPP. Pacification. Press. Militarization. Consumption.UPP. Pacificación. Prensa. Militarización. Consumo.UPP. Pacificação. Imprensa. Militarização. Consumo.This paper analyses the relations between the media and the public safety policy in the State of Rio de Janeiro. The analysis focuses on the symbolic building of the the Pacifying Police Unit (UPPs) in the media, mostly newspapers such as O Globo and Extra, taking the concept of social representation as a theoretical and methodological strategy to approach the “urban violence” problem. As a result, it presents the hybridization between the discourses of police militarization and consumption in the relations between public safety, the elites and the press, turning Rio de Janeiro into a “business city” oriented to sports mega events, where the fear of violence and the dreams of consumers are articulated in the maintenance of public order.El artículo analiza la relación entre la agenda mediática y la agenda política de la seguridad pública en Rio de Janeiro. Enfoca la construcción simbólica de las Unidades de Policía Pacificadora (UPPs) en el discurso de los periódicos O Globo y Extra, tomando el concepto de representación social como una estrategia teórico-metodológica para abordar el problema de la violencia urbana. Como conclusión, presenta la mezcla observada entre los discursos de militarización y consumo en el contexto de reestructuración urbana por la que ha venido pasando Rio de Janeiro para recibir grandes eventos, una ciudad en donde el miedo a la violencia y los anhelos de los consumidores se articulan con la exigencia de mantener el orden público.O artigo aborda as relações entre a agenda midiática e a agenda política da segurança pública no Rio de Janeiro. Analisa a construção simbólica das Unidades de Polícia Pacificadora (UPPs) nos discursos dos jornais O Globo e Extra, tomando o conceito de representação social como estratégia teórico-metodológica para abordar o problema da “violência urbana”. Como resultado, observa a hibridização dos discursos de militarização e de consumo nas relações entre a segurança pública, as elites e a imprensa na conjuntura que faz do Rio de Janeiro uma “cidade de negócios” orientada para os “megaeventos” esportivos, uma cidade onde o medo da violência física e os sonhos dos consumidores fecham conexões de sentido com a demanda de manutenção da ordem pública. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES2014-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/696Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; Vol. 35 No. 126 (2014): Janeiro - Junho; 61-89Revista Paranaense de Desenvolvimento; Vol. 35 Núm. 126 (2014): Janeiro - Junho; 61-89Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; v. 35 n. 126 (2014): Janeiro - Junho; 61-892236-55670556-6916reponame:Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)instname:Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)instacron:IPARDESporhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/696/894Almendra, Dinaldoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-06-30T21:03:57Zoai:ojs.ipardes.emnuvens.com.br:article/696Revistahttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaenseONGhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/oaisilmara.cimbalista@ipardes.pr.gov.br||revista@ipardes.pr.gov.br2236-55670556-6916opendoar:2014-06-30T21:03:57Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) - Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)false
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description This paper analyses the relations between the media and the public safety policy in the State of Rio de Janeiro. The analysis focuses on the symbolic building of the the Pacifying Police Unit (UPPs) in the media, mostly newspapers such as O Globo and Extra, taking the concept of social representation as a theoretical and methodological strategy to approach the “urban violence” problem. As a result, it presents the hybridization between the discourses of police militarization and consumption in the relations between public safety, the elites and the press, turning Rio de Janeiro into a “business city” oriented to sports mega events, where the fear of violence and the dreams of consumers are articulated in the maintenance of public order.
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