Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Lenin dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Albernaz, Elizabete Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)
Texto Completo: https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397
Resumo: The article addresses the professional training policy outlined by the Rio de Janeiro State Secretary for Public Safety, among 2008 and 2017. This period was known for the “pacification policy”. Based on that public politic, the text explores developments with the sectors responsible for police education. Material conditions are explored to situate the way in which the “speech of pacification” was consumed in the schooled spaces for socialization of the PMERJ. The ethnography reveals the existence of a fundamental structural tension, making representations about notions such as change and continuity cross the referred training project. The opposition between theory and practice was reworked in the continuous tension between "change" and "continuity"; new and old police, among other binaries that packed the Pacification Policy.
id FBSP_484b5c7790d5d5379045711fbea496ac
oai_identifier_str oai:ojs.revista.forumseguranca.org.br:article/1397
network_acronym_str FBSP
network_name_str Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)
repository_id_str
spelling Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police"Na teoria, a prática é outra coisa!”: socialização “escolar”, estrutura bipartida e conflitos na Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro (PMERJ)Scholar socializationTheoryPracticeBinaries aproachsPacification processUPPSocialização escolarTeoriaPráticaBinariedadesPacificaçãoUPPThe article addresses the professional training policy outlined by the Rio de Janeiro State Secretary for Public Safety, among 2008 and 2017. This period was known for the “pacification policy”. Based on that public politic, the text explores developments with the sectors responsible for police education. Material conditions are explored to situate the way in which the “speech of pacification” was consumed in the schooled spaces for socialization of the PMERJ. The ethnography reveals the existence of a fundamental structural tension, making representations about notions such as change and continuity cross the referred training project. The opposition between theory and practice was reworked in the continuous tension between "change" and "continuity"; new and old police, among other binaries that packed the Pacification Policy.O artigo aborda a política de formação profissional esboçada pela Secretaria de Segurança Pública do Estado do Rio de Janeiro, no período entre 2008 e 2017, período conhecido pela política de pacificação.  Com base nos objetivos da política, o texto explora os desdobramentos junto aos setores responsáveis pela formação policial. Explora-se as condições materiais para situar a forma como o “discurso da pacificação” era consumido nos espaços “escolarizados” de socialização da PMERJ. A etnografia revela a existência de uma tensão estrutural de fundo, fazendo com que representações acerca de noções como mudança e continuidade atravessasse o referido projeto de formação. Essa tensão encontrava expressão na setença “a teoria, na prática, é outra coisa”, que se mostrou persistente ao longo de todo o trabalho de campo realizado. A oposição entre teoria e prática se via reelaborada na oposição contínua entre mudança e continuidade; nova e velha polícia, entre outras binariedades que embalaram a Política de Pacificação.Fórum Brasileiro de Segurança Pública2022-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/139710.31060/rbsp.2022.v16.n1.1397Revista Brasileira de Segurança Pública; v. 16 n. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-251Revista Brasileira de Segurança Pública; Vol. 16 No. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-2512595-02581981-1659reponame:Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)instname:Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)instacron:FBSP-1porhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/503https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/530https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/531Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Lenin dos SantosAlbernaz, Elizabete Ribeiro2022-02-25T21:31:33Zoai:ojs.revista.forumseguranca.org.br:article/1397Revistahttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/indexONGhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/oairevista@forumseguranca.org.br || suporte+rbsp@openjournalsolutions.com.br2595-02581981-1659opendoar:2022-02-25T21:31:33Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) - Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
"Na teoria, a prática é outra coisa!”: socialização “escolar”, estrutura bipartida e conflitos na Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro (PMERJ)
title Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
spellingShingle Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
Pires, Lenin dos Santos
Scholar socialization
Theory
Practice
Binaries aproachs
Pacification process
UPP
Socialização escolar
Teoria
Prática
Binariedades
Pacificação
UPP
title_short Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
title_full Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
title_fullStr Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
title_full_unstemmed Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
title_sort Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
author Pires, Lenin dos Santos
author_facet Pires, Lenin dos Santos
Albernaz, Elizabete Ribeiro
author_role author
author2 Albernaz, Elizabete Ribeiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Lenin dos Santos
Albernaz, Elizabete Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Scholar socialization
Theory
Practice
Binaries aproachs
Pacification process
UPP
Socialização escolar
Teoria
Prática
Binariedades
Pacificação
UPP
topic Scholar socialization
Theory
Practice
Binaries aproachs
Pacification process
UPP
Socialização escolar
Teoria
Prática
Binariedades
Pacificação
UPP
description The article addresses the professional training policy outlined by the Rio de Janeiro State Secretary for Public Safety, among 2008 and 2017. This period was known for the “pacification policy”. Based on that public politic, the text explores developments with the sectors responsible for police education. Material conditions are explored to situate the way in which the “speech of pacification” was consumed in the schooled spaces for socialization of the PMERJ. The ethnography reveals the existence of a fundamental structural tension, making representations about notions such as change and continuity cross the referred training project. The opposition between theory and practice was reworked in the continuous tension between "change" and "continuity"; new and old police, among other binaries that packed the Pacification Policy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397
10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1397
url https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397
identifier_str_mv 10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/503
https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/530
https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/531
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Pública
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Pública
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Fórum Brasileiro de Segurança Pública
publisher.none.fl_str_mv Fórum Brasileiro de Segurança Pública
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Segurança Pública; v. 16 n. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-251
Revista Brasileira de Segurança Pública; Vol. 16 No. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-251
2595-0258
1981-1659
reponame:Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)
instname:Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)
instacron:FBSP-1
instname_str Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)
instacron_str FBSP-1
institution FBSP-1
reponame_str Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)
collection Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) - Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)
repository.mail.fl_str_mv revista@forumseguranca.org.br || suporte+rbsp@openjournalsolutions.com.br
_version_ 1754913694677991424