Some reasons that may explain why metropolitan regions in brazil are regions but aren’t metropolitan

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas Firkowski, Olga Lucia Castreghini de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)
Texto Completo: https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/465
Resumo: This text is intended to contribute with reflections about the genesis of metropolitan regions and the lack of connection between such dynamic and the process that gives raise to ametropolis in Brazil. The article assumes that the absence of a national policy for metropolitan regions and the lack of clear rules allowing their formal composition resulted – according tostates’ varying concerns – in a broad spectrum of motivations for their implementation. For instance, if all propositions for creation of metropolitan regions in the State of Paraná, between1998 and 2011, were implemented, over half of the State’s territory would be comprised of metropolitan regions.
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spelling Some reasons that may explain why metropolitan regions in brazil are regions but aren’t metropolitanPor qué las regiones metropolitanas en brasil son regiones pero no son metropolitanasPorque as regiões metropolitanas no Brasil são regiões mas não são metropolitanasMetropolisMetropolitan regionParaná StateInstitutionalitiesSpatialitiesMetrópoliRegión MetropolitanaEstado del ParanáMetropolizaciónInstitucionalizaciónMetrópoleRegião metropolitanaEstado do ParanáInstitucionalidadesEspacialidadesThis text is intended to contribute with reflections about the genesis of metropolitan regions and the lack of connection between such dynamic and the process that gives raise to ametropolis in Brazil. The article assumes that the absence of a national policy for metropolitan regions and the lack of clear rules allowing their formal composition resulted – according tostates’ varying concerns – in a broad spectrum of motivations for their implementation. For instance, if all propositions for creation of metropolitan regions in the State of Paraná, between1998 and 2011, were implemented, over half of the State’s territory would be comprised of metropolitan regions.El presente texto tiene como objetivo contribuir a la reflexión sobre la creación de las regiones metropolitanas de Brasil y la disociación entre este y el proceso de metropolización. En esesentido, es importante considerar que no todas las unidades institucionalizadas en cuanto región metropolitana resultan efectivamente del proceso de metropolización. Se parte delsupuesto de que la ausencia de una política nacional metropolitana y la falta de definición clara de criterios para la creación de estas regiones metropolitanas se tradujeron en unaamplia variedad de motivaciones para su creación, las cuales varían de acuerdo a los intereses políticos. En el Estado de Paraná, por ejemplo, si todas las áreas metropolitanas propuestas al nível del gobierno entre los años 1998 y 2011 fueran efectivadas, más de la mitad del territorio estaría integrado por las mismas.Este texto visa contribuir com reflexões acerca da dinâmica de criação das regiões metropolitanas no Brasil e da dissociação existente entre tal dinâmica e o processo de metropolização. Parte-se do pressuposto de que a ausência de uma política metropolitana de âmbito nacional e a falta de definição clara dos critérios para constituição das regiões metropolitanas resultaram numa grande diversidade de motivações para sua implementação, que variam de acordo com os interesses estaduais. No Estado do Paraná, por exemplo, se às três regiões metropolitanas institucionalizadas fossem somadas aquelas propostas à Assembleia Legislativa entre os anos de 1998 e 2011, mais da metade do território paranaense seria constituída por regiões metropolitanas.Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES2012-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/465Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; No. 122 (2012): Janeiro - Junho; 19-38Revista Paranaense de Desenvolvimento; Núm. 122 (2012): Janeiro - Junho; 19-38Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; n. 122 (2012): Janeiro - Junho; 19-382236-55670556-6916reponame:Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)instname:Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)instacron:IPARDESporhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/465/700Freitas Firkowski, Olga Lucia Castreghini deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-01-28T18:47:54Zoai:ojs.ipardes.emnuvens.com.br:article/465Revistahttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaenseONGhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/oaisilmara.cimbalista@ipardes.pr.gov.br||revista@ipardes.pr.gov.br2236-55670556-6916opendoar:2013-01-28T18:47:54Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) - Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)false
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