O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) |
Texto Completo: | https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/212 |
Resumo: | The social and environmental crises of modern times are becoming more serious with the dominant neo-liberal model, and have led human beings to seek ways to increase the protection of nature and decrease social inequalities. Such processes depend on paradigmatic shifts that reflect broad ethical values. This search for the re-linking of living beings has on environmental education a strong ally since it encourages reflection and participation. In Brazil, the State has been formally supportive concerning environmental education, even though in practice it is not a priority. However, as its basis is participation with empowerment of individuals and groups, it ends up influencing policies that are in accordance to the new values. Such approach is important in all spheres, especially those related to protected areas, which frequently depend on local support for their survival. |
id |
IPARDES-1_ebde09c8f8c079e9b08c6b2840d93ea6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ipardes.emnuvens.com.br:article/212 |
network_acronym_str |
IPARDES-1 |
network_name_str |
Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidadeEnvironmental educationPublic participationParadigm shiftProtected areasEducação ambientalParticipação públicaMudanças paradigmáticasUnidades de conservaçãoThe social and environmental crises of modern times are becoming more serious with the dominant neo-liberal model, and have led human beings to seek ways to increase the protection of nature and decrease social inequalities. Such processes depend on paradigmatic shifts that reflect broad ethical values. This search for the re-linking of living beings has on environmental education a strong ally since it encourages reflection and participation. In Brazil, the State has been formally supportive concerning environmental education, even though in practice it is not a priority. However, as its basis is participation with empowerment of individuals and groups, it ends up influencing policies that are in accordance to the new values. Such approach is important in all spheres, especially those related to protected areas, which frequently depend on local support for their survival.As crises socioambientais da modernidade, agravadas pelo modelo neoliberal dominante, levaram à busca de caminhos que aumentem a proteção da natureza e diminuam as iniqüidades sociais. Tais processos dependem de mudanças paradigmáticas que reflitam valores éticos abrangentes, e têm na educação ambiental uma forte aliada, ao incentivar a reflexão e a participação. No Brasil, o Estado vem dando apoio formal à educação ambiental, mesmo que na prática ela não seja prioridade. Baseada na participação com o fortalecimento de indivíduos e grupos, acaba influenciando políticas públicas condizentes com os novos valores, principalmente as relacionadas às unidades de conservação, que muitas vezes dependem de apoio local para sua sobrevivência.Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES2011-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/212Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; No. 102 (2002): Janeiro - Junho; 71-83Revista Paranaense de Desenvolvimento; Núm. 102 (2002): Janeiro - Junho; 71-83Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; n. 102 (2002): Janeiro - Junho; 71-832236-55670556-6916reponame:Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)instname:Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)instacron:IPARDESporhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/212/174Padua, Suzana MachadoSá, Lais Mourãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-09-21T18:25:24Zoai:ojs.ipardes.emnuvens.com.br:article/212Revistahttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaenseONGhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/oaisilmara.cimbalista@ipardes.pr.gov.br||revista@ipardes.pr.gov.br2236-55670556-6916opendoar:2011-09-21T18:25:24Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) - Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
title |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
spellingShingle |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade Padua, Suzana Machado Environmental education Public participation Paradigm shift Protected areas Educação ambiental Participação pública Mudanças paradigmáticas Unidades de conservação |
title_short |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
title_full |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
title_fullStr |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
title_full_unstemmed |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
title_sort |
O papel da educação ambiental nas mudanças paradigmáticas da atualidade |
author |
Padua, Suzana Machado |
author_facet |
Padua, Suzana Machado Sá, Lais Mourão |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Lais Mourão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Padua, Suzana Machado Sá, Lais Mourão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Public participation Paradigm shift Protected areas Educação ambiental Participação pública Mudanças paradigmáticas Unidades de conservação |
topic |
Environmental education Public participation Paradigm shift Protected areas Educação ambiental Participação pública Mudanças paradigmáticas Unidades de conservação |
description |
The social and environmental crises of modern times are becoming more serious with the dominant neo-liberal model, and have led human beings to seek ways to increase the protection of nature and decrease social inequalities. Such processes depend on paradigmatic shifts that reflect broad ethical values. This search for the re-linking of living beings has on environmental education a strong ally since it encourages reflection and participation. In Brazil, the State has been formally supportive concerning environmental education, even though in practice it is not a priority. However, as its basis is participation with empowerment of individuals and groups, it ends up influencing policies that are in accordance to the new values. Such approach is important in all spheres, especially those related to protected areas, which frequently depend on local support for their survival. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/212 |
url |
https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/212/174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; No. 102 (2002): Janeiro - Junho; 71-83 Revista Paranaense de Desenvolvimento; Núm. 102 (2002): Janeiro - Junho; 71-83 Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; n. 102 (2002): Janeiro - Junho; 71-83 2236-5567 0556-6916 reponame:Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) instname:Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES) instacron:IPARDES |
instname_str |
Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES) |
instacron_str |
IPARDES |
institution |
IPARDES |
reponame_str |
Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) |
collection |
Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) - Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES) |
repository.mail.fl_str_mv |
silmara.cimbalista@ipardes.pr.gov.br||revista@ipardes.pr.gov.br |
_version_ |
1798951548177350656 |