The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicações |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94 |
Resumo: | The article aims to demonstrate the role played by the Nova Escola Magazine in the history of Brazilian education and its cultural influence in the Educational Reform implemented in the country in the 1990s. Adopting as central hypothesis the idea that the Nova Escola Magazine assumed the task of implementing a new educational culture in Brazil, we discuss some aspects of the new professorial practices defended by the magazine. |
id |
METO-3_515a6fd4f7e5480b2712b101d7f1b5fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs-unimep.metodista.br:article/94 |
network_acronym_str |
METO-3 |
network_name_str |
Comunicações |
repository_id_str |
|
spelling |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teachingA REVISTA NOVA ESCOLA ENQUANTO PROPULSORA DE POSTURAS DOCENTES INOVADORASREFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA.EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE.The article aims to demonstrate the role played by the Nova Escola Magazine in the history of Brazilian education and its cultural influence in the Educational Reform implemented in the country in the 1990s. Adopting as central hypothesis the idea that the Nova Escola Magazine assumed the task of implementing a new educational culture in Brazil, we discuss some aspects of the new professorial practices defended by the magazine.O artigo visa demonstrar o papel desempenhado pela revista Nova Escola na história da educação brasileira e sua influência cultural na reforma educacional implementada no país, durante a década de 1990. Seguindo uma metodologia baseada na História Cultural, mostra que essa revista refletiu, durante o governo de Fernando Henrique Cardoso, a influência de fatores culturais como condicionantes de sua atuação. Em função disso, este estudo adota como hipótese central a ideia de que a Nova Escola assumiu a tarefa de fornecer insumo a uma nova cultura docente no Brasil. A partir daí, os autores se esforçam por conceituar cultura docente, além de relacionar alguns aspectos da nova prática professoral defendidos pela revista. Conclui, defendendo a necessidade de perquirir a representação docente sobre a atuação do periódico educacional analisado e demonstrando a importância da reação docente na determinação do sucesso ou fracasso das reformas educacionais.Universidade Metodista de PiracicabaSilva, MarcosFeitosa, Lucineia dos Santos2011-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/9410.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n1p89-103Comunicações; v. 16, n. 1 (2009); 89-1032238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94/44Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T12:23:02Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/94Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T12:23:02Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching A REVISTA NOVA ESCOLA ENQUANTO PROPULSORA DE POSTURAS DOCENTES INOVADORAS |
title |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching |
spellingShingle |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching Silva, Marcos REFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA. EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE. |
title_short |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching |
title_full |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching |
title_fullStr |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching |
title_full_unstemmed |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching |
title_sort |
The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching |
author |
Silva, Marcos |
author_facet |
Silva, Marcos Feitosa, Lucineia dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Feitosa, Lucineia dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcos Feitosa, Lucineia dos Santos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
REFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA. EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE. |
topic |
REFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA. EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE. |
description |
The article aims to demonstrate the role played by the Nova Escola Magazine in the history of Brazilian education and its cultural influence in the Educational Reform implemented in the country in the 1990s. Adopting as central hypothesis the idea that the Nova Escola Magazine assumed the task of implementing a new educational culture in Brazil, we discuss some aspects of the new professorial practices defended by the magazine. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-04-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n1p89-103 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94 |
identifier_str_mv |
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n1p89-103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94/44 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicações; v. 16, n. 1 (2009); 89-103 2238-121X 0104-8481 reponame:Comunicações instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Comunicações |
collection |
Comunicações |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br |
_version_ |
1754576020821770240 |