The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcos
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Feitosa, Lucineia dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicações
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94
Resumo: The article aims to demonstrate the role played by the Nova Escola Magazine in the history of Brazilian education and its cultural influence in the Educational Reform implemented in the country in the 1990s. Adopting as central hypothesis the idea that the Nova Escola Magazine assumed the task of implementing a new educational culture in Brazil, we discuss some aspects of the new professorial practices defended by the magazine.
id METO-3_515a6fd4f7e5480b2712b101d7f1b5fd
oai_identifier_str oai:ojs-unimep.metodista.br:article/94
network_acronym_str METO-3
network_name_str Comunicações
repository_id_str
spelling The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teachingA REVISTA NOVA ESCOLA ENQUANTO PROPULSORA DE POSTURAS DOCENTES INOVADORASREFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA.EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE.The article aims to demonstrate the role played by the Nova Escola Magazine in the history of Brazilian education and its cultural influence in the Educational Reform implemented in the country in the 1990s. Adopting as central hypothesis the idea that the Nova Escola Magazine assumed the task of implementing a new educational culture in Brazil, we discuss some aspects of the new professorial practices defended by the magazine.O artigo visa demonstrar o papel desempenhado pela revista Nova Escola na história da educação brasileira e sua influência cultural na reforma educacional implementada no país, durante a década de 1990. Seguindo uma metodologia baseada na História Cultural, mostra que essa revista refletiu, durante o governo de Fernando Henrique Cardoso, a influência de fatores culturais como condicionantes de sua atuação. Em função disso, este estudo adota como hipótese central a ideia de que a Nova Escola assumiu a tarefa de fornecer insumo a uma nova cultura docente no Brasil. A partir daí, os autores se esforçam por conceituar cultura docente, além de relacionar alguns aspectos da nova prática professoral defendidos pela revista. Conclui, defendendo a necessidade de perquirir a representação docente sobre a atuação do periódico educacional analisado e demonstrando a importância da reação docente na determinação do sucesso ou fracasso das reformas educacionais.Universidade Metodista de PiracicabaSilva, MarcosFeitosa, Lucineia dos Santos2011-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/9410.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n1p89-103Comunicações; v. 16, n. 1 (2009); 89-1032238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94/44Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T12:23:02Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/94Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T12:23:02Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.none.fl_str_mv The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
A REVISTA NOVA ESCOLA ENQUANTO PROPULSORA DE POSTURAS DOCENTES INOVADORAS
title The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
spellingShingle The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
Silva, Marcos
REFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA.
EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE.
title_short The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
title_full The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
title_fullStr The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
title_full_unstemmed The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
title_sort The Nova Escola Magazine as a promoting force of new postures in teaching
author Silva, Marcos
author_facet Silva, Marcos
Feitosa, Lucineia dos Santos
author_role author
author2 Feitosa, Lucineia dos Santos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcos
Feitosa, Lucineia dos Santos
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv REFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA.
EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE.
topic REFORMA EDUCACIONAL; CULTURA DOCENTE; REVISTA NOVA ESCOLA.
EDUCATIONAL REFORM; TEACHING CULTURE; NOVA ESCOLA MAGAZINE.
description The article aims to demonstrate the role played by the Nova Escola Magazine in the history of Brazilian education and its cultural influence in the Educational Reform implemented in the country in the 1990s. Adopting as central hypothesis the idea that the Nova Escola Magazine assumed the task of implementing a new educational culture in Brazil, we discuss some aspects of the new professorial practices defended by the magazine.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-28
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n1p89-103
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94
identifier_str_mv 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n1p89-103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/94/44
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Comunicações; v. 16, n. 1 (2009); 89-103
2238-121X
0104-8481
reponame:Comunicações
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Comunicações
collection Comunicações
repository.name.fl_str_mv Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br
_version_ 1754576020821770240