Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pezzato, João Pedro
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicações
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640
Resumo: The aim of this work was to articulate a research project with teaching and the academic extension. It counted on the analysis of processes of interaction among students of the first cycles of the elementary school with the development of activities directed by a tutor, student of the Pedagogy course, who proposed a study of the place. They produced records in their diaries, as narratives of the observations, describing the activies (reading, text writing, drawing and collage) that made reference to the students’ life spaces. Thus, we noted the potential of contributions resulting from the study of the place in the alphabetization and literacy process context. 
id METO-3_5cc20fec162b9eac5c6537690ac6ee64
oai_identifier_str oai:ojs-unimep.metodista.br:article/640
network_acronym_str METO-3
network_name_str Comunicações
repository_id_str
spelling Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MGIdentidade e letramento: um estudo do meio em Poços de Caldas - MGEstudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escritastudy of the place, quotidian, reading and writingThe aim of this work was to articulate a research project with teaching and the academic extension. It counted on the analysis of processes of interaction among students of the first cycles of the elementary school with the development of activities directed by a tutor, student of the Pedagogy course, who proposed a study of the place. They produced records in their diaries, as narratives of the observations, describing the activies (reading, text writing, drawing and collage) that made reference to the students’ life spaces. Thus, we noted the potential of contributions resulting from the study of the place in the alphabetization and literacy process context. Este trabalho foi realizado com o objetivo de articular um projeto de pesquisa com a formação inicial para a docência e a extensão universitária. Contou com a análise dos processos de interação entre alunos e alunas dos primeiros ciclos do Ensino Fundamental mediante o desenvolvimento de atividades orientadas por uma tutora, aluna do curso de Pedagogia, que propunha um estudo da localidade. Foram produzidos registros em diários de campo, na forma de narrativas de observações. Foram descritas as atividades de leitura, produção de textos, desenhos e colagens que faziam referencia aos espaços de vivência dos alunos. Observamos o potencial de contribuição do estudo da localidade no contexto do processo de alfabetização e letramento.Universidade Metodista de PiracicabaPezzato, João Pedro2012-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/64010.15600/2238-121X/comunicacoes.v19n1p87-100Comunicações; v. 19, n. 1 (2012); 87-1002238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640/973Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T17:40:19Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/640Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T17:40:19Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.none.fl_str_mv Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
Identidade e letramento: um estudo do meio em Poços de Caldas - MG
title Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
spellingShingle Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
Pezzato, João Pedro
Estudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escrita
study of the place, quotidian, reading and writing
title_short Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
title_full Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
title_fullStr Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
title_full_unstemmed Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
title_sort Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
author Pezzato, João Pedro
author_facet Pezzato, João Pedro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Pezzato, João Pedro
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escrita
study of the place, quotidian, reading and writing
topic Estudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escrita
study of the place, quotidian, reading and writing
description The aim of this work was to articulate a research project with teaching and the academic extension. It counted on the analysis of processes of interaction among students of the first cycles of the elementary school with the development of activities directed by a tutor, student of the Pedagogy course, who proposed a study of the place. They produced records in their diaries, as narratives of the observations, describing the activies (reading, text writing, drawing and collage) that made reference to the students’ life spaces. Thus, we noted the potential of contributions resulting from the study of the place in the alphabetization and literacy process context. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-16
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v19n1p87-100
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640
identifier_str_mv 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v19n1p87-100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640/973
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Comunicações; v. 19, n. 1 (2012); 87-100
2238-121X
0104-8481
reponame:Comunicações
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Comunicações
collection Comunicações
repository.name.fl_str_mv Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br
_version_ 1754576022587572224