Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicações |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640 |
Resumo: | The aim of this work was to articulate a research project with teaching and the academic extension. It counted on the analysis of processes of interaction among students of the first cycles of the elementary school with the development of activities directed by a tutor, student of the Pedagogy course, who proposed a study of the place. They produced records in their diaries, as narratives of the observations, describing the activies (reading, text writing, drawing and collage) that made reference to the students’ life spaces. Thus, we noted the potential of contributions resulting from the study of the place in the alphabetization and literacy process context. |
id |
METO-3_5cc20fec162b9eac5c6537690ac6ee64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs-unimep.metodista.br:article/640 |
network_acronym_str |
METO-3 |
network_name_str |
Comunicações |
repository_id_str |
|
spelling |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MGIdentidade e letramento: um estudo do meio em Poços de Caldas - MGEstudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escritastudy of the place, quotidian, reading and writingThe aim of this work was to articulate a research project with teaching and the academic extension. It counted on the analysis of processes of interaction among students of the first cycles of the elementary school with the development of activities directed by a tutor, student of the Pedagogy course, who proposed a study of the place. They produced records in their diaries, as narratives of the observations, describing the activies (reading, text writing, drawing and collage) that made reference to the students’ life spaces. Thus, we noted the potential of contributions resulting from the study of the place in the alphabetization and literacy process context. Este trabalho foi realizado com o objetivo de articular um projeto de pesquisa com a formação inicial para a docência e a extensão universitária. Contou com a análise dos processos de interação entre alunos e alunas dos primeiros ciclos do Ensino Fundamental mediante o desenvolvimento de atividades orientadas por uma tutora, aluna do curso de Pedagogia, que propunha um estudo da localidade. Foram produzidos registros em diários de campo, na forma de narrativas de observações. Foram descritas as atividades de leitura, produção de textos, desenhos e colagens que faziam referencia aos espaços de vivência dos alunos. Observamos o potencial de contribuição do estudo da localidade no contexto do processo de alfabetização e letramento.Universidade Metodista de PiracicabaPezzato, João Pedro2012-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/64010.15600/2238-121X/comunicacoes.v19n1p87-100Comunicações; v. 19, n. 1 (2012); 87-1002238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640/973Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T17:40:19Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/640Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T17:40:19Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG Identidade e letramento: um estudo do meio em Poços de Caldas - MG |
title |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG |
spellingShingle |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG Pezzato, João Pedro Estudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escrita study of the place, quotidian, reading and writing |
title_short |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG |
title_full |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG |
title_fullStr |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG |
title_full_unstemmed |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG |
title_sort |
Identity and literacy: a study of the environment in Poços de Caldas - MG |
author |
Pezzato, João Pedro |
author_facet |
Pezzato, João Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pezzato, João Pedro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escrita study of the place, quotidian, reading and writing |
topic |
Estudo da localidade; Cotidiano; Leitura e escrita study of the place, quotidian, reading and writing |
description |
The aim of this work was to articulate a research project with teaching and the academic extension. It counted on the analysis of processes of interaction among students of the first cycles of the elementary school with the development of activities directed by a tutor, student of the Pedagogy course, who proposed a study of the place. They produced records in their diaries, as narratives of the observations, describing the activies (reading, text writing, drawing and collage) that made reference to the students’ life spaces. Thus, we noted the potential of contributions resulting from the study of the place in the alphabetization and literacy process context. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v19n1p87-100 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640 |
identifier_str_mv |
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v19n1p87-100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/640/973 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicações; v. 19, n. 1 (2012); 87-100 2238-121X 0104-8481 reponame:Comunicações instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Comunicações |
collection |
Comunicações |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br |
_version_ |
1754576022587572224 |