The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicações |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058 |
Resumo: | This article discusses the pathways of the Quilombola school education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of commu- nities as quilombola under article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. secondly, it deals with the quilombola communities of the state of são Paulo, highlighting the creation of the núcleo de inclusão educacional (Center for educational inclusion) in the Department of education of the state (secretaria da educação do estado de são Paulo) in 2012, and the institutional- ization of the Quilombola school education as a specific teaching modality, in the publica- tion of the national Curriculum Guidelines for the Quilombola school education. Finally it presents some actions performed by the Center for educational inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality. |
id |
METO-3_65b6e11c0d1d585a00bf205d991eab13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs-unimep.metodista.br:article/2058 |
network_acronym_str |
METO-3 |
network_name_str |
Comunicações |
repository_id_str |
|
spelling |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelinesA educação escolar quilombola no Estado de São Paulo: novas diretrizeseducação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas.: Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies.This article discusses the pathways of the Quilombola school education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of commu- nities as quilombola under article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. secondly, it deals with the quilombola communities of the state of são Paulo, highlighting the creation of the núcleo de inclusão educacional (Center for educational inclusion) in the Department of education of the state (secretaria da educação do estado de são Paulo) in 2012, and the institutional- ization of the Quilombola school education as a specific teaching modality, in the publica- tion of the national Curriculum Guidelines for the Quilombola school education. Finally it presents some actions performed by the Center for educational inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality.este artigo trata dos percursos da educação escolar Quilombola como política pública de atendimento às necessidades educacionais das populações quilombolas no bra- sil. aborda inicialmente as discussões em âmbito nacional, como a garantia de autodefini- ção das comunidades como quilombolas, prevista no artigo 68 das disposições transitórias da Constituição de 1988 para, logo em seguida, tratar das políticas específicas para a área da educação. num segundo momento, aborda as comunidades quilombolas do estado de são Paulo, destacando a criação do núcleo de inclusão educacional na secretaria estadual de educação, em 2012, e a institucionalização da educação escolar Quilombola como modalidade de ensino específica, por meio da publicação das Diretrizes nacionais para a educação escolar Quilombola. Por fim, apresenta algumas ações realizadas pelo núcleo de inclusão educacional, em seu primeiro ano de existência, com vistas a criar um alicerce seguro para sustentar as lutas que se seguem na busca por uma educação quilombola dife- renciada de fato e de direito, com qualidade.Universidade Metodista de PiracicabaBotão, Renato UbirajaraNorte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz2014-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/205810.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p153-166Comunicações; v. 21, n. 1 (2014); 153-1662238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058/1264Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-06T16:51:11Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/2058Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-06T16:51:11Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines A educação escolar quilombola no Estado de São Paulo: novas diretrizes |
title |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines |
spellingShingle |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines Botão, Renato Ubirajara educação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas. : Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies. |
title_short |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines |
title_full |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines |
title_fullStr |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines |
title_full_unstemmed |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines |
title_sort |
The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines |
author |
Botão, Renato Ubirajara |
author_facet |
Botão, Renato Ubirajara Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz |
author_role |
author |
author2 |
Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Botão, Renato Ubirajara Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas. : Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies. |
topic |
educação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas. : Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies. |
description |
This article discusses the pathways of the Quilombola school education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of commu- nities as quilombola under article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. secondly, it deals with the quilombola communities of the state of são Paulo, highlighting the creation of the núcleo de inclusão educacional (Center for educational inclusion) in the Department of education of the state (secretaria da educação do estado de são Paulo) in 2012, and the institutional- ization of the Quilombola school education as a specific teaching modality, in the publica- tion of the national Curriculum Guidelines for the Quilombola school education. Finally it presents some actions performed by the Center for educational inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p153-166 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058 |
identifier_str_mv |
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p153-166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058/1264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicações; v. 21, n. 1 (2014); 153-166 2238-121X 0104-8481 reponame:Comunicações instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Comunicações |
collection |
Comunicações |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br |
_version_ |
1754576021569404928 |