The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Botão, Renato Ubirajara
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicações
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058
Resumo: This article discusses the pathways of the Quilombola school education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of commu- nities as quilombola under article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. secondly, it deals with the quilombola communities of the state of são Paulo, highlighting the creation of the núcleo de inclusão educacional (Center for educational inclusion) in the Department of education of the state (secretaria da educação do estado de são Paulo) in 2012, and the institutional- ization of the Quilombola school education as a specific teaching modality, in  the publica- tion of the national Curriculum Guidelines for the Quilombola school education. Finally it presents some actions performed by the Center for educational inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality.
id METO-3_65b6e11c0d1d585a00bf205d991eab13
oai_identifier_str oai:ojs-unimep.metodista.br:article/2058
network_acronym_str METO-3
network_name_str Comunicações
repository_id_str
spelling The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelinesA educação escolar quilombola no Estado de São Paulo: novas diretrizeseducação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas.: Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies.This article discusses the pathways of the Quilombola school education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of commu- nities as quilombola under article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. secondly, it deals with the quilombola communities of the state of são Paulo, highlighting the creation of the núcleo de inclusão educacional (Center for educational inclusion) in the Department of education of the state (secretaria da educação do estado de são Paulo) in 2012, and the institutional- ization of the Quilombola school education as a specific teaching modality, in  the publica- tion of the national Curriculum Guidelines for the Quilombola school education. Finally it presents some actions performed by the Center for educational inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality.este artigo trata dos percursos da educação escolar Quilombola como política pública de atendimento às necessidades educacionais das populações quilombolas no bra- sil. aborda inicialmente as discussões em âmbito nacional, como a garantia de autodefini- ção das comunidades como quilombolas, prevista no artigo 68 das disposições transitórias da Constituição de 1988 para, logo em seguida, tratar das políticas específicas para a área da educação. num segundo momento, aborda as comunidades quilombolas do estado de são Paulo, destacando a criação do núcleo de inclusão educacional na secretaria estadual de educação, em 2012, e a institucionalização da educação escolar Quilombola como modalidade de ensino específica, por meio da publicação das Diretrizes nacionais para a educação escolar Quilombola. Por fim, apresenta algumas ações realizadas pelo núcleo de inclusão educacional, em seu primeiro ano de existência, com vistas a criar um alicerce seguro para sustentar as lutas que se seguem na busca por uma educação quilombola dife- renciada de fato e de direito, com qualidade.Universidade Metodista de PiracicabaBotão, Renato UbirajaraNorte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz2014-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/205810.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p153-166Comunicações; v. 21, n. 1 (2014); 153-1662238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058/1264Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-06T16:51:11Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/2058Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-06T16:51:11Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.none.fl_str_mv The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
A educação escolar quilombola no Estado de São Paulo: novas diretrizes
title The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
spellingShingle The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
Botão, Renato Ubirajara
educação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas.
: Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies.
title_short The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
title_full The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
title_fullStr The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
title_full_unstemmed The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
title_sort The Quilombola school education in the state of São Paulo: new guidelines
author Botão, Renato Ubirajara
author_facet Botão, Renato Ubirajara
Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz
author_role author
author2 Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Botão, Renato Ubirajara
Norte, Silvane Aparecida da Silva Queiroz
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv educação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas.
: Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies.
topic educação escolar Quilombola. educação para as relações étnico-raciais. políticas públicas.
: Quilombola school education. education for ethnic and racial relations. public policies.
description This article discusses the pathways of the Quilombola school education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of commu- nities as quilombola under article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. secondly, it deals with the quilombola communities of the state of são Paulo, highlighting the creation of the núcleo de inclusão educacional (Center for educational inclusion) in the Department of education of the state (secretaria da educação do estado de são Paulo) in 2012, and the institutional- ization of the Quilombola school education as a specific teaching modality, in  the publica- tion of the national Curriculum Guidelines for the Quilombola school education. Finally it presents some actions performed by the Center for educational inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-24
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p153-166
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058
identifier_str_mv 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v21n1p153-166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/2058/1264
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Comunicações; v. 21, n. 1 (2014); 153-166
2238-121X
0104-8481
reponame:Comunicações
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Comunicações
collection Comunicações
repository.name.fl_str_mv Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br
_version_ 1754576021569404928