Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Aldenice Alves
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Farias, Maria Yolanda Sarmento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicações
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/395
Resumo: This article is based on research whose aim was to investigate how a democratic management, understood as plural space for position sharing and conflit negotiation, has actually been carried our in public schools in Manacapuru, Amazonas State – Brazil. The text analyses educational Brazilian policy especially on democratic management of the elementary schools, taking into account how the principles of autonomy and participation in a democratic management have materialized day-to-day in school life. The issue s part of a much broader context which includes ongoing efforts toward democratization in the country. As a result of fighting for universalizing the right to public school and quality of teaching. Since then, democratic management is able to make immediate decisions into the conquest of the school and the society structures. It is worthy to note that, despite advancements made by the school system to effect a democratic management, there are still several challenges in overcoming centralized and authoritarian practices still existing in public management.
id METO-3_a4feeecad31503f3950e35baf640d99e
oai_identifier_str oai:ojs-unimep.metodista.br:article/395
network_acronym_str METO-3
network_name_str Comunicações
repository_id_str
spelling Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio VieiraGESTÃO DEMOCRÁTICA DO ENSINO: UMA ESCOLA CIDADÃ NO CONTEXTO AMAZÔNICOGESTÃO DEMOCRÁTICA; AUTONOMIA; PARTICIPAÇÃO.This article is based on research whose aim was to investigate how a democratic management, understood as plural space for position sharing and conflit negotiation, has actually been carried our in public schools in Manacapuru, Amazonas State – Brazil. The text analyses educational Brazilian policy especially on democratic management of the elementary schools, taking into account how the principles of autonomy and participation in a democratic management have materialized day-to-day in school life. The issue s part of a much broader context which includes ongoing efforts toward democratization in the country. As a result of fighting for universalizing the right to public school and quality of teaching. Since then, democratic management is able to make immediate decisions into the conquest of the school and the society structures. It is worthy to note that, despite advancements made by the school system to effect a democratic management, there are still several challenges in overcoming centralized and authoritarian practices still existing in public management.Este artigo foi elaborado tendo como base uma pesquisa cujo propósito foi investigar em que medida a gestão democrática entendida como espaço plural de partilha de poder e negociação de conflitos, vem de fato se construindo na prática das escolas públicas do município de Manacapuru (AM). O texto faz uma análise sobre a política educacional brasileira, especificamente sobre a democratização da gestão em escolas municipais, tomando como referência os princípios de autonomia e participação da gestão democrática  no cotidiano escolar. A questão se insere em um contexto muito mais amplo na medida em que se articula às lutas em prol da democratização do país. Como resultado de lutas pela democratização da educação no Brasil, a idéia de gestão democrática incorpora as duas fases iniciais desse movimento, ou seja, a luta pela universalização do direito à escola pública e a luta pelo ensino de qualidade. A gestão democrática, nesse sentido é capaz de agir decisivamente na conquista da transformação das estruturas da escola e da própria sociedade. Conclui que, a despeito  de todas as conquistas alcançadas pela rede escolar  na efetivação da gestão  democrática, ainda são muitos os desafios na superação das práticas centralizadoras e autoritárias existentes nos espaços da gestão pública.Universidade Metodista de PiracicabaDEMOCRATIC MANAGEMENTAUTONOMYPARTICIPATIONBezerra, Aldenice AlvesFarias, Maria Yolanda Sarmento2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/39510.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n1p83-92Comunicações; v. 17, n. 1 (2010); 83-922238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/395/510Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T12:35:25Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/395Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T12:35:25Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
GESTÃO DEMOCRÁTICA DO ENSINO: UMA ESCOLA CIDADÃ NO CONTEXTO AMAZÔNICO
title Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
spellingShingle Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
Bezerra, Aldenice Alves
GESTÃO DEMOCRÁTICA; AUTONOMIA; PARTICIPAÇÃO.
title_short Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
title_full Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
title_fullStr Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
title_full_unstemmed Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
title_sort Educating by the Word: the Pedagogy of Slavery in the Sermons of Antonio Vieira
author Bezerra, Aldenice Alves
author_facet Bezerra, Aldenice Alves
Farias, Maria Yolanda Sarmento
author_role author
author2 Farias, Maria Yolanda Sarmento
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv DEMOCRATIC MANAGEMENT
AUTONOMY
PARTICIPATION

dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Aldenice Alves
Farias, Maria Yolanda Sarmento
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv GESTÃO DEMOCRÁTICA; AUTONOMIA; PARTICIPAÇÃO.
topic GESTÃO DEMOCRÁTICA; AUTONOMIA; PARTICIPAÇÃO.
description This article is based on research whose aim was to investigate how a democratic management, understood as plural space for position sharing and conflit negotiation, has actually been carried our in public schools in Manacapuru, Amazonas State – Brazil. The text analyses educational Brazilian policy especially on democratic management of the elementary schools, taking into account how the principles of autonomy and participation in a democratic management have materialized day-to-day in school life. The issue s part of a much broader context which includes ongoing efforts toward democratization in the country. As a result of fighting for universalizing the right to public school and quality of teaching. Since then, democratic management is able to make immediate decisions into the conquest of the school and the society structures. It is worthy to note that, despite advancements made by the school system to effect a democratic management, there are still several challenges in overcoming centralized and authoritarian practices still existing in public management.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-16
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/395
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n1p83-92
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/395
identifier_str_mv 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v17n1p83-92
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/395/510
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Comunicações; v. 17, n. 1 (2010); 83-92
2238-121X
0104-8481
reponame:Comunicações
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Comunicações
collection Comunicações
repository.name.fl_str_mv Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br
_version_ 1754576020473643008