Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicações |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the relevance of the hermeneutic interpretation in Paul Ricoeur’s work. The author draws attention to the interpretation of texts and the role of hermeneutics as a methodological guide in the reading and writing of works and texts – whether theoretical or poetic. The hermeneutic interpretation requires a methodological and an ontological attitude, whose prerequisite is the reflexive philosophy. Ricoeur emphasizes the relevance of the dialectics of understanding and the dialectics of explanation, drawing special attention to elements such as the word, the myth, the poetry, the symbol, and the sign as expressions of the human language, which is not exempt from ideological and utopian materials from the socio-cultural and political fields, whose spheres of understanding and explanation function as integration, legitimization, and dissimulation, which can lead to mistakes, but also reveal manipulations or desires of freedom from the collective. |
id |
METO-3_dc508dee1b9b5896e0375e29465a3e2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs-unimep.metodista.br:article/131 |
network_acronym_str |
METO-3 |
network_name_str |
Comunicações |
repository_id_str |
|
spelling |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to educationA interpretação hermenêutica em Paul Ricoeur: uma possível contribuição para a educaçãoeducação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofiaeducation, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy.The aim of this paper is to discuss the relevance of the hermeneutic interpretation in Paul Ricoeur’s work. The author draws attention to the interpretation of texts and the role of hermeneutics as a methodological guide in the reading and writing of works and texts – whether theoretical or poetic. The hermeneutic interpretation requires a methodological and an ontological attitude, whose prerequisite is the reflexive philosophy. Ricoeur emphasizes the relevance of the dialectics of understanding and the dialectics of explanation, drawing special attention to elements such as the word, the myth, the poetry, the symbol, and the sign as expressions of the human language, which is not exempt from ideological and utopian materials from the socio-cultural and political fields, whose spheres of understanding and explanation function as integration, legitimization, and dissimulation, which can lead to mistakes, but also reveal manipulations or desires of freedom from the collective.O artigo objetiva discutir a relevância da interpretação hermenêutica na obra de Paul Ricoeur. O autor chama a atenção na interpretação de textos, para o papel da hermenêutica, como um guia metodológico na leitura e escrita de obras e textos - teóricos ou poéticos. uma interpretação hermenêutica requer uma atitude metodológica e uma atitude ontológica, cujo pressuposto é a filosofia reflexiva. Ricoeur destaca a relevância da dialética da compreensão e da dialética da explicação na interpretação, assim como, merecem especial atenção, elementos como a palavra, o mito, a poesia, o símbolo, o signo, porque são as expressões da linguagem humana, a qual não se isenta de materiais advindos das ideologias e das utopias do campo sociocultural e político, cujas esferas da compreensão e da explicação têm funções de integração, legitimação e dissimulação, que podem conduzir a equívocos, mas também, revelar manipulações ou desejos de liberdade do coletivo. Universidade Metodista de PiracicabaSilva, Luzia Batista de Oliveira2012-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/13110.15600/2238-121X/comunicacoes.v18n2p19-36Comunicações; v. 18, n. 2 (2011); 19-362238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131/595Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T17:29:33Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/131Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T17:29:33Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education A interpretação hermenêutica em Paul Ricoeur: uma possível contribuição para a educação |
title |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education |
spellingShingle |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education Silva, Luzia Batista de Oliveira educação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofia education, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy. |
title_short |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education |
title_full |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education |
title_fullStr |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education |
title_full_unstemmed |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education |
title_sort |
Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education |
author |
Silva, Luzia Batista de Oliveira |
author_facet |
Silva, Luzia Batista de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luzia Batista de Oliveira |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofia education, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy. |
topic |
educação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofia education, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy. |
description |
The aim of this paper is to discuss the relevance of the hermeneutic interpretation in Paul Ricoeur’s work. The author draws attention to the interpretation of texts and the role of hermeneutics as a methodological guide in the reading and writing of works and texts – whether theoretical or poetic. The hermeneutic interpretation requires a methodological and an ontological attitude, whose prerequisite is the reflexive philosophy. Ricoeur emphasizes the relevance of the dialectics of understanding and the dialectics of explanation, drawing special attention to elements such as the word, the myth, the poetry, the symbol, and the sign as expressions of the human language, which is not exempt from ideological and utopian materials from the socio-cultural and political fields, whose spheres of understanding and explanation function as integration, legitimization, and dissimulation, which can lead to mistakes, but also reveal manipulations or desires of freedom from the collective. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v18n2p19-36 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131 |
identifier_str_mv |
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v18n2p19-36 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131/595 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicações; v. 18, n. 2 (2011); 19-36 2238-121X 0104-8481 reponame:Comunicações instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Comunicações |
collection |
Comunicações |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br |
_version_ |
1754576020007026688 |