Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luzia Batista de Oliveira
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicações
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131
Resumo: The aim of this paper is to discuss the relevance of the hermeneutic interpretation in Paul Ricoeur’s work. The author draws attention to the interpretation of texts and the role of hermeneutics as a methodological guide in the reading and writing of works and texts – whether theoretical or poetic. The hermeneutic interpretation requires a methodological and an ontological attitude, whose prerequisite is the reflexive philosophy. Ricoeur emphasizes the relevance of the dialectics of understanding and the dialectics of explanation, drawing special attention to elements such as the word, the myth, the poetry, the symbol, and the sign as expressions of the human language, which is not exempt from ideological and utopian materials from the socio-cultural and political fields, whose spheres of understanding and explanation function as integration, legitimization, and dissimulation, which can lead to mistakes, but also reveal manipulations or desires of freedom from the collective.
id METO-3_dc508dee1b9b5896e0375e29465a3e2e
oai_identifier_str oai:ojs-unimep.metodista.br:article/131
network_acronym_str METO-3
network_name_str Comunicações
repository_id_str
spelling Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to educationA interpretação hermenêutica em Paul Ricoeur: uma possível contribuição para a educaçãoeducação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofiaeducation, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy.The aim of this paper is to discuss the relevance of the hermeneutic interpretation in Paul Ricoeur’s work. The author draws attention to the interpretation of texts and the role of hermeneutics as a methodological guide in the reading and writing of works and texts – whether theoretical or poetic. The hermeneutic interpretation requires a methodological and an ontological attitude, whose prerequisite is the reflexive philosophy. Ricoeur emphasizes the relevance of the dialectics of understanding and the dialectics of explanation, drawing special attention to elements such as the word, the myth, the poetry, the symbol, and the sign as expressions of the human language, which is not exempt from ideological and utopian materials from the socio-cultural and political fields, whose spheres of understanding and explanation function as integration, legitimization, and dissimulation, which can lead to mistakes, but also reveal manipulations or desires of freedom from the collective.O artigo objetiva discutir a relevância da interpretação hermenêutica na obra de Paul Ricoeur. O autor chama a atenção na interpretação de textos, para o papel da hermenêutica, como um guia metodológico na leitura e escrita de obras e textos - teóricos ou poéticos. uma interpretação hermenêutica requer uma atitude metodológica e uma atitude ontológica, cujo pressuposto é a filosofia reflexiva.  Ricoeur destaca a relevância da dialética da compreensão e da dialética da explicação na interpretação, assim como, merecem especial atenção, elementos como a palavra, o mito, a poesia, o símbolo, o signo, porque são as expressões da linguagem humana, a qual não se isenta de materiais advindos das ideologias e das utopias do campo sociocultural e político, cujas esferas da compreensão e da explicação têm funções de integração, legitimação e dissimulação, que podem conduzir a equívocos, mas também, revelar manipulações ou desejos de liberdade do coletivo. Universidade Metodista de PiracicabaSilva, Luzia Batista de Oliveira2012-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/13110.15600/2238-121X/comunicacoes.v18n2p19-36Comunicações; v. 18, n. 2 (2011); 19-362238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131/595Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T17:29:33Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/131Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T17:29:33Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.none.fl_str_mv Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
A interpretação hermenêutica em Paul Ricoeur: uma possível contribuição para a educação
title Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
spellingShingle Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
Silva, Luzia Batista de Oliveira
educação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofia
education, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy.
title_short Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
title_full Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
title_fullStr Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
title_full_unstemmed Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
title_sort Hermeneutic interpretation in Ricoeur: a possible contribution to education
author Silva, Luzia Batista de Oliveira
author_facet Silva, Luzia Batista de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luzia Batista de Oliveira
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv educação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofia
education, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy.
topic educação, hermenêutica, interpretação, imaginário, filosofia
education, hermeneutics, interpretation, imagination, philosophy.
description The aim of this paper is to discuss the relevance of the hermeneutic interpretation in Paul Ricoeur’s work. The author draws attention to the interpretation of texts and the role of hermeneutics as a methodological guide in the reading and writing of works and texts – whether theoretical or poetic. The hermeneutic interpretation requires a methodological and an ontological attitude, whose prerequisite is the reflexive philosophy. Ricoeur emphasizes the relevance of the dialectics of understanding and the dialectics of explanation, drawing special attention to elements such as the word, the myth, the poetry, the symbol, and the sign as expressions of the human language, which is not exempt from ideological and utopian materials from the socio-cultural and political fields, whose spheres of understanding and explanation function as integration, legitimization, and dissimulation, which can lead to mistakes, but also reveal manipulations or desires of freedom from the collective.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-02
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v18n2p19-36
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131
identifier_str_mv 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v18n2p19-36
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/131/595
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Comunicações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Comunicações; v. 18, n. 2 (2011); 19-36
2238-121X
0104-8481
reponame:Comunicações
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Comunicações
collection Comunicações
repository.name.fl_str_mv Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br
_version_ 1754576020007026688