FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1017 |
Resumo: | This research deals with the policy for continuing education in teaching service implemented between 1989 and 1992 in the city of São Paulo, during the administration of Mayor Luiza Erundina, with Professor Paulo Freire as head of the Municipal Department of Education in the initial years of hers management. Such policy marked the beginning of the consolidation of achievements, as the result of many Brazilian educators long struggle for changes in Brazilian education. Erundina and Freire represented the possibility of achieving structural changes in education, in a period of great political effervescence of brazilian society. The conquest of space for training at the school in a democratic manner and with the participation of teachers responded to a major demand of that fight. For better understanding of the implementation of this teacher education policy process, we conduct a qualitative research based on documents and literature followed by a field survey with a small set of questions that served as a starting point for conducting an epistemological circle, involving educators who somehow participated in this policy. In this way, we attempted to compose an overview of the concepts that gave support to that policy, allowing an analysis of the actions that have been developed. |
id |
METO_268c869ff90647ad07d246e396165614 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1017 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Alves, Maria LeilaCPF:49525250550http://lattes.cnpq.br/8462136000577005Fischmann, RoseliCPF:63561230303http://lattes.cnpq.br/8371851068257049Severino, Francisca Eleodora SantosCPF:12545812585CPF:09737865820Loureiro, Emília Marlene Morgado2016-08-03T16:15:45Z2014-06-132014-03-18http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1017This research deals with the policy for continuing education in teaching service implemented between 1989 and 1992 in the city of São Paulo, during the administration of Mayor Luiza Erundina, with Professor Paulo Freire as head of the Municipal Department of Education in the initial years of hers management. Such policy marked the beginning of the consolidation of achievements, as the result of many Brazilian educators long struggle for changes in Brazilian education. Erundina and Freire represented the possibility of achieving structural changes in education, in a period of great political effervescence of brazilian society. The conquest of space for training at the school in a democratic manner and with the participation of teachers responded to a major demand of that fight. For better understanding of the implementation of this teacher education policy process, we conduct a qualitative research based on documents and literature followed by a field survey with a small set of questions that served as a starting point for conducting an epistemological circle, involving educators who somehow participated in this policy. In this way, we attempted to compose an overview of the concepts that gave support to that policy, allowing an analysis of the actions that have been developed.Este trabalho de pesquisa trata da política voltada para a formação continuada em serviço docente cujo período de implantação aconteceu entre 1989 e 1992 na cidade de São Paulo, durante a administração da prefeita Luíza Erundina, que teve à frente da Secretaria Municipal de Educação, nos anos iniciais de sua gestão, o professor Paulo Freire. Tal política marcou o início do processo de consolidação de conquistas, como resultado de longa luta de muitos educadores brasileiros por mudanças na educação. Erundina e Freire representaram a possibilidade da concretização de transformações estruturais na educação em um período de grande efervescência política da sociedade brasileira. A conquista de um espaço para formação na escola, de forma democrática e com a participação dos docentes representava uma das grandes bandeiras desta luta. Para melhor compreensão do processo de implantação desta política de formação docente em serviço, optamos por realizar uma pesquisa qualitativa a partir de documentos e estudo bibliográfico seguida de uma pesquisa de campo a partir de um pequeno roteiro de questões que serviram como ponto de partida para a realização de um círculo epistemológico, envolvendo educadores que de alguma forma participaram desta política; buscando compor, dessa maneira, um panorama das concepções que deram sustentação a esta política pública possibilitando uma análise das ações que foram desenvolvidas.Made available in DSpace on 2016-08-03T16:15:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 EMM.pdf: 688789 bytes, checksum: 63484986ec1b648808af6163889ac6bc (MD5) Previous issue date: 2014-03-18application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2596/EMM.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãoPaulo Freireformação continuada em serviçopolítica públicacírculo epistemológicogoverno ErundinaPaulo Freireongoing educationpublic policyepistemological circlegovernment ErundinaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINAContinuing education in the teaching service: na experience of São Paulo s Municipal Departament of education that initiated in the admiistration of Luiza Erundinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILEMM.pdf.jpgEMM.pdf.jpgimage/jpeg1957http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1017/2/EMM.pdf.jpgb83d388c3e6908a3d8e80a378641c472MD52ORIGINALEMM.pdfapplication/pdf688789http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1017/1/EMM.pdf63484986ec1b648808af6163889ac6bcMD51tede/10172016-08-03 15:10:09.24oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1017Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:10:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Continuing education in the teaching service: na experience of São Paulo s Municipal Departament of education that initiated in the admiistration of Luiza Erundina |
title |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
spellingShingle |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA Loureiro, Emília Marlene Morgado Paulo Freire formação continuada em serviço política pública círculo epistemológico governo Erundina Paulo Freire ongoing education public policy epistemological circle government Erundina CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
title_full |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
title_fullStr |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
title_full_unstemmed |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
title_sort |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO: UMA EXPERIÊNCIA DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO INICIADA NO GOVERNO ERUNDINA |
author |
Loureiro, Emília Marlene Morgado |
author_facet |
Loureiro, Emília Marlene Morgado |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Alves, Maria Leila |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:49525250550 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8462136000577005 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fischmann, Roseli |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:63561230303 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8371851068257049 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Severino, Francisca Eleodora Santos |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:12545812585 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:09737865820 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Emília Marlene Morgado |
contributor_str_mv |
Alves, Maria Leila Fischmann, Roseli Severino, Francisca Eleodora Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire formação continuada em serviço política pública círculo epistemológico governo Erundina |
topic |
Paulo Freire formação continuada em serviço política pública círculo epistemológico governo Erundina Paulo Freire ongoing education public policy epistemological circle government Erundina CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Paulo Freire ongoing education public policy epistemological circle government Erundina |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research deals with the policy for continuing education in teaching service implemented between 1989 and 1992 in the city of São Paulo, during the administration of Mayor Luiza Erundina, with Professor Paulo Freire as head of the Municipal Department of Education in the initial years of hers management. Such policy marked the beginning of the consolidation of achievements, as the result of many Brazilian educators long struggle for changes in Brazilian education. Erundina and Freire represented the possibility of achieving structural changes in education, in a period of great political effervescence of brazilian society. The conquest of space for training at the school in a democratic manner and with the participation of teachers responded to a major demand of that fight. For better understanding of the implementation of this teacher education policy process, we conduct a qualitative research based on documents and literature followed by a field survey with a small set of questions that served as a starting point for conducting an epistemological circle, involving educators who somehow participated in this policy. In this way, we attempted to compose an overview of the concepts that gave support to that policy, allowing an analysis of the actions that have been developed. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T16:15:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1017 |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1017/2/EMM.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1017/1/EMM.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b83d388c3e6908a3d8e80a378641c472 63484986ec1b648808af6163889ac6bc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079557644681216 |