O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1081 |
Resumo: | Taking as reference the sociologist Luis Pereira, and considering the relevant critics to the weberian vision about bureaucracy made mainly by Maurício Tragtenberg, this essay aimed through an empirical research to show that the building of a professional identity by the teacher suffers direct influence of his ideological vision. Begining by a critical analysis about weberian vision of bureaucracy, the present work seeks to set the ideological profile from the public network teacher. Towards that, this work is based on a research composed of interviews, document analysis, and observations of the day to day of a State Public School chosen as research source. We intended to approach the question of the ideological filiation of the teachers from the public network, analysing two levels: the ideological filiation of a social class (the middle class) and of the ideological filiation of a social group related to the State (the state bureaucracy). Therefore has been considered the hypothesis of an ideological filiation by the teachers to both groups since that apart from high bureaucracy (ideologically filiated to the domaining classes), the majority of the bureaucratic body (medium and lower bureaucracy) tends to adopt the ideological perspective from the middle class.(AU) |
id |
METO_2e78a5e5ebf06239c7e9bccc63315189 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1081 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Saes, Decio Azevedo Marques deCPF:25932501641http://lattes.cnpq.br/3094385393964468Cattani, Afrânio M.CPF:23123123123Souza, Roger Marchesini QuadrosCPF:11239612352http://lattes.cnpq.br/6342655447227128CPF:26989665807http://lattes.cnpq.br/2636774356027082Masson, Maressa Tosetti Crespo2016-08-03T16:15:56Z2008-09-252007-09-06MASSON, Maressa Tosetti Crespo. The ideological profile from the docents of the Public State network: a study case. 2007. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1081Taking as reference the sociologist Luis Pereira, and considering the relevant critics to the weberian vision about bureaucracy made mainly by Maurício Tragtenberg, this essay aimed through an empirical research to show that the building of a professional identity by the teacher suffers direct influence of his ideological vision. Begining by a critical analysis about weberian vision of bureaucracy, the present work seeks to set the ideological profile from the public network teacher. Towards that, this work is based on a research composed of interviews, document analysis, and observations of the day to day of a State Public School chosen as research source. We intended to approach the question of the ideological filiation of the teachers from the public network, analysing two levels: the ideological filiation of a social class (the middle class) and of the ideological filiation of a social group related to the State (the state bureaucracy). Therefore has been considered the hypothesis of an ideological filiation by the teachers to both groups since that apart from high bureaucracy (ideologically filiated to the domaining classes), the majority of the bureaucratic body (medium and lower bureaucracy) tends to adopt the ideological perspective from the middle class.(AU)Tendo como referencial o sociólogo Luiz Pereira, e levando em consideração as relevantes críticas à visão weberiana sobre a burocracia feitas principalmente por Maurício Tragtenberg, esta dissertação almejou, através de uma pesquisa empírica, mostrar que a construção da identidade profissional do professor sofre influência direta de sua visão ideológica. Partindo de uma análise crítica da visão weberiana de burocracia, o presente trabalho busca traçar o perfil ideológico do professor da rede pública. Para tanto, este trabalho baseia-se em uma pesquisa abrangendo entrevistas, análise de documentos e observações do cotidiano de uma escola pública estadual escolhida como fonte de pesquisa. Pretendeu-se abordar a questão da filiação ideológica dos professores da rede pública, analisando em dois níveis: o da filiação ideológica a uma classe social (a classe média) e o da filiação ideológica a uma categoria social ligada ao Estado (a burocracia estatal). Levou-se, portanto, em consideração a hipótese de uma filiação ideológica dos professores a ambos os grupos, já que, à parte a alta burocracia (filiada ideologicamente às classes dominantes), a maioria do corpo burocrático (média e baixa burocracia) tende a adotar a perspectiva ideológica da classe média.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T16:15:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maressa1.pdf: 1232767 bytes, checksum: cf3c107ea156293961a9534509e73e54 (MD5) Previous issue date: 2007-09-06application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2675/Maressa1.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãoburocraciaideologiaclasse socialstatus profissionalbureaucracyideologysocial classprofessional statusCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASOThe ideological profile from the docents of the Public State network: a study caseinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILMaressa1.pdf.jpgMaressa1.pdf.jpgimage/jpeg2771http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1081/2/Maressa1.pdf.jpg3f2b0b92d0085dbac50099234b1b5b9fMD52ORIGINALMaressa1.pdfapplication/pdf1232767http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1081/1/Maressa1.pdfcf3c107ea156293961a9534509e73e54MD51tede/10812016-08-03 15:11:12.898oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1081Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:11:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The ideological profile from the docents of the Public State network: a study case |
title |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
spellingShingle |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO Masson, Maressa Tosetti Crespo burocracia ideologia classe social status profissional bureaucracy ideology social class professional status CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
title_full |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
title_fullStr |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
title_full_unstemmed |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
title_sort |
O PERFIL IDEOLÓGICO DO DOCENTE DA REDE PÚBLICA ESTADUAL: UM ESTUDO DE CASO |
author |
Masson, Maressa Tosetti Crespo |
author_facet |
Masson, Maressa Tosetti Crespo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saes, Decio Azevedo Marques de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:25932501641 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3094385393964468 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Cattani, Afrânio M. |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:23123123123 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Souza, Roger Marchesini Quadros |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:11239612352 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6342655447227128 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:26989665807 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2636774356027082 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Masson, Maressa Tosetti Crespo |
contributor_str_mv |
Saes, Decio Azevedo Marques de Cattani, Afrânio M. Souza, Roger Marchesini Quadros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
burocracia ideologia classe social status profissional |
topic |
burocracia ideologia classe social status profissional bureaucracy ideology social class professional status CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
bureaucracy ideology social class professional status |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Taking as reference the sociologist Luis Pereira, and considering the relevant critics to the weberian vision about bureaucracy made mainly by Maurício Tragtenberg, this essay aimed through an empirical research to show that the building of a professional identity by the teacher suffers direct influence of his ideological vision. Begining by a critical analysis about weberian vision of bureaucracy, the present work seeks to set the ideological profile from the public network teacher. Towards that, this work is based on a research composed of interviews, document analysis, and observations of the day to day of a State Public School chosen as research source. We intended to approach the question of the ideological filiation of the teachers from the public network, analysing two levels: the ideological filiation of a social class (the middle class) and of the ideological filiation of a social group related to the State (the state bureaucracy). Therefore has been considered the hypothesis of an ideological filiation by the teachers to both groups since that apart from high bureaucracy (ideologically filiated to the domaining classes), the majority of the bureaucratic body (medium and lower bureaucracy) tends to adopt the ideological perspective from the middle class.(AU) |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-09-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T16:15:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MASSON, Maressa Tosetti Crespo. The ideological profile from the docents of the Public State network: a study case. 2007. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1081 |
identifier_str_mv |
MASSON, Maressa Tosetti Crespo. The ideological profile from the docents of the Public State network: a study case. 2007. 289 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1081/2/Maressa1.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1081/1/Maressa1.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3f2b0b92d0085dbac50099234b1b5b9f cf3c107ea156293961a9534509e73e54 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079557929893888 |