O ser da guerra e a guerra do ser: O Prisioneiro, de Erico Verissimo, como um dispositivo-lúdico-profanatório

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luckner, Rita de Cassia Scocca
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/2176
Resumo: The scope of this work is to present the transforming function of literature through theological-literary analysis of the O Prisioneiro, written by Erico Verissimo, (1967), by means of symbolic language, of the playing with the words, of said and no-said and of the message pointed by the literary verb make possible to highlight the elements relating to the human behavior who is captured in several levels to the power, represented by the characters and context portrayed in the novel. Onwards conceptions of dialogism, by Mikhail Bakhtin, dispositive and profanation, by Giorgio Agamben, the focus is to address about the fall of the language, which is monologic (sacralized) by excess, to then ascend and reveal itself dialogic (profane). Our assumption is that the conceptions about language developed by these theorists, studied and interconnected in this research, contrasted with the analysis of the novel, allow us to highlight the quality of dispositive-ludic-profanatory of the literature, particularly in O Prisioneiro, and emphasize its proficiency, of an anthropological nature and in constant dialogue with theology, both in representing and expanding meanings within the set of individual and collective of human beings, that leads us to apprehend the potentiality of human language and the revelation of the virtue of prudence and brings new meanings and interpretations of realities, becoming a way to renewal, growth and retaking the critical and active attitude of being. (AU)
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Onwards conceptions of dialogism, by Mikhail Bakhtin, dispositive and profanation, by Giorgio Agamben, the focus is to address about the fall of the language, which is monologic (sacralized) by excess, to then ascend and reveal itself dialogic (profane). Our assumption is that the conceptions about language developed by these theorists, studied and interconnected in this research, contrasted with the analysis of the novel, allow us to highlight the quality of dispositive-ludic-profanatory of the literature, particularly in O Prisioneiro, and emphasize its proficiency, of an anthropological nature and in constant dialogue with theology, both in representing and expanding meanings within the set of individual and collective of human beings, that leads us to apprehend the potentiality of human language and the revelation of the virtue of prudence and brings new meanings and interpretations of realities, becoming a way to renewal, growth and retaking the critical and active attitude of being. (AU)O escopo deste trabalho é ressaltar a função transformadora da literatura por intermédio da análise teológico-literária de O Prisioneiro (1967), de Erico Verissimo, que através da linguagem simbólica, do jogo que faz com as palavras, dos silenciamentos, dos ditos e não-ditos e da mensagem apontada pelo verbo literário possibilita destacar elementos relacionados ao comportamento do ser humano que se encontra capturado em diversos níveis pelo poder, representado pelos personagens e contexto retratados na obra. A partir dos conceitos de dialogismo, de Mikhail Bakhtin e de dispositivo e profanação, de Giorgio Agamben, busca-se discorrer sobre a queda da linguagem, que se apresenta monológica (ou sacralizada), para então ascender e se revelar dialógica (ou profana). A hipótese trabalhada foi que os conceitos acerca da linguagem e temas relacionados, elaborados por esses teóricos, discutidos e interligados nesta pesquisa, contrapostos à análise do romance nos permitem evidenciar a qualidade de dispositivo-lúdico-profanatório da literatura, particularmente em O Prisioneiro, e ressaltar a proficiência dela – de cunho antropológico e em constante diálogo com a teologia – tanto em representar como de ampliar sentidos dentro do conjunto de valores individuais e coletivos dos seres humanos, que nos leva a constatar a potencialidade da linguagem humana e a revelação da virtude da prudência e traz novas significações e interpretações das realidades, tornando-se meio de renovação, crescimento e retomada da posição crítica e ativa do ser. (AU)Submitted by Noeme Timbo (noeme.timbo@metodista.br) on 2022-04-25T15:36:24Z No. of bitstreams: 1 RITA LUCKNER2- 2022.pdf: 1414755 bytes, checksum: 215c8b9e3bc54c05e15d069f60210c61 (MD5)Made available in DSpace on 2022-04-25T15:36:24Z (GMT). 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