HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080 |
Resumo: | This research investigated the events that occurred in the collective time of pedagogical work- HTPC- at public schools in the estate educational system in relation to continuing formation of teachers. Therefore, it was made a historical salvage of HTPC and looked for verifying which actions were being developed in this time in order to analyze if this space is, in fact, used as continuing formation purpose or its institutionalization became an obligation that contributes to resistance of the characters involved. The qualitative investigation was realized at an estate school in Santo Andre, municipality of Sao Paulo, through a case study. The meetings were observed during a semester of 2006 and became scenes that were the analysis base for understanding what activities were realized. The study also used as investigation instruments, semi structured interview with the coordinator teacher and questionnaire for the teachers group, aiming to verify their conceptions about the continuing formation and the events occurred in order to determine agreements and disagreements between theory and practice.(AU) |
id |
METO_c8ec101efab229e8ea6a7027bd27f92d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1080 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Jane Soares deCPF:13258852520http://lattes.cnpq.br/0927807073677027Russef, IvanCPF:56252002563Barbosa, Joaquim GonçalvesCPF:12589541032http://lattes.cnpq.br/4049058992411561CPF:11684303800http://lattes.cnpq.br/6648694285492894Sousa, Paula Raquel Gonçalves de2016-08-03T16:15:55Z2008-09-262007-10-03SOUSA, Paula Raquel Gonçalves de. HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?. 2007. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080This research investigated the events that occurred in the collective time of pedagogical work- HTPC- at public schools in the estate educational system in relation to continuing formation of teachers. Therefore, it was made a historical salvage of HTPC and looked for verifying which actions were being developed in this time in order to analyze if this space is, in fact, used as continuing formation purpose or its institutionalization became an obligation that contributes to resistance of the characters involved. The qualitative investigation was realized at an estate school in Santo Andre, municipality of Sao Paulo, through a case study. The meetings were observed during a semester of 2006 and became scenes that were the analysis base for understanding what activities were realized. The study also used as investigation instruments, semi structured interview with the coordinator teacher and questionnaire for the teachers group, aiming to verify their conceptions about the continuing formation and the events occurred in order to determine agreements and disagreements between theory and practice.(AU)Esta pesquisa investigou o que ocorre no Horário de Trabalho Pedagógico Coletivo HTPC da rede de ensino do Estado de São Paulo em relação à formação continuada dos professores. Para tanto, fez um resgate histórico da construção do HTPC e buscou verificar quais ações vêm sendo desenvolvidas nesse espaço de forma a analisar se realmente é um local utilizado como formação contínua ou se a sua institucionalização caracterizou uma obrigatoriedade que acarreta resistência dos atores envolvidos. A pesquisa, de caráter qualitativo, foi realizada em uma escola de Santo André, município da Grande São Paulo, por meio de um estudo de caso. Os HTPCs foram observados no período de um semestre e deles foram extraídos momentos, aqui denominados de cenas , que serviram como base de análise das atividades realizadas nesse horário. O estudo utilizou, como instrumentos de pesquisa, entrevista semi-estruturada com a Professora Coordenadora e questionários para os professores de um grupo do período noturno objetivando averiguar quais as suas concepções sobre formação contínua e sobre as atividades efetivamente desenvolvidas buscando determinar concordâncias ou discordâncias.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T16:15:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Paula Raquel Goncalves1.pdf: 3016863 bytes, checksum: 9d0d1f659addd803740e6c68b6e12030 (MD5) Previous issue date: 2007-10-03application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2656/Paula%20Raquel%20Goncalves1.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãoFormação contínuahorário de trabalho pedagógicocontinuing formationcollective time of pedagogical workCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILPaula Raquel Goncalves1.pdf.jpgPaula Raquel Goncalves1.pdf.jpgimage/jpeg4273http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/2/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf.jpgffa390f4165e7130808aca119b02413aMD52ORIGINALPaula Raquel Goncalves1.pdfapplication/pdf3016863http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/1/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf9d0d1f659addd803740e6c68b6e12030MD51tede/10802016-08-03 15:10:54.19oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1080Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:10:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
title |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
spellingShingle |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? Sousa, Paula Raquel Gonçalves de Formação contínua horário de trabalho pedagógico continuing formation collective time of pedagogical work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
title_full |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
title_fullStr |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
title_full_unstemmed |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
title_sort |
HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO? |
author |
Sousa, Paula Raquel Gonçalves de |
author_facet |
Sousa, Paula Raquel Gonçalves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Jane Soares de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:13258852520 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0927807073677027 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Russef, Ivan |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:56252002563 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barbosa, Joaquim Gonçalves |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:12589541032 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4049058992411561 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:11684303800 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6648694285492894 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Paula Raquel Gonçalves de |
contributor_str_mv |
Almeida, Jane Soares de Russef, Ivan Barbosa, Joaquim Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação contínua horário de trabalho pedagógico |
topic |
Formação contínua horário de trabalho pedagógico continuing formation collective time of pedagogical work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
continuing formation collective time of pedagogical work |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research investigated the events that occurred in the collective time of pedagogical work- HTPC- at public schools in the estate educational system in relation to continuing formation of teachers. Therefore, it was made a historical salvage of HTPC and looked for verifying which actions were being developed in this time in order to analyze if this space is, in fact, used as continuing formation purpose or its institutionalization became an obligation that contributes to resistance of the characters involved. The qualitative investigation was realized at an estate school in Santo Andre, municipality of Sao Paulo, through a case study. The meetings were observed during a semester of 2006 and became scenes that were the analysis base for understanding what activities were realized. The study also used as investigation instruments, semi structured interview with the coordinator teacher and questionnaire for the teachers group, aiming to verify their conceptions about the continuing formation and the events occurred in order to determine agreements and disagreements between theory and practice.(AU) |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-10-03 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-09-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T16:15:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUSA, Paula Raquel Gonçalves de. HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?. 2007. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Paula Raquel Gonçalves de. HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?. 2007. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/2/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/1/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ffa390f4165e7130808aca119b02413a 9d0d1f659addd803740e6c68b6e12030 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079557926748160 |