HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Paula Raquel Gonçalves de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080
Resumo: This research investigated the events that occurred in the collective time of pedagogical work- HTPC- at public schools in the estate educational system in relation to continuing formation of teachers. Therefore, it was made a historical salvage of HTPC and looked for verifying which actions were being developed in this time in order to analyze if this space is, in fact, used as continuing formation purpose or its institutionalization became an obligation that contributes to resistance of the characters involved. The qualitative investigation was realized at an estate school in Santo Andre, municipality of Sao Paulo, through a case study. The meetings were observed during a semester of 2006 and became scenes that were the analysis base for understanding what activities were realized. The study also used as investigation instruments, semi structured interview with the coordinator teacher and questionnaire for the teachers group, aiming to verify their conceptions about the continuing formation and the events occurred in order to determine agreements and disagreements between theory and practice.(AU)
id METO_c8ec101efab229e8ea6a7027bd27f92d
oai_identifier_str oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1080
network_acronym_str METO
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
repository_id_str
spelling Almeida, Jane Soares deCPF:13258852520http://lattes.cnpq.br/0927807073677027Russef, IvanCPF:56252002563Barbosa, Joaquim GonçalvesCPF:12589541032http://lattes.cnpq.br/4049058992411561CPF:11684303800http://lattes.cnpq.br/6648694285492894Sousa, Paula Raquel Gonçalves de2016-08-03T16:15:55Z2008-09-262007-10-03SOUSA, Paula Raquel Gonçalves de. HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?. 2007. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080This research investigated the events that occurred in the collective time of pedagogical work- HTPC- at public schools in the estate educational system in relation to continuing formation of teachers. Therefore, it was made a historical salvage of HTPC and looked for verifying which actions were being developed in this time in order to analyze if this space is, in fact, used as continuing formation purpose or its institutionalization became an obligation that contributes to resistance of the characters involved. The qualitative investigation was realized at an estate school in Santo Andre, municipality of Sao Paulo, through a case study. The meetings were observed during a semester of 2006 and became scenes that were the analysis base for understanding what activities were realized. The study also used as investigation instruments, semi structured interview with the coordinator teacher and questionnaire for the teachers group, aiming to verify their conceptions about the continuing formation and the events occurred in order to determine agreements and disagreements between theory and practice.(AU)Esta pesquisa investigou o que ocorre no Horário de Trabalho Pedagógico Coletivo HTPC da rede de ensino do Estado de São Paulo em relação à formação continuada dos professores. Para tanto, fez um resgate histórico da construção do HTPC e buscou verificar quais ações vêm sendo desenvolvidas nesse espaço de forma a analisar se realmente é um local utilizado como formação contínua ou se a sua institucionalização caracterizou uma obrigatoriedade que acarreta resistência dos atores envolvidos. A pesquisa, de caráter qualitativo, foi realizada em uma escola de Santo André, município da Grande São Paulo, por meio de um estudo de caso. Os HTPCs foram observados no período de um semestre e deles foram extraídos momentos, aqui denominados de cenas , que serviram como base de análise das atividades realizadas nesse horário. O estudo utilizou, como instrumentos de pesquisa, entrevista semi-estruturada com a Professora Coordenadora e questionários para os professores de um grupo do período noturno objetivando averiguar quais as suas concepções sobre formação contínua e sobre as atividades efetivamente desenvolvidas buscando determinar concordâncias ou discordâncias.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T16:15:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Paula Raquel Goncalves1.pdf: 3016863 bytes, checksum: 9d0d1f659addd803740e6c68b6e12030 (MD5) Previous issue date: 2007-10-03application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2656/Paula%20Raquel%20Goncalves1.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãoFormação contínuahorário de trabalho pedagógicocontinuing formationcollective time of pedagogical workCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILPaula Raquel Goncalves1.pdf.jpgPaula Raquel Goncalves1.pdf.jpgimage/jpeg4273http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/2/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf.jpgffa390f4165e7130808aca119b02413aMD52ORIGINALPaula Raquel Goncalves1.pdfapplication/pdf3016863http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/1/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf9d0d1f659addd803740e6c68b6e12030MD51tede/10802016-08-03 15:10:54.19oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1080Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:10:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.por.fl_str_mv HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
title HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
spellingShingle HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
Sousa, Paula Raquel Gonçalves de
Formação contínua
horário de trabalho pedagógico
continuing formation
collective time of pedagogical work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
title_full HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
title_fullStr HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
title_full_unstemmed HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
title_sort HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?
author Sousa, Paula Raquel Gonçalves de
author_facet Sousa, Paula Raquel Gonçalves de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Jane Soares de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:13258852520
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0927807073677027
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Russef, Ivan
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:56252002563
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Barbosa, Joaquim Gonçalves
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:12589541032
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4049058992411561
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:11684303800
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6648694285492894
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Paula Raquel Gonçalves de
contributor_str_mv Almeida, Jane Soares de
Russef, Ivan
Barbosa, Joaquim Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Formação contínua
horário de trabalho pedagógico
topic Formação contínua
horário de trabalho pedagógico
continuing formation
collective time of pedagogical work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv continuing formation
collective time of pedagogical work
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research investigated the events that occurred in the collective time of pedagogical work- HTPC- at public schools in the estate educational system in relation to continuing formation of teachers. Therefore, it was made a historical salvage of HTPC and looked for verifying which actions were being developed in this time in order to analyze if this space is, in fact, used as continuing formation purpose or its institutionalization became an obligation that contributes to resistance of the characters involved. The qualitative investigation was realized at an estate school in Santo Andre, municipality of Sao Paulo, through a case study. The meetings were observed during a semester of 2006 and became scenes that were the analysis base for understanding what activities were realized. The study also used as investigation instruments, semi structured interview with the coordinator teacher and questionnaire for the teachers group, aiming to verify their conceptions about the continuing formation and the events occurred in order to determine agreements and disagreements between theory and practice.(AU)
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-10-03
dc.date.available.fl_str_mv 2008-09-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-03T16:15:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOUSA, Paula Raquel Gonçalves de. HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?. 2007. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080
identifier_str_mv SOUSA, Paula Raquel Gonçalves de. HTPC: HORÁRIO DE TRABALHO PEDAGÓGICO COLETIVO OU HORÁRIO DE TRABALHO PERDIDO?. 2007. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007.
url http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1080
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO
dc.publisher.initials.fl_str_mv UMESP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/2/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf.jpg
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1080/1/Paula+Raquel+Goncalves1.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ffa390f4165e7130808aca119b02413a
9d0d1f659addd803740e6c68b6e12030
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br
_version_ 1791079557926748160