A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/778 |
Resumo: | The dispute for the consumer s preference in the global scenery generated a growing competition. The point of sale started to stand out as a mark media after the professionalization of the Brazilian retail, initiated in the decade of 1980. With that, the point of sale started to demand researches on products, on consumer s behavior ando n specific tools on sale. The objective of this work is testing the participation of merchandising materials in the processo f the consumer s purchase in supermarkets. For the development of the research, it was chosen the quantitative method through the experimental technique in natural atmosphere, in other words, in supermarkets selected such as Experimental Group and Group of Control. The Experimental Group received merchandising materials during one week and the sales were compared with the Group of Control. It was registered 27,86% of sales increase in the experimental supermarket compared with the supermarket of control. In the comparison with the previous week, there was a fall of 12,62% in the sales of the experimental supermarket. One of the possible explanations for this result is the fall of the consumer s purchase power during the research.(AU) |
id |
METO_d167b757a301d933c1d5d9f1b0cb30fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/778 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Tarsitano, Paulo RogérioCPF:16606095052http://lattes.cnpq.br/9706123951509221Giacomini Filho, GinoCPF:49061320002http://lattes.cnpq.br/4716383899113030Galindo, Daniel dos SantosCPF:16502650000http://lattes.cnpq.br/1101827075498113CPF:15544032866http://lattes.cnpq.br/3840088812173892Fernandes, Raquel Manzo Prado2016-08-03T12:30:30Z2011-03-242007-04-12FERNANDES, Raquel Manzo Prado. A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS. 2007. 156 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/778The dispute for the consumer s preference in the global scenery generated a growing competition. The point of sale started to stand out as a mark media after the professionalization of the Brazilian retail, initiated in the decade of 1980. With that, the point of sale started to demand researches on products, on consumer s behavior ando n specific tools on sale. The objective of this work is testing the participation of merchandising materials in the processo f the consumer s purchase in supermarkets. For the development of the research, it was chosen the quantitative method through the experimental technique in natural atmosphere, in other words, in supermarkets selected such as Experimental Group and Group of Control. The Experimental Group received merchandising materials during one week and the sales were compared with the Group of Control. It was registered 27,86% of sales increase in the experimental supermarket compared with the supermarket of control. In the comparison with the previous week, there was a fall of 12,62% in the sales of the experimental supermarket. One of the possible explanations for this result is the fall of the consumer s purchase power during the research.(AU)A disputa pela preferência do consumidor no cenário global gerou um quadro de crescente concorrência. O ponto-de-venda passou a destacar-se como meio de comunicação de marca após a profissionalização do varejo brasileiro, iniciada na década de 1980. Com isso, o ponto-de-venda passou a exigir pesquisas sobre produtos, sobre comportamento do consumidor e ferramentas promocionais específicas. O objetivo deste trabalho é testar a participação de materiais de merchandising no processo de compra do consumidor em supermercados. Para o desenvolvimento da pesquisa, foi escolhido o método quantitativo por meio da técnica experimental em ambiente natural, ou seja, em supermercados selecionados como Grupo Experimental e Grupo de Controle. O Grupo Experimental recebeu materiais de merchandising durante uma semana e as vendas foram comparadas com o Grupo de Controle. Na comparação entre grupos, foi registrado aumento de vendas de 27,86% no supermercado experimental em relação ao supermercado controle. Na comparação com a semana anterior ao experimento, ocorreu queda de 12,62% nas vendas do supermercado experimental. A queda no poder de compra do consumidor no período é uma das possíveis explicações para esse resultado.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T12:30:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Raquel Manzo.pdf: 467832 bytes, checksum: a5838daae055fbfbdc0d44d3db38658f (MD5) Previous issue date: 2007-04-12Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2296/Raquel%20Manzo.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃOUMESPBRProcesso ComunicacionaisConsumidorMerchandisingMarketing (Supermercados)CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILRaquel Manzo.pdf.jpgRaquel Manzo.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/778/2/Raquel+Manzo.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52ORIGINALRaquel Manzo.pdfapplication/pdf467832http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/778/1/Raquel+Manzo.pdfa5838daae055fbfbdc0d44d3db38658fMD51tede/7782016-08-03 15:05:54.181oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/778Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:05:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
title |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
spellingShingle |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS Fernandes, Raquel Manzo Prado Consumidor Merchandising Marketing (Supermercados) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
title_full |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
title_fullStr |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
title_full_unstemmed |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
title_sort |
A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS |
author |
Fernandes, Raquel Manzo Prado |
author_facet |
Fernandes, Raquel Manzo Prado |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tarsitano, Paulo Rogério |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:16606095052 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9706123951509221 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Giacomini Filho, Gino |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:49061320002 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4716383899113030 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Galindo, Daniel dos Santos |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:16502650000 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1101827075498113 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:15544032866 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3840088812173892 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Raquel Manzo Prado |
contributor_str_mv |
Tarsitano, Paulo Rogério Giacomini Filho, Gino Galindo, Daniel dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumidor Merchandising Marketing (Supermercados) |
topic |
Consumidor Merchandising Marketing (Supermercados) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The dispute for the consumer s preference in the global scenery generated a growing competition. The point of sale started to stand out as a mark media after the professionalization of the Brazilian retail, initiated in the decade of 1980. With that, the point of sale started to demand researches on products, on consumer s behavior ando n specific tools on sale. The objective of this work is testing the participation of merchandising materials in the processo f the consumer s purchase in supermarkets. For the development of the research, it was chosen the quantitative method through the experimental technique in natural atmosphere, in other words, in supermarkets selected such as Experimental Group and Group of Control. The Experimental Group received merchandising materials during one week and the sales were compared with the Group of Control. It was registered 27,86% of sales increase in the experimental supermarket compared with the supermarket of control. In the comparison with the previous week, there was a fall of 12,62% in the sales of the experimental supermarket. One of the possible explanations for this result is the fall of the consumer s purchase power during the research.(AU) |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-04-12 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-03-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T12:30:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERNANDES, Raquel Manzo Prado. A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS. 2007. 156 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/778 |
identifier_str_mv |
FERNANDES, Raquel Manzo Prado. A PARTICIPAÇÃO DO MERCHANDISING NO PROCESSO DE COMPRA DOS CONSUMIDORES EM SUPERMERCADOS. 2007. 156 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2007. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Processo Comunicacionais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/778/2/Raquel+Manzo.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/778/1/Raquel+Manzo.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8c1280dca4077478b5fad29883580c72 a5838daae055fbfbdc0d44d3db38658f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079556092788736 |