Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3191 |
Resumo: | Banking services have gained notoriety over the years due to the spread of financial importance. Consumers are increasingly empowered on their needs and expectations of services. Psychological reactance plays an important role in understanding consumers' reactive behavior regarding the threat to their freedom of choice. Since the threat to freedom is a predictor of dissatisfaction and negative behavior towards the service offered, understanding its influence on satisfaction is important to obtain long-term relationships and achieve consumer loyalty. The main objective of this work is to identify the moderating role of reactance in satisfaction regarding account types and its influence on the loyalty of banking services. Thus, we carried out a survey with a convenience sample and analyzed data using Structural Equation Modeling, and the SmartPLS 3.0 software. The sample consists of 267 respondents and the results of the analysis corroborate the theory presented, as the proposed hypotheses were confirmed. The theoretical contribution brings the evaluation of the relationship between the types of account and satisfaction, moderated by reactance, a context that no study has addressed before, therefore, we sought to fill this gap. For practice management, it is necessary to classify account types and the profile of consumers with high or low reactance to bank services. This work also presents propositions for future research and its limitations. |
id |
NOVE_460249772c85a1b1af494fd6776869e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/3191 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro dahttp://lattes.cnpq.br/6202822187041175Cunha, Júlio Araujo Carneiro dahttp://lattes.cnpq.br/6202822187041175Fernandes, Aleixohttp://lattes.cnpq.br/8092789776043455Urdan, André Torreshttp://lattes.cnpq.br/8407510651093986Lopes, Evandro Luizhttp://lattes.cnpq.br/0631574435962669Carvalho, Joana Rosa Cardoso de2023-09-01T20:21:27Z2022-06-27Carvalho, Joana Rosa Cardoso de. Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários. 2022. 60 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo.http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3191Banking services have gained notoriety over the years due to the spread of financial importance. Consumers are increasingly empowered on their needs and expectations of services. Psychological reactance plays an important role in understanding consumers' reactive behavior regarding the threat to their freedom of choice. Since the threat to freedom is a predictor of dissatisfaction and negative behavior towards the service offered, understanding its influence on satisfaction is important to obtain long-term relationships and achieve consumer loyalty. The main objective of this work is to identify the moderating role of reactance in satisfaction regarding account types and its influence on the loyalty of banking services. Thus, we carried out a survey with a convenience sample and analyzed data using Structural Equation Modeling, and the SmartPLS 3.0 software. The sample consists of 267 respondents and the results of the analysis corroborate the theory presented, as the proposed hypotheses were confirmed. The theoretical contribution brings the evaluation of the relationship between the types of account and satisfaction, moderated by reactance, a context that no study has addressed before, therefore, we sought to fill this gap. For practice management, it is necessary to classify account types and the profile of consumers with high or low reactance to bank services. This work also presents propositions for future research and its limitations.Os serviços bancários têm ganhado notoriedade ao longo dos anos, devido à disseminação da importância financeira. Os consumidores estão cada vez mais empoderados quanto às suas necessidades e expectativas sobre os serviços. A reatância psicológica tem um papel importante para compreender o comportamento reativo dos consumidores quanto à ameaça a sua liberdade de escolha. Sendo a ameaça à liberdade uma preditora da insatisfação e de um comportamento negativo ao serviço ofertado, entender sua influência na satisfação se torna importante para obter relacionamentos em longo prazo e alcançar a lealdade dos consumidores. O objetivo principal deste trabalho é identificar o papel moderador da reatância na satisfação com os tipos de conta e a sua influência na lealdade dos serviços bancários. A pesquisa foi realizada por meio de um survey, aplicado a uma amostra por conveniência, e os dados foram analisados por meio da Modelagem de Equações Estruturais, com o uso do software SmartPLS 3.0. A amostra é composta por 267 respondentes e os resultados da análise corroboram a teoria apresentada, sendo que as hipóteses propostas foram confirmadas. A contribuição teórica traz a avaliação da relação dos tipos de conta com a satisfação, moderada pela reatância, contexto que nenhum estudo abordou até o momento, portanto, buscou-se preencher essa lacuna. Para a prática, mostra-se a necessidade da classificação dos tipos de conta e do perfil dos consumidores com alta ou baixa reatância para a gestão bancária. O trabalho também apresenta proposições para pesquisas futuras e suas limitações.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2023-09-01T20:21:27Z No. of bitstreams: 1 Joana Rosa Cardoso de Carvalho.pdf: 859875 bytes, checksum: bc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238f (MD5)Made available in DSpace on 2023-09-01T20:21:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Joana Rosa Cardoso de Carvalho.pdf: 859875 bytes, checksum: bc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238f (MD5) Previous issue date: 2022-06-27application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUNINOVEBrasilAdministraçãoreatânciasatisfaçãolealdadeconsumidores bancáriosreactancesatisfactionloyaltybanking consumersCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOConta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancáriosFree account x imposed account: the effect of reactance on banking consumers' satisfactioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis8024035432632778221600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALJoana Rosa Cardoso de Carvalho.pdfJoana Rosa Cardoso de Carvalho.pdfapplication/pdf859875http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3191/2/Joana+Rosa+Cardoso+de+Carvalho.pdfbc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238fMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3191/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/31912023-09-01 17:21:27.241oai:localhost: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2023-09-01T20:21:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Free account x imposed account: the effect of reactance on banking consumers' satisfaction |
title |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
spellingShingle |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários Carvalho, Joana Rosa Cardoso de reatância satisfação lealdade consumidores bancários reactance satisfaction loyalty banking consumers CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
title_full |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
title_fullStr |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
title_full_unstemmed |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
title_sort |
Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários |
author |
Carvalho, Joana Rosa Cardoso de |
author_facet |
Carvalho, Joana Rosa Cardoso de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6202822187041175 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6202822187041175 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Fernandes, Aleixo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8092789776043455 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Urdan, André Torres |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8407510651093986 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Lopes, Evandro Luiz |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0631574435962669 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Joana Rosa Cardoso de |
contributor_str_mv |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro da Cunha, Júlio Araujo Carneiro da Fernandes, Aleixo Urdan, André Torres Lopes, Evandro Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reatância satisfação lealdade consumidores bancários |
topic |
reatância satisfação lealdade consumidores bancários reactance satisfaction loyalty banking consumers CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
reactance satisfaction loyalty banking consumers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
Banking services have gained notoriety over the years due to the spread of financial importance. Consumers are increasingly empowered on their needs and expectations of services. Psychological reactance plays an important role in understanding consumers' reactive behavior regarding the threat to their freedom of choice. Since the threat to freedom is a predictor of dissatisfaction and negative behavior towards the service offered, understanding its influence on satisfaction is important to obtain long-term relationships and achieve consumer loyalty. The main objective of this work is to identify the moderating role of reactance in satisfaction regarding account types and its influence on the loyalty of banking services. Thus, we carried out a survey with a convenience sample and analyzed data using Structural Equation Modeling, and the SmartPLS 3.0 software. The sample consists of 267 respondents and the results of the analysis corroborate the theory presented, as the proposed hypotheses were confirmed. The theoretical contribution brings the evaluation of the relationship between the types of account and satisfaction, moderated by reactance, a context that no study has addressed before, therefore, we sought to fill this gap. For practice management, it is necessary to classify account types and the profile of consumers with high or low reactance to bank services. This work also presents propositions for future research and its limitations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-06-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-09-01T20:21:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Carvalho, Joana Rosa Cardoso de. Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários. 2022. 60 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3191 |
identifier_str_mv |
Carvalho, Joana Rosa Cardoso de. Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários. 2022. 60 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
8024035432632778221 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNINOVE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Administração |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3191/2/Joana+Rosa+Cardoso+de+Carvalho.pdf http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3191/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238f bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1811016890130104320 |