Conta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Joana Rosa Cardoso de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3191
Resumo: Banking services have gained notoriety over the years due to the spread of financial importance. Consumers are increasingly empowered on their needs and expectations of services. Psychological reactance plays an important role in understanding consumers' reactive behavior regarding the threat to their freedom of choice. Since the threat to freedom is a predictor of dissatisfaction and negative behavior towards the service offered, understanding its influence on satisfaction is important to obtain long-term relationships and achieve consumer loyalty. The main objective of this work is to identify the moderating role of reactance in satisfaction regarding account types and its influence on the loyalty of banking services. Thus, we carried out a survey with a convenience sample and analyzed data using Structural Equation Modeling, and the SmartPLS 3.0 software. The sample consists of 267 respondents and the results of the analysis corroborate the theory presented, as the proposed hypotheses were confirmed. The theoretical contribution brings the evaluation of the relationship between the types of account and satisfaction, moderated by reactance, a context that no study has addressed before, therefore, we sought to fill this gap. For practice management, it is necessary to classify account types and the profile of consumers with high or low reactance to bank services. This work also presents propositions for future research and its limitations.
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Since the threat to freedom is a predictor of dissatisfaction and negative behavior towards the service offered, understanding its influence on satisfaction is important to obtain long-term relationships and achieve consumer loyalty. The main objective of this work is to identify the moderating role of reactance in satisfaction regarding account types and its influence on the loyalty of banking services. Thus, we carried out a survey with a convenience sample and analyzed data using Structural Equation Modeling, and the SmartPLS 3.0 software. The sample consists of 267 respondents and the results of the analysis corroborate the theory presented, as the proposed hypotheses were confirmed. The theoretical contribution brings the evaluation of the relationship between the types of account and satisfaction, moderated by reactance, a context that no study has addressed before, therefore, we sought to fill this gap. For practice management, it is necessary to classify account types and the profile of consumers with high or low reactance to bank services. This work also presents propositions for future research and its limitations.Os serviços bancários têm ganhado notoriedade ao longo dos anos, devido à disseminação da importância financeira. Os consumidores estão cada vez mais empoderados quanto às suas necessidades e expectativas sobre os serviços. A reatância psicológica tem um papel importante para compreender o comportamento reativo dos consumidores quanto à ameaça a sua liberdade de escolha. Sendo a ameaça à liberdade uma preditora da insatisfação e de um comportamento negativo ao serviço ofertado, entender sua influência na satisfação se torna importante para obter relacionamentos em longo prazo e alcançar a lealdade dos consumidores. O objetivo principal deste trabalho é identificar o papel moderador da reatância na satisfação com os tipos de conta e a sua influência na lealdade dos serviços bancários. A pesquisa foi realizada por meio de um survey, aplicado a uma amostra por conveniência, e os dados foram analisados por meio da Modelagem de Equações Estruturais, com o uso do software SmartPLS 3.0. A amostra é composta por 267 respondentes e os resultados da análise corroboram a teoria apresentada, sendo que as hipóteses propostas foram confirmadas. A contribuição teórica traz a avaliação da relação dos tipos de conta com a satisfação, moderada pela reatância, contexto que nenhum estudo abordou até o momento, portanto, buscou-se preencher essa lacuna. Para a prática, mostra-se a necessidade da classificação dos tipos de conta e do perfil dos consumidores com alta ou baixa reatância para a gestão bancária. O trabalho também apresenta proposições para pesquisas futuras e suas limitações.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2023-09-01T20:21:27Z No. of bitstreams: 1 Joana Rosa Cardoso de Carvalho.pdf: 859875 bytes, checksum: bc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238f (MD5)Made available in DSpace on 2023-09-01T20:21:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Joana Rosa Cardoso de Carvalho.pdf: 859875 bytes, checksum: bc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238f (MD5) Previous issue date: 2022-06-27application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUNINOVEBrasilAdministraçãoreatânciasatisfaçãolealdadeconsumidores bancáriosreactancesatisfactionloyaltybanking consumersCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOConta livre x conta imposta: o efeito da reatância na satisfação dos consumidores bancáriosFree account x imposed account: the effect of reactance on banking consumers' satisfactioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis8024035432632778221600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALJoana Rosa Cardoso de Carvalho.pdfJoana Rosa Cardoso de Carvalho.pdfapplication/pdf859875http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3191/2/Joana+Rosa+Cardoso+de+Carvalho.pdfbc6e37c7bffbba02af62f0ba6e62238fMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3191/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/31912023-09-01 17:21:27.241oai:localhost: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2023-09-01T20:21:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
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