Linguagem corporal e educação escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fabrin, Filomena de Carlo Salerno
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/577
Resumo: This research inserts itself in the Line of Philosophical and Epistemological Education Grounds. It starts from the estimated that the bodyness isn t a supplement but a pressing ground to the knowledge and the educational practice. Then the main question of the work: Has the body its language? How is it characterized? How can this language contribute for the education at the school? In search of an answer, this research begins its trajectory showing several looks about the body since the ancient times until nowadays, searching in the several areas of the knowledge, the philosophy, the biology, the neurology, the psychology, the anthropology and the education a partnership to ground this work. After that, we define what language is, how it appeared among the human beings and we concept body language. The task of connect body language and education, given the absence of works that establish this link or focus the utility of the body language in the education at the school, demanded a sounding in a limited space of the primary school searching to look for the embryonary experiences that happens there and its limits. At last, we propose starting from the theorical studies about the body, bodyness and body language, subsidies to the teachers dealing with this language in the educational practice.
id NOVE_c5609e0317ae1738fc643dfe74b7c666
oai_identifier_str oai:localhost:tede/577
network_acronym_str NOVE
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
repository_id_str
spelling Keim, Ernesto JacobCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8210694184550980Dias, Elaine Teresinha Dal MasCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8845723150146930Queiróz, José J.CPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6935315937638516Almeida, Cleide Rita Silvério deCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8590883289472447CPF:84450487834http://lattes.cnpq.br/9038925286577823Fabrin, Filomena de Carlo Salerno2015-04-08T14:37:00Z2008-07-032006-06-10FABRIN, Filomena de Carlo Salerno. Linguagem corporal e educação escolar. 2006. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2006.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/577This research inserts itself in the Line of Philosophical and Epistemological Education Grounds. It starts from the estimated that the bodyness isn t a supplement but a pressing ground to the knowledge and the educational practice. Then the main question of the work: Has the body its language? How is it characterized? How can this language contribute for the education at the school? In search of an answer, this research begins its trajectory showing several looks about the body since the ancient times until nowadays, searching in the several areas of the knowledge, the philosophy, the biology, the neurology, the psychology, the anthropology and the education a partnership to ground this work. After that, we define what language is, how it appeared among the human beings and we concept body language. The task of connect body language and education, given the absence of works that establish this link or focus the utility of the body language in the education at the school, demanded a sounding in a limited space of the primary school searching to look for the embryonary experiences that happens there and its limits. At last, we propose starting from the theorical studies about the body, bodyness and body language, subsidies to the teachers dealing with this language in the educational practice.A presente pesquisa se insere na Linha de Fundamentos Filosóficos e Epistemológicos da Educação. Parte do pressuposto de que a corporeidade não é algo complementar mas um fundamento impreterível para o conhecimento e a prática educacional. Daí a questão central do trabalho: o corpo tem sua linguagem? Como se caracteriza? Como essa linguagem pode contribuir para a educação escolar? Em busca de resposta, a pesquisa inicia sua trajetória mostrando os vários olhares a respeito do corpo desde a antiguidade até os dias atuais, buscando nas várias áreas do conhecimento, a filosofia, a biologia, a neurologia, a psicologia, a antropologia e a educação uma parceria para fundamentar este trabalho. Definimos em seguida o que é linguagem, como ela surgiu entre os seres humanos e conceituamos linguagem corporal. A tarefa de ligar linguagem corporal e educação, dada a ausência de trabalhos que estabelecem esse elo ou focalizam a utilização da linguagem corporal na educação escolar, exigiu uma sondagem em um espaço limitado do Ensino Fundamental I buscando olhar as experiências embrionárias que aí acontecem e seus limites. Enfim, propusemos a partir dos estudos teóricos sobre corpo, corporeidade e linguagem corporal, subsídios para os professores lidarem com essa linguagem na prática pedagógica.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:37:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Filomena_de_Carlo_Sarleno_Fabrin_2.pdf: 330320 bytes, checksum: 3d439ff9565aab89084cf1bc1a84ae27 (MD5) Previous issue date: 2006-06-10application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãofundamentos da educaçãocorporeidadelinguagem corporaleducaçãoeducation groundsbodynessbody languageeducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLinguagem corporal e educação escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Filomena_de_Carlo_Sarleno_Fabrin_2.pdfapplication/pdf330320http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/577/1/B_Filomena_de_Carlo_Sarleno_Fabrin_2.pdf3d439ff9565aab89084cf1bc1a84ae27MD51tede/5772022-06-03 16:05:22.711oai:localhost:tede/577Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T19:05:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.por.fl_str_mv Linguagem corporal e educação escolar
title Linguagem corporal e educação escolar
spellingShingle Linguagem corporal e educação escolar
Fabrin, Filomena de Carlo Salerno
fundamentos da educação
corporeidade
linguagem corporal
educação
education grounds
bodyness
body language
education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Linguagem corporal e educação escolar
title_full Linguagem corporal e educação escolar
title_fullStr Linguagem corporal e educação escolar
title_full_unstemmed Linguagem corporal e educação escolar
title_sort Linguagem corporal e educação escolar
author Fabrin, Filomena de Carlo Salerno
author_facet Fabrin, Filomena de Carlo Salerno
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Keim, Ernesto Jacob
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8210694184550980
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Dias, Elaine Teresinha Dal Mas
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8845723150146930
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Queiróz, José J.
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6935315937638516
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Almeida, Cleide Rita Silvério de
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8590883289472447
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:84450487834
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9038925286577823
dc.contributor.author.fl_str_mv Fabrin, Filomena de Carlo Salerno
contributor_str_mv Keim, Ernesto Jacob
Dias, Elaine Teresinha Dal Mas
Queiróz, José J.
Almeida, Cleide Rita Silvério de
dc.subject.por.fl_str_mv fundamentos da educação
corporeidade
linguagem corporal
educação
topic fundamentos da educação
corporeidade
linguagem corporal
educação
education grounds
bodyness
body language
education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv education grounds
bodyness
body language
education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research inserts itself in the Line of Philosophical and Epistemological Education Grounds. It starts from the estimated that the bodyness isn t a supplement but a pressing ground to the knowledge and the educational practice. Then the main question of the work: Has the body its language? How is it characterized? How can this language contribute for the education at the school? In search of an answer, this research begins its trajectory showing several looks about the body since the ancient times until nowadays, searching in the several areas of the knowledge, the philosophy, the biology, the neurology, the psychology, the anthropology and the education a partnership to ground this work. After that, we define what language is, how it appeared among the human beings and we concept body language. The task of connect body language and education, given the absence of works that establish this link or focus the utility of the body language in the education at the school, demanded a sounding in a limited space of the primary school searching to look for the embryonary experiences that happens there and its limits. At last, we propose starting from the theorical studies about the body, bodyness and body language, subsidies to the teachers dealing with this language in the educational practice.
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-06-10
dc.date.available.fl_str_mv 2008-07-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-04-08T14:37:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FABRIN, Filomena de Carlo Salerno. Linguagem corporal e educação escolar. 2006. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/577
identifier_str_mv FABRIN, Filomena de Carlo Salerno. Linguagem corporal e educação escolar. 2006. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2006.
url http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -240345818910352367
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv Uninove
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:UNINOVE
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str UNINOVE
institution UNINOVE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
bitstream.url.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/577/1/B_Filomena_de_Carlo_Sarleno_Fabrin_2.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 3d439ff9565aab89084cf1bc1a84ae27
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br
_version_ 1811016861557456896