Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/354 |
Resumo: | This dissertation develops a comparative study, opposing the theories applied in the children alphabetization, detaching among them, what could be called Traditional Method and Paulo Freire Method. Because of the absence of accessible experience and reasonable length of time in the children alphabetization with the Paulo Freire Method, we tried to analyze experiences with methods more convergent with freirian proposals the socioconstructivism, for example and then, to search empirical field for the data collection. It was chosen the initial phase of alphabetization, more precisely the 2nd grade of basic education, as a subject to be investigated once that in this stage the kids are initiated in the learning of reading and writing by the school. The relevance of this study is in trying to search the practical, principles and purpose of the Paulo Freire Method, for the children alphabetization, in order to legitimize its efficiency and validity, therefore, according to the author, it is a learning method and, not a teaching method. Beyond the representation of the teachers who adopt different methods on the children alphabetization, we also analyzed the children written production with the aim to analyze the methodological impacts in the children alphabetization, especially in their writing ability. |
id |
NOVE_c5f1117ac22e125699a5575660f855c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/354 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Romão, José EustáquioCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6041577120476064Santos Neto, Elydio dosCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/9342936608381677Gohn, Maria da Glória MarcondesCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8315862641929394Madureira, José Gabriel PerisséCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/4420556922540257CPF:15465465457http://lattes.cnpq.br/4324266839683875Souza, Cristhiane de2015-04-08T14:36:27Z2008-11-032006-12-06SOUZA, Cristhiane de. Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista. 2006. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2006.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/354This dissertation develops a comparative study, opposing the theories applied in the children alphabetization, detaching among them, what could be called Traditional Method and Paulo Freire Method. Because of the absence of accessible experience and reasonable length of time in the children alphabetization with the Paulo Freire Method, we tried to analyze experiences with methods more convergent with freirian proposals the socioconstructivism, for example and then, to search empirical field for the data collection. It was chosen the initial phase of alphabetization, more precisely the 2nd grade of basic education, as a subject to be investigated once that in this stage the kids are initiated in the learning of reading and writing by the school. The relevance of this study is in trying to search the practical, principles and purpose of the Paulo Freire Method, for the children alphabetization, in order to legitimize its efficiency and validity, therefore, according to the author, it is a learning method and, not a teaching method. Beyond the representation of the teachers who adopt different methods on the children alphabetization, we also analyzed the children written production with the aim to analyze the methodological impacts in the children alphabetization, especially in their writing ability.Esta dissertação desenvolve um estudo comparativo, contrapondo as teorias aplicadas na alfabetização de crianças, destacando entre elas, o que poderia ser denominado Método Tradicional e o Método Paulo Freire. Dada a ausência de experiência acessível e de duração razoável de alfabetização de crianças com o Método Paulo Freire, procurou-se analisar experiências de métodos mais convergentes com as propostas freirianas o socioconstrutivismo, por exemplo , para, aí buscar campo empírico para a coleta de dados.Escolheu-se a fase inicial da alfabetização, mais precisamente o segundo ano do ensino fundamental, como campo a ser investigado, pelo fato, de que neste nível, as crianças são iniciadas, formalmente, pela escola, no aprendizado da leitura e da escrita. A relevância deste estudo está em tentar buscar as práticas, princípios e pressupostos do Método Paulo Freire, para a alfabetização de crianças, a fim de legitimar a sua atualidade e validade, pois, segundo o próprio autor, é um método de aprender e, não, um método de ensinar. Além da representação das professoras que adotam diferentes métodos sobre a alfabetização das crianças, analisou-se, também, a produção escrita das crianças, com o objetivo de analisar os impactos metodológicos na alfabetização de crianças, especialmente em sua capacidade de utilização da escrita.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Cristhiane Souza.pdf: 698753 bytes, checksum: a8ff0ff2bbc628513daf832b70cc51c0 (MD5) Previous issue date: 2006-12-06application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãosocioconstrutivismoensino fundamentalPaulo Freiresocioconstrutivismoaverage educationPaulo FreireCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCírculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Cristhiane Souza.pdfapplication/pdf698753http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/354/1/B_Cristhiane+Souza.pdfa8ff0ff2bbc628513daf832b70cc51c0MD51tede/3542022-06-06 15:38:41.651oai:localhost:tede/354Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-06T18:38:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
title |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
spellingShingle |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista Souza, Cristhiane de socioconstrutivismo ensino fundamental Paulo Freire socioconstrutivismo average education Paulo Freire CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
title_full |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
title_fullStr |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
title_full_unstemmed |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
title_sort |
Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista |
author |
Souza, Cristhiane de |
author_facet |
Souza, Cristhiane de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Romão, José Eustáquio |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6041577120476064 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos Neto, Elydio dos |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9342936608381677 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Gohn, Maria da Glória Marcondes |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8315862641929394 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Madureira, José Gabriel Perissé |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4420556922540257 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:15465465457 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4324266839683875 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Cristhiane de |
contributor_str_mv |
Romão, José Eustáquio Santos Neto, Elydio dos Gohn, Maria da Glória Marcondes Madureira, José Gabriel Perissé |
dc.subject.por.fl_str_mv |
socioconstrutivismo ensino fundamental Paulo Freire |
topic |
socioconstrutivismo ensino fundamental Paulo Freire socioconstrutivismo average education Paulo Freire CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
socioconstrutivismo average education Paulo Freire |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation develops a comparative study, opposing the theories applied in the children alphabetization, detaching among them, what could be called Traditional Method and Paulo Freire Method. Because of the absence of accessible experience and reasonable length of time in the children alphabetization with the Paulo Freire Method, we tried to analyze experiences with methods more convergent with freirian proposals the socioconstructivism, for example and then, to search empirical field for the data collection. It was chosen the initial phase of alphabetization, more precisely the 2nd grade of basic education, as a subject to be investigated once that in this stage the kids are initiated in the learning of reading and writing by the school. The relevance of this study is in trying to search the practical, principles and purpose of the Paulo Freire Method, for the children alphabetization, in order to legitimize its efficiency and validity, therefore, according to the author, it is a learning method and, not a teaching method. Beyond the representation of the teachers who adopt different methods on the children alphabetization, we also analyzed the children written production with the aim to analyze the methodological impacts in the children alphabetization, especially in their writing ability. |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-12-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Cristhiane de. Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista. 2006. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/354 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Cristhiane de. Círculos de cultura infantil: o método Paulo Freire na alfabetização de crianças: um estudo aproximativo socioconstrutivista. 2006. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2006. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/354 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/354/1/B_Cristhiane+Souza.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a8ff0ff2bbc628513daf832b70cc51c0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1811016860100984832 |