Da institucionalização e efetividade da mediação à luz do código de processo civil e da lei nº 13.140/15 quanto à administração pública

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Autor(a) principal: Santos, Cláudia Lúcia Soares da Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/2119
Resumo: This dissertation analyzes the applicability, effectiveness and limitations of mediation in the litigation involving Public Administration. It emphasizes the paradigm of consensualism in relation to its conflicting relations. Thus, with the advent of Law 13.140 / 15, being one of the mechanisms of self-composition used in extra-judicial and judicial scope, the Measurement is studied in a search for a possible non-adversarial method of conflict resolution. In the first chapter, the paper positions the current scenario of Mediation and Consensualism in the public sphere in resolving disputes in Brazil, from the development of consensualism to changes in the paradigms of Administration. In the second, it is the re-reading of some precepts of Administrative Law that may constitute an obstacle to the admission of the consensual means of institutional and procedural applicability of Mediation of conflicts, involving Public Administration, as its delimitation, and also, the scope of its scope and procedure, as well as situate the subject in the context of mediation in the conflicts that encompass it in the consensual administrative action. The third chapter presents the effectiveness of mediation in the Public Administration with important paradigms to understand the issue of: the composition of conflicts in the Public Administration and also the necessary adaptation of the jurisdictional function to new forms of conflict resolution beyond the contribution of mediation in Law For the adjudication. Finally, it discusses consensual experiences lived in the Attorney General's Office of the City of São Paulo with the purpose of revealing experiences and practical obstacles to the adoption of consensual means.
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Thus, with the advent of Law 13.140 / 15, being one of the mechanisms of self-composition used in extra-judicial and judicial scope, the Measurement is studied in a search for a possible non-adversarial method of conflict resolution. In the first chapter, the paper positions the current scenario of Mediation and Consensualism in the public sphere in resolving disputes in Brazil, from the development of consensualism to changes in the paradigms of Administration. In the second, it is the re-reading of some precepts of Administrative Law that may constitute an obstacle to the admission of the consensual means of institutional and procedural applicability of Mediation of conflicts, involving Public Administration, as its delimitation, and also, the scope of its scope and procedure, as well as situate the subject in the context of mediation in the conflicts that encompass it in the consensual administrative action. The third chapter presents the effectiveness of mediation in the Public Administration with important paradigms to understand the issue of: the composition of conflicts in the Public Administration and also the necessary adaptation of the jurisdictional function to new forms of conflict resolution beyond the contribution of mediation in Law For the adjudication. Finally, it discusses consensual experiences lived in the Attorney General's Office of the City of São Paulo with the purpose of revealing experiences and practical obstacles to the adoption of consensual means.A presente dissertação analisa a aplicabilidade, efetividade e limitações da mediação nos litígios que envolvem a Administração Pública. Enfatiza o paradigma do consensualismo no que tange, às suas relações conflituosas. Assim, com o advento da Lei 13.140/15 sendo uns dos mecanismos de autocomposição utilizado em âmbito extrajudicial e judicial, a Medição é estudada numa busca de um método possível não adversarial de resolução de conflitos. No primeiro capítulo, o trabalho posiciona o atual cenário da Mediação e do Consensualismo na esfera pública na resolução das disputas no Brasil, do desenvolvimento do consensuailismo às mudanças nos paradigmas da Administração. No segundo, versa a releitura de alguns preceitos do Direito Administrativo que possam configurar obstáculo à admissão dos meios consensuais de aplicabilidade institucional e procedimental da Mediação de conflitos, que envolvem a Administração Pública, como a sua delimitação e ainda, o campo de sua abrangência e procedimento, bem como, situar o tema no contexto de mediação nos conflitos que a abarquem na atuação administrativa consensual. O terceiro capítulo apresenta a eficácia da mediação na Administração Pública com paradigmas importantes para compreender a questão como: da composição de conflitos na Administração Pública e ainda,da necessária adptação da função jurisdicional às novas formas de resolução de conflitos além da contribuição da mediação no Direito Administrativo para a desjudicialização. Por fim, aborda vivências consensualistas vivenciadas na Procuradoria-Geral do Município de São Paulo com a finalidade de revelar experiências e óbices práticos à adoção de meios consensuais.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2019-10-30T19:59:31Z No. of bitstreams: 1 Cláudia Lúcia Soares da Silva Santos.pdf: 1402395 bytes, checksum: 32a9cdf862197de51f66cdd2dd5951a5 (MD5)Made available in DSpace on 2019-10-30T19:59:31Z (GMT). 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