“Brave Women” – Discussing Gender Trough the Expography
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Data de Publicação: | 2018 |
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Título da fonte: | Habitus |
Texto Completo: | https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/6006 |
Resumo: | This paper presents the experience of conception and execution of an expography of genderthat taps in the potential of archaeological and ethnographiccollections to promote debates about sexism, racism, homophobia and other common practices of daily oppression. Conceived from two transversals segments of dispute the exhibit rejects the elitist and hegemonic discourses as much as it feeds the criticism about the masculinism scientific/academic discourse that forms supposedly neutral representations of the past that naturalizes all the gender, race-ethnicity, sexuality and class inequities that exists nowadays. Bravas Mulheres is a display of photos, things and narratives of subjects that resisted and resist the subjugation, their process of collective and self-affirmation, their material worlds, knowledge and subjectivities. ‘Bravas Mulheres’ Discutindo Gênero Através da Expografia O artigo relata a experiência de concepção e execução de uma expografia de gênero que explora o potencial de acervos arqueológicos e etnográficos para estimular a reflexão e o debate sobre o sexismo, o racismo, a homofobia e outras práticas de opressão cotidiana. Concebida a partir de dois segmentos transversais de contestação, a narrativa expográfica tanto rejeita os discursos hegemônicos e elitistas de patrimônio quanto busca fomentar a crítica ao masculinismo do discurso científico/acadêmico que constrói representações do passado supostamente neutras, mas que naturalizam as desigualdades de sexo/gênero, raça/etnia, sexualidade e classe que existem hoje. Bravas Mulheres é uma exposição de fotografias, coisas e narrativas de sujeitas que resistiram e resistem à subalternização, seus processos de afirmação individual e coletiva, seus mundos materiais, saberes e subjetividades. |
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“Brave Women” – Discussing Gender Trough the ExpographyArqueologia; Antropologia; MuseologiaFeminist Critique; Expography; Archaeology; Anthropology; Gender Museology; Crítica Feminista; Expografia; Arqueologia; AntropologiaThis paper presents the experience of conception and execution of an expography of genderthat taps in the potential of archaeological and ethnographiccollections to promote debates about sexism, racism, homophobia and other common practices of daily oppression. Conceived from two transversals segments of dispute the exhibit rejects the elitist and hegemonic discourses as much as it feeds the criticism about the masculinism scientific/academic discourse that forms supposedly neutral representations of the past that naturalizes all the gender, race-ethnicity, sexuality and class inequities that exists nowadays. Bravas Mulheres is a display of photos, things and narratives of subjects that resisted and resist the subjugation, their process of collective and self-affirmation, their material worlds, knowledge and subjectivities. ‘Bravas Mulheres’ Discutindo Gênero Através da Expografia O artigo relata a experiência de concepção e execução de uma expografia de gênero que explora o potencial de acervos arqueológicos e etnográficos para estimular a reflexão e o debate sobre o sexismo, o racismo, a homofobia e outras práticas de opressão cotidiana. Concebida a partir de dois segmentos transversais de contestação, a narrativa expográfica tanto rejeita os discursos hegemônicos e elitistas de patrimônio quanto busca fomentar a crítica ao masculinismo do discurso científico/acadêmico que constrói representações do passado supostamente neutras, mas que naturalizam as desigualdades de sexo/gênero, raça/etnia, sexualidade e classe que existem hoje. Bravas Mulheres é uma exposição de fotografias, coisas e narrativas de sujeitas que resistiram e resistem à subalternização, seus processos de afirmação individual e coletiva, seus mundos materiais, saberes e subjetividades.Editora da PUC GoiásLEPAARQ/UFPELICH/UFPELRibeiro, LoredanaBezerra, Daniele BorgesJagso Kaingang, Joziléia DanizaOliveira, Priscila Chagas deLemos, Rosemar Gomes2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/600610.18224/hab.v16i1.6006Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 16, n. 1 (2018): Gênero em Arqueologia e Antropologia; 5-271983-779810.18224/hab.v16.1.2018reponame:Habitusinstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC-GOporhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/6006/3602Direitos autorais 2018 Loredana Ribeiro, Daniele Borges Bezerra, Joziléia Daniza Jagso Kaingang, Priscila Chagas de Oliveira, Rosemar Gomes Lemoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-20T15:29:17Zoai:ojs.seer.pucgoias.edu.br:article/6006Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/indexPRIhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/oaihabitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com1983-77981678-6475opendoar:2019-02-20T15:29:17Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false |
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