Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MOTA, Márcia Maria Elia Peruzzi da
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: CASTRO, Nelimar Ribeiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6857
Resumo: This study was designed to investigate the role of literacy in metalinguistic development. Twenty-five adults (5 illiterate, 7 in an intermediate level of literacy and 13 in a advanced level) participated in this study. The adults were tested in several syntactic and phonological awareness tasks. Results of non-parametric Analysis of Variance showed that illiterate adults had overall worse performance than the literate ones. There was little difference between the literate groups. The results suggest that literacy have an effect in metalinguistic awareness development.
id PUC_CAMP-3_44126579fe94a49e524584d0ae3298b2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6857
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adultsAlfabetização e consciência metalingüística: um estudo com adultos não alfabetizadosalfabetizaçãoconsciência sintáticadesenvolvimento metalingüísticoliteracy syntactic awarenessmetalinguistic developmentThis study was designed to investigate the role of literacy in metalinguistic development. Twenty-five adults (5 illiterate, 7 in an intermediate level of literacy and 13 in a advanced level) participated in this study. The adults were tested in several syntactic and phonological awareness tasks. Results of non-parametric Analysis of Variance showed that illiterate adults had overall worse performance than the literate ones. There was little difference between the literate groups. The results suggest that literacy have an effect in metalinguistic awareness development.Este estudo - com vinte e cinco adultos (5 não alfabetizados, 7 com nível de leitura intermediário e 13 com nível de leitura mais avançado) - foi delineado para investigar o papel da alfabetização no desenvolvimento da consciência metalingüística. Os adultos realizaram várias tarefas de consciência sintática e fonológica. Os resultados das análises de variância não paramétricas realizadas mostraram que os adultos não alfabetizados tiveram performances inferiores, em geral, a dos alfabetizados. No entanto pouca diferença foi encontrada entre os grupos de leitores. Os resultados sugerem que a alfabetização tem um efeito no desenvolvimento metalingüístico.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2007-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6857Psychological Studies; Vol. 24 No. 2 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 2 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 24 n. 2 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6857/4469Copyright (c) 2022 Márcia Maria Elia Peruzzi da MOTA, Nelimar Ribeiro de CASTROhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMOTA, Márcia Maria Elia Peruzzi da CASTRO, Nelimar Ribeiro de 2024-05-03T19:14:35Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6857Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-03T19:14:35Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
Alfabetização e consciência metalingüística: um estudo com adultos não alfabetizados
title Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
spellingShingle Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
MOTA, Márcia Maria Elia Peruzzi da
alfabetização
consciência sintática
desenvolvimento metalingüístico
literacy
syntactic awareness
metalinguistic development
title_short Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
title_full Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
title_fullStr Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
title_full_unstemmed Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
title_sort Literacy and metalinguistic development: a study with illiterate adults
author MOTA, Márcia Maria Elia Peruzzi da
author_facet MOTA, Márcia Maria Elia Peruzzi da
CASTRO, Nelimar Ribeiro de
author_role author
author2 CASTRO, Nelimar Ribeiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MOTA, Márcia Maria Elia Peruzzi da
CASTRO, Nelimar Ribeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
consciência sintática
desenvolvimento metalingüístico
literacy
syntactic awareness
metalinguistic development
topic alfabetização
consciência sintática
desenvolvimento metalingüístico
literacy
syntactic awareness
metalinguistic development
description This study was designed to investigate the role of literacy in metalinguistic development. Twenty-five adults (5 illiterate, 7 in an intermediate level of literacy and 13 in a advanced level) participated in this study. The adults were tested in several syntactic and phonological awareness tasks. Results of non-parametric Analysis of Variance showed that illiterate adults had overall worse performance than the literate ones. There was little difference between the literate groups. The results suggest that literacy have an effect in metalinguistic awareness development.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6857
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6857/4469
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Márcia Maria Elia Peruzzi da MOTA, Nelimar Ribeiro de CASTRO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Márcia Maria Elia Peruzzi da MOTA, Nelimar Ribeiro de CASTRO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 24 No. 2 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 2 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 24 n. 2 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126016381157376