READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Acácia A. Angeli dos
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: C. B. SUEHIRO, Adriana, OLIVEIRA, Katya Luciane de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6699
Resumo: This research meant to explore the relation among reading comprehension and academic performance in specific contents of the Psychology course. The sample was composed of by 115 freshman students of the private university in São Paulo. The instruments used were two texts prepared in accordance to Cloze’s technique and a questionnaire focusing the most used characterization types in higher education assessment. The results showed clearly a correlation, statistically significant, among reading comprehension, academic performance and learning assessment in Psychology course, specially when the grade results of the student individual production in assessment situation.
id PUC_CAMP-3_7ffdf9c1495efc5138a0b48665d4aff8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6699
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTSHabilidades em compreensão da leitura: um estudo com alunos de psicologiaDesempenho acadêmicoTeste de ClozeEstratégias de aprendizagemAcademic performanceCloze TestLearning strategiesThis research meant to explore the relation among reading comprehension and academic performance in specific contents of the Psychology course. The sample was composed of by 115 freshman students of the private university in São Paulo. The instruments used were two texts prepared in accordance to Cloze’s technique and a questionnaire focusing the most used characterization types in higher education assessment. The results showed clearly a correlation, statistically significant, among reading comprehension, academic performance and learning assessment in Psychology course, specially when the grade results of the student individual production in assessment situation.Este estudo objetivou analisar a relação entre a compreensão em leitura e o rendimento acadêmico em disciplinas específicas do curso de Psicologia. Participaram 115 universitários ingressantes de uma universidade do interior paulista. Foram aplicados dois textos preparados segundo a técnica de Cloze e um questionário com questões fechadas, visando identificar os tipos de avaliação de aprendizagem utilizados pelos professores. Os resultados obtidos evidenciaram a existência de índices de correlação positiva entre os escores somados dos testes de Cloze e as notas obtidas em cada disciplina cursada. Pode-se concluir que a compreensão em leitura relaciona-se com o desempenho acadêmico, especialmente quando a nota é resultante de uma produção individual do aluno na situação de avaliação.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2004-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6699Psychological Studies; Vol. 21 No. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 21 Núm. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 21 n. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6699/4339Copyright (c) 2022 Acácia A. Angeli dos SANTOS, Adriana C. B. SUEHIRO, Katya Luciane de OLIVEIRAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Acácia A. Angeli dos C. B. SUEHIRO, AdrianaOLIVEIRA, Katya Luciane de 2024-05-07T18:28:10Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6699Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-07T18:28:10Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
Habilidades em compreensão da leitura: um estudo com alunos de psicologia
title READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
spellingShingle READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
SANTOS, Acácia A. Angeli dos
Desempenho acadêmico
Teste de Cloze
Estratégias de aprendizagem
Academic performance
Cloze Test
Learning strategies
title_short READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
title_full READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
title_fullStr READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
title_full_unstemmed READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
title_sort READING COMPREHENSION ABILITIES: A STUDY WITH PSYCHOLOGY STUDENTS
author SANTOS, Acácia A. Angeli dos
author_facet SANTOS, Acácia A. Angeli dos
C. B. SUEHIRO, Adriana
OLIVEIRA, Katya Luciane de
author_role author
author2 C. B. SUEHIRO, Adriana
OLIVEIRA, Katya Luciane de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Acácia A. Angeli dos
C. B. SUEHIRO, Adriana
OLIVEIRA, Katya Luciane de
dc.subject.por.fl_str_mv Desempenho acadêmico
Teste de Cloze
Estratégias de aprendizagem
Academic performance
Cloze Test
Learning strategies
topic Desempenho acadêmico
Teste de Cloze
Estratégias de aprendizagem
Academic performance
Cloze Test
Learning strategies
description This research meant to explore the relation among reading comprehension and academic performance in specific contents of the Psychology course. The sample was composed of by 115 freshman students of the private university in São Paulo. The instruments used were two texts prepared in accordance to Cloze’s technique and a questionnaire focusing the most used characterization types in higher education assessment. The results showed clearly a correlation, statistically significant, among reading comprehension, academic performance and learning assessment in Psychology course, specially when the grade results of the student individual production in assessment situation.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6699
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6699/4339
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Acácia A. Angeli dos SANTOS, Adriana C. B. SUEHIRO, Katya Luciane de OLIVEIRA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Acácia A. Angeli dos SANTOS, Adriana C. B. SUEHIRO, Katya Luciane de OLIVEIRA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 21 No. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 21 Núm. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 21 n. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126015428001792