Playing in the creche: activities for young children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: MARTURANO, Edna Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156
Resumo: This aim of this study was to ascertain if exposure to adult-mediated play activities in a crèche would improve children’s participation in play and in social interaction. Twelve children of both sexes, aged from 22 to 26 months, participated in 20 collective play activity sessions, three times a week. We observed the children before and after the intervention and analyzed the observation records in terms of children’s participationin play and environment-oriented behavior. By means of comparisons between pre-and post-intervention measures using the Wilcoxon Test, we detected a reduction in solitary play and an increase in associative play. Positive interaction with peers increased, while negative interaction with adults tended to be reduced. The research contributes to practices that promote the development of young children in crèches.
id PUC_CAMP-3_aa254177489e399e5affd81d99576670
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7156
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Playing in the creche: activities for young childrenBrincando na creche: atividades com crianças pequenasCrecheDesenvolvimento infantil RecreaçãoChild day careChildhood developmentRecreationThis aim of this study was to ascertain if exposure to adult-mediated play activities in a crèche would improve children’s participation in play and in social interaction. Twelve children of both sexes, aged from 22 to 26 months, participated in 20 collective play activity sessions, three times a week. We observed the children before and after the intervention and analyzed the observation records in terms of children’s participationin play and environment-oriented behavior. By means of comparisons between pre-and post-intervention measures using the Wilcoxon Test, we detected a reduction in solitary play and an increase in associative play. Positive interaction with peers increased, while negative interaction with adults tended to be reduced. The research contributes to practices that promote the development of young children in crèches.O objetivo deste estudo é verificar se a exposição da criança a atividades lúdicas mediadas por um adulto na creche favorece sua participação em brincadeiras e interações com outras pessoas. Participaram 12 crianças de creche, de ambos os sexos, com idade entre 22 e 26 meses. Foram realizadas 20 sessões coletivas de atividades lúdicas, três vezes por semana. As crianças foram observadas antes e depois da intervenção. Os registros de observação foram analisados quanto à participação em brincadeira e quanto ao comportamento orientado para o ambiente. As medidas pré e pós-intervenção foram comparadas por meio do teste de Wilcoxon. Nessas comparações, houve diminuição da brincadeira solitária, aumento da brincadeira paralela e tendência ao aumento da brincadeira associativa. A interação positiva com criança aumentou e a interação negativa com adulto tendeu para uma redução. A pesquisa traz contribuição para práticas de promoção do desenvolvimento da criança pequena em contexto de creche.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2010-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156Psychological Studies; Vol. 27 No. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 27 Núm. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 27 n. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156/4720Copyright (c) 2022 Carina de Figueiredo BONOME-PONTOGLIO, Edna Maria MARTURANOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo MARTURANO, Edna Maria 2024-04-25T19:22:42Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7156Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-25T19:22:42Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Playing in the creche: activities for young children
Brincando na creche: atividades com crianças pequenas
title Playing in the creche: activities for young children
spellingShingle Playing in the creche: activities for young children
BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo
Creche
Desenvolvimento infantil
Recreação
Child day care
Childhood development
Recreation
title_short Playing in the creche: activities for young children
title_full Playing in the creche: activities for young children
title_fullStr Playing in the creche: activities for young children
title_full_unstemmed Playing in the creche: activities for young children
title_sort Playing in the creche: activities for young children
author BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo
author_facet BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo
MARTURANO, Edna Maria
author_role author
author2 MARTURANO, Edna Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo
MARTURANO, Edna Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Creche
Desenvolvimento infantil
Recreação
Child day care
Childhood development
Recreation
topic Creche
Desenvolvimento infantil
Recreação
Child day care
Childhood development
Recreation
description This aim of this study was to ascertain if exposure to adult-mediated play activities in a crèche would improve children’s participation in play and in social interaction. Twelve children of both sexes, aged from 22 to 26 months, participated in 20 collective play activity sessions, three times a week. We observed the children before and after the intervention and analyzed the observation records in terms of children’s participationin play and environment-oriented behavior. By means of comparisons between pre-and post-intervention measures using the Wilcoxon Test, we detected a reduction in solitary play and an increase in associative play. Positive interaction with peers increased, while negative interaction with adults tended to be reduced. The research contributes to practices that promote the development of young children in crèches.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156/4720
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carina de Figueiredo BONOME-PONTOGLIO, Edna Maria MARTURANO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carina de Figueiredo BONOME-PONTOGLIO, Edna Maria MARTURANO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 27 No. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 27 Núm. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 27 n. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126017588068352