Playing in the creche: activities for young children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156 |
Resumo: | This aim of this study was to ascertain if exposure to adult-mediated play activities in a crèche would improve children’s participation in play and in social interaction. Twelve children of both sexes, aged from 22 to 26 months, participated in 20 collective play activity sessions, three times a week. We observed the children before and after the intervention and analyzed the observation records in terms of children’s participationin play and environment-oriented behavior. By means of comparisons between pre-and post-intervention measures using the Wilcoxon Test, we detected a reduction in solitary play and an increase in associative play. Positive interaction with peers increased, while negative interaction with adults tended to be reduced. The research contributes to practices that promote the development of young children in crèches. |
id |
PUC_CAMP-3_aa254177489e399e5affd81d99576670 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7156 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Playing in the creche: activities for young childrenBrincando na creche: atividades com crianças pequenasCrecheDesenvolvimento infantil RecreaçãoChild day careChildhood developmentRecreationThis aim of this study was to ascertain if exposure to adult-mediated play activities in a crèche would improve children’s participation in play and in social interaction. Twelve children of both sexes, aged from 22 to 26 months, participated in 20 collective play activity sessions, three times a week. We observed the children before and after the intervention and analyzed the observation records in terms of children’s participationin play and environment-oriented behavior. By means of comparisons between pre-and post-intervention measures using the Wilcoxon Test, we detected a reduction in solitary play and an increase in associative play. Positive interaction with peers increased, while negative interaction with adults tended to be reduced. The research contributes to practices that promote the development of young children in crèches.O objetivo deste estudo é verificar se a exposição da criança a atividades lúdicas mediadas por um adulto na creche favorece sua participação em brincadeiras e interações com outras pessoas. Participaram 12 crianças de creche, de ambos os sexos, com idade entre 22 e 26 meses. Foram realizadas 20 sessões coletivas de atividades lúdicas, três vezes por semana. As crianças foram observadas antes e depois da intervenção. Os registros de observação foram analisados quanto à participação em brincadeira e quanto ao comportamento orientado para o ambiente. As medidas pré e pós-intervenção foram comparadas por meio do teste de Wilcoxon. Nessas comparações, houve diminuição da brincadeira solitária, aumento da brincadeira paralela e tendência ao aumento da brincadeira associativa. A interação positiva com criança aumentou e a interação negativa com adulto tendeu para uma redução. A pesquisa traz contribuição para práticas de promoção do desenvolvimento da criança pequena em contexto de creche.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2010-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156Psychological Studies; Vol. 27 No. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 27 Núm. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 27 n. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156/4720Copyright (c) 2022 Carina de Figueiredo BONOME-PONTOGLIO, Edna Maria MARTURANOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo MARTURANO, Edna Maria 2024-04-25T19:22:42Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7156Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-25T19:22:42Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Playing in the creche: activities for young children Brincando na creche: atividades com crianças pequenas |
title |
Playing in the creche: activities for young children |
spellingShingle |
Playing in the creche: activities for young children BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo Creche Desenvolvimento infantil Recreação Child day care Childhood development Recreation |
title_short |
Playing in the creche: activities for young children |
title_full |
Playing in the creche: activities for young children |
title_fullStr |
Playing in the creche: activities for young children |
title_full_unstemmed |
Playing in the creche: activities for young children |
title_sort |
Playing in the creche: activities for young children |
author |
BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo |
author_facet |
BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo MARTURANO, Edna Maria |
author_role |
author |
author2 |
MARTURANO, Edna Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
BONOME-PONTOGLIO, Carina de Figueiredo MARTURANO, Edna Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Creche Desenvolvimento infantil Recreação Child day care Childhood development Recreation |
topic |
Creche Desenvolvimento infantil Recreação Child day care Childhood development Recreation |
description |
This aim of this study was to ascertain if exposure to adult-mediated play activities in a crèche would improve children’s participation in play and in social interaction. Twelve children of both sexes, aged from 22 to 26 months, participated in 20 collective play activity sessions, three times a week. We observed the children before and after the intervention and analyzed the observation records in terms of children’s participationin play and environment-oriented behavior. By means of comparisons between pre-and post-intervention measures using the Wilcoxon Test, we detected a reduction in solitary play and an increase in associative play. Positive interaction with peers increased, while negative interaction with adults tended to be reduced. The research contributes to practices that promote the development of young children in crèches. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7156/4720 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carina de Figueiredo BONOME-PONTOGLIO, Edna Maria MARTURANO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carina de Figueiredo BONOME-PONTOGLIO, Edna Maria MARTURANO https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 27 No. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 27 Núm. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 27 n. 3 (2010): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126017588068352 |