Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz, REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472
Resumo: This paper highlights art in its humanizing and potential dimensions to affect the subject. As a psychologist’s instrument, it works in favor of the constitution of more elaborate forms of being, think and act in the world. The propositions presented are based on the concepts of Vygotsky, notably those from “Psychology of Art”, in which the author defends the power of art to emerge emotions, contradictions, and reflection as means of developing consciousness about oneself and the world. This article reports part of an intervention-research carried, at a school of the state public network of elementary school II and middle whose expression of one of the students elucidates the promising character of art in promoting the imagination of adolescents.
id PUC_CAMP-3_b5a825f2e3aae6634d2d698cd0f06428
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7472
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative actionPsicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadoraArt (Psychology)ImaginationCultural-historical psychologyPsychology educationalArte (Psicologia)ImaginaçãoPsicologia histórico-culturalPsicologia educacionalThis paper highlights art in its humanizing and potential dimensions to affect the subject. As a psychologist’s instrument, it works in favor of the constitution of more elaborate forms of being, think and act in the world. The propositions presented are based on the concepts of Vygotsky, notably those from “Psychology of Art”, in which the author defends the power of art to emerge emotions, contradictions, and reflection as means of developing consciousness about oneself and the world. This article reports part of an intervention-research carried, at a school of the state public network of elementary school II and middle whose expression of one of the students elucidates the promising character of art in promoting the imagination of adolescents.O presente artigo destaca a arte, em sua dimensão humanizadora e potencial para afetar o sujeito, como instrumento de trabalho do psicólogo no favorecimento da constituição de formas mais elaboradas de o sujeito ser, estar, pensar e agir no mundo. As proposições apresentadas se assentam nos conceitos de Vigotski, notadamente aqueles da “Psicologia da Arte”, defendendo a potência dessa linguagem para fazer emergirem emoções, contradições e a refl exão, como meios de fazer avançar a consciência sobre si e sobre o mundo. Assumindo essa perspectiva, o artigo apresenta o relato de parte de uma pesquisa-intervenção realizada em uma escola da rede pública estadual de Ensino Fundamental II e Médio, com turmas do ensino médio noturno, focalizando a expressão de uma das estudantes, que elucida o caráter promissor da arte na promoção da imaginação de adolescentes.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472Psychological Studies; Vol. 35 No. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 35 Núm. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 35 n. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472/5023Copyright (c) 2023 Vera Lúcia Trevisan de SOUZA, Lilian Aparecida Cruz DUGNANI, Elaine de Cássia Gonçalves dos REIShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSOUZA, Vera Lúcia Trevisan deDUGNANI, Lilian Aparecida CruzREIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos2023-02-24T15:25:13Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7472Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-02-24T15:25:13Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
Psicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadora
title Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
spellingShingle Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de
Art (Psychology)
Imagination
Cultural-historical psychology
Psychology educational
Arte (Psicologia)
Imaginação
Psicologia histórico-cultural
Psicologia educacional
title_short Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
title_full Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
title_fullStr Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
title_full_unstemmed Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
title_sort Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
author SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de
author_facet SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de
DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz
REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos
author_role author
author2 DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz
REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de
DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz
REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Art (Psychology)
Imagination
Cultural-historical psychology
Psychology educational
Arte (Psicologia)
Imaginação
Psicologia histórico-cultural
Psicologia educacional
topic Art (Psychology)
Imagination
Cultural-historical psychology
Psychology educational
Arte (Psicologia)
Imaginação
Psicologia histórico-cultural
Psicologia educacional
description This paper highlights art in its humanizing and potential dimensions to affect the subject. As a psychologist’s instrument, it works in favor of the constitution of more elaborate forms of being, think and act in the world. The propositions presented are based on the concepts of Vygotsky, notably those from “Psychology of Art”, in which the author defends the power of art to emerge emotions, contradictions, and reflection as means of developing consciousness about oneself and the world. This article reports part of an intervention-research carried, at a school of the state public network of elementary school II and middle whose expression of one of the students elucidates the promising character of art in promoting the imagination of adolescents.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472/5023
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 35 No. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 35 Núm. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 35 n. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126018573729792