Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472 |
Resumo: | This paper highlights art in its humanizing and potential dimensions to affect the subject. As a psychologist’s instrument, it works in favor of the constitution of more elaborate forms of being, think and act in the world. The propositions presented are based on the concepts of Vygotsky, notably those from “Psychology of Art”, in which the author defends the power of art to emerge emotions, contradictions, and reflection as means of developing consciousness about oneself and the world. This article reports part of an intervention-research carried, at a school of the state public network of elementary school II and middle whose expression of one of the students elucidates the promising character of art in promoting the imagination of adolescents. |
id |
PUC_CAMP-3_b5a825f2e3aae6634d2d698cd0f06428 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7472 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative actionPsicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadoraArt (Psychology)ImaginationCultural-historical psychologyPsychology educationalArte (Psicologia)ImaginaçãoPsicologia histórico-culturalPsicologia educacionalThis paper highlights art in its humanizing and potential dimensions to affect the subject. As a psychologist’s instrument, it works in favor of the constitution of more elaborate forms of being, think and act in the world. The propositions presented are based on the concepts of Vygotsky, notably those from “Psychology of Art”, in which the author defends the power of art to emerge emotions, contradictions, and reflection as means of developing consciousness about oneself and the world. This article reports part of an intervention-research carried, at a school of the state public network of elementary school II and middle whose expression of one of the students elucidates the promising character of art in promoting the imagination of adolescents.O presente artigo destaca a arte, em sua dimensão humanizadora e potencial para afetar o sujeito, como instrumento de trabalho do psicólogo no favorecimento da constituição de formas mais elaboradas de o sujeito ser, estar, pensar e agir no mundo. As proposições apresentadas se assentam nos conceitos de Vigotski, notadamente aqueles da “Psicologia da Arte”, defendendo a potência dessa linguagem para fazer emergirem emoções, contradições e a refl exão, como meios de fazer avançar a consciência sobre si e sobre o mundo. Assumindo essa perspectiva, o artigo apresenta o relato de parte de uma pesquisa-intervenção realizada em uma escola da rede pública estadual de Ensino Fundamental II e Médio, com turmas do ensino médio noturno, focalizando a expressão de uma das estudantes, que elucida o caráter promissor da arte na promoção da imaginação de adolescentes.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472Psychological Studies; Vol. 35 No. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 35 Núm. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 35 n. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472/5023Copyright (c) 2023 Vera Lúcia Trevisan de SOUZA, Lilian Aparecida Cruz DUGNANI, Elaine de Cássia Gonçalves dos REIShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSOUZA, Vera Lúcia Trevisan deDUGNANI, Lilian Aparecida CruzREIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos2023-02-24T15:25:13Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7472Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-02-24T15:25:13Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action Psicologia da Arte: fundamentos e práticas para uma ação transformadora |
title |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action |
spellingShingle |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de Art (Psychology) Imagination Cultural-historical psychology Psychology educational Arte (Psicologia) Imaginação Psicologia histórico-cultural Psicologia educacional |
title_short |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action |
title_full |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action |
title_fullStr |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action |
title_full_unstemmed |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action |
title_sort |
Psychology of Art: Fundamentals and practices for a transformative action |
author |
SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de |
author_facet |
SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos |
author_role |
author |
author2 |
DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de DUGNANI, Lilian Aparecida Cruz REIS, Elaine de Cássia Gonçalves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art (Psychology) Imagination Cultural-historical psychology Psychology educational Arte (Psicologia) Imaginação Psicologia histórico-cultural Psicologia educacional |
topic |
Art (Psychology) Imagination Cultural-historical psychology Psychology educational Arte (Psicologia) Imaginação Psicologia histórico-cultural Psicologia educacional |
description |
This paper highlights art in its humanizing and potential dimensions to affect the subject. As a psychologist’s instrument, it works in favor of the constitution of more elaborate forms of being, think and act in the world. The propositions presented are based on the concepts of Vygotsky, notably those from “Psychology of Art”, in which the author defends the power of art to emerge emotions, contradictions, and reflection as means of developing consciousness about oneself and the world. This article reports part of an intervention-research carried, at a school of the state public network of elementary school II and middle whose expression of one of the students elucidates the promising character of art in promoting the imagination of adolescents. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7472/5023 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 35 No. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 35 Núm. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 35 n. 4 (2018): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126018573729792 |