Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: OLIVEIRA, Karina da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: NAKANO, Tatiana de Cássia, SILVA, Gisele Maria da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7391
Resumo:  Although resilience is a relevant construct, there are no Brazilian instruments available to identify the resilient potential in children. Considering this, an instrument called Children’s Resilience Markers was developed. The study included 500 children from five different groups, aged 8 to 12. Through ANOVA, it was possible to notice that Children’s Resilience Markers was able to differentiate groups that presented higher resilience abilities. Children’s Resilience Markers presented good validity evidences. However, other studies must be carried out in order to reach a greater understanding of its psychometric characteristics.
id PUC_CAMP-3_e549639b978ac671bde7d9d5e625d80c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7391
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidencesMarcadores de Resiliência Infantil: evidências de validade de critério do instrumentoPsychological assessmentResilienceTest validityAvaliação psicológicaResiliênciaValidade do teste Although resilience is a relevant construct, there are no Brazilian instruments available to identify the resilient potential in children. Considering this, an instrument called Children’s Resilience Markers was developed. The study included 500 children from five different groups, aged 8 to 12. Through ANOVA, it was possible to notice that Children’s Resilience Markers was able to differentiate groups that presented higher resilience abilities. Children’s Resilience Markers presented good validity evidences. However, other studies must be carried out in order to reach a greater understanding of its psychometric characteristics. Embora resiliência seja um construto relevante, não há instrumentos brasileiros disponíveis para a identificação do potencial resiliente em crianças. Considerando isto, um instrumento chamado Marcadores de Resiliência Infantil foi desenvolvido. Participaram do estudo 500 crianças, com idades entre 8 e 12 anos, as quais compuseram cinco grupos diferentes. Por meio da ANOVA foi possível perceber que o Marcador de Resiliência Infantil foi capaz de diferenciar grupos que apresentaram maiores habilidades resilientes. É possível afirmar que o Marcador de Resiliência Infantil apresentou boas evidências de validade, contudo outros estudos devem ser conduzidos de modo a alcançar maior compreensão sobre as características psicométricas do instrumento.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7391Psychological Studies; Vol. 36 (2019): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 36 (2019): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 36 (2019): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7391/4945Copyright (c) 2023 Karina da Silva OLIVEIRA, Tatiana de Cássia NAKANO, Gisele Maria da SILVAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOLIVEIRA, Karina da SilvaNAKANO, Tatiana de CássiaSILVA, Gisele Maria da2023-02-14T16:23:24Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7391Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-02-14T16:23:24Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
Marcadores de Resiliência Infantil: evidências de validade de critério do instrumento
title Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
spellingShingle Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
OLIVEIRA, Karina da Silva
Psychological assessment
Resilience
Test validity
Avaliação psicológica
Resiliência
Validade do teste
title_short Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
title_full Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
title_fullStr Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
title_full_unstemmed Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
title_sort Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences
author OLIVEIRA, Karina da Silva
author_facet OLIVEIRA, Karina da Silva
NAKANO, Tatiana de Cássia
SILVA, Gisele Maria da
author_role author
author2 NAKANO, Tatiana de Cássia
SILVA, Gisele Maria da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv OLIVEIRA, Karina da Silva
NAKANO, Tatiana de Cássia
SILVA, Gisele Maria da
dc.subject.por.fl_str_mv Psychological assessment
Resilience
Test validity
Avaliação psicológica
Resiliência
Validade do teste
topic Psychological assessment
Resilience
Test validity
Avaliação psicológica
Resiliência
Validade do teste
description  Although resilience is a relevant construct, there are no Brazilian instruments available to identify the resilient potential in children. Considering this, an instrument called Children’s Resilience Markers was developed. The study included 500 children from five different groups, aged 8 to 12. Through ANOVA, it was possible to notice that Children’s Resilience Markers was able to differentiate groups that presented higher resilience abilities. Children’s Resilience Markers presented good validity evidences. However, other studies must be carried out in order to reach a greater understanding of its psychometric characteristics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7391
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7391
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7391/4945
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Karina da Silva OLIVEIRA, Tatiana de Cássia NAKANO, Gisele Maria da SILVA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Karina da Silva OLIVEIRA, Tatiana de Cássia NAKANO, Gisele Maria da SILVA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 36 (2019): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 36 (2019): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 36 (2019): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126018420637696