Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6328 |
Resumo: | This article addresses some important matters regarding the arrangement of photographs in archives. It considers archiving an act of communication. As such, it is structured around the narrative of the life and work of JoséPedro Miranda, a conservative intellectual and historian who produced a great deal of documentation, particularly a significant number of photographs of the city of Ribeirão Preto, in the second half of the Twentieth Century.We shall analyze the photos collected by José Pedro Miranda. Thus, the documental nature of photography is discussed, with an emphasis on the archival environment, where significance exists in a series, as well as in the unit. Interpretations of construction of libraries as narratives are used as a reference to the possibility of understanding personal archives. |
id |
PUC_CAMP-4_17140fd8fb8c946b0adb200352e944c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6328 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão PretoO arranjo arquivístico como escrita: uma reflexão sobre a narrativa em imagens a partir do Fundo Pedro Miranda no Arquivo Público e Histórico de Ribeirão Pretoimagem e informaçãofotografiaarquivos fotográficoscoleçõesarquivo público e histórico de Ribeirão PretoJosé Pedro Mirandaimage and informationphotographyphotographic archivescollectionsRibeirão Preto public and historic archiveJosé Pedro MirandaThis article addresses some important matters regarding the arrangement of photographs in archives. It considers archiving an act of communication. As such, it is structured around the narrative of the life and work of JoséPedro Miranda, a conservative intellectual and historian who produced a great deal of documentation, particularly a significant number of photographs of the city of Ribeirão Preto, in the second half of the Twentieth Century.We shall analyze the photos collected by José Pedro Miranda. Thus, the documental nature of photography is discussed, with an emphasis on the archival environment, where significance exists in a series, as well as in the unit. Interpretations of construction of libraries as narratives are used as a reference to the possibility of understanding personal archives.Reflete sobre algumas questões importantes para o arranjo de fotografias em arquivos. Considera-se aqui o arranjo arquivístico um ato de comunicação e, como tal, se estrutura através do enunciado narrativo da vida e obra de José Pedro Miranda, intelectual e historiador que na segunda metade do século XX produziu e acumulou vasta documentação sobre Ribeirão Preto, em especial um número significativo de fotografias. E através deste propõe-se analisar a narrativa circunscrita no âmbito das fotografias coletadas por José Pedro Miranda. Para tanto se discute o estatuto documental da fotografia, destacando que em um ambiente de arquivo a fotografia adquire significado na série além da unidade, e que portanto, os conjuntos fotográficos construídos por José Pedro Miranda tornam-se expressão e materialidade de sua compreensão e produção intelectual. Interpretações sobre a construção de bibliotecas como narrativas são utilizadas como alusão a uma possibilidade de entendimento dos arquivos pessoais.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2006-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6328Transinformação; Vol. 18 No. 1 (2006); 1-12Transinformação; Vol. 18 Núm. 1 (2006); 1-12Transinformação; v. 18 n. 1 (2006); 1-122318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6328/4019Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIsmael MURGUIA, Eduardo REGISTRO, Tânia Cristina 2024-04-01T12:03:47Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6328Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-01T12:03:47Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto O arranjo arquivístico como escrita: uma reflexão sobre a narrativa em imagens a partir do Fundo Pedro Miranda no Arquivo Público e Histórico de Ribeirão Preto |
title |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto |
spellingShingle |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto Ismael MURGUIA, Eduardo imagem e informação fotografia arquivos fotográficos coleções arquivo público e histórico de Ribeirão Preto José Pedro Miranda image and information photography photographic archives collections Ribeirão Preto public and historic archive José Pedro Miranda |
title_short |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto |
title_full |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto |
title_fullStr |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto |
title_full_unstemmed |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto |
title_sort |
Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto |
author |
Ismael MURGUIA, Eduardo |
author_facet |
Ismael MURGUIA, Eduardo REGISTRO, Tânia Cristina |
author_role |
author |
author2 |
REGISTRO, Tânia Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ismael MURGUIA, Eduardo REGISTRO, Tânia Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
imagem e informação fotografia arquivos fotográficos coleções arquivo público e histórico de Ribeirão Preto José Pedro Miranda image and information photography photographic archives collections Ribeirão Preto public and historic archive José Pedro Miranda |
topic |
imagem e informação fotografia arquivos fotográficos coleções arquivo público e histórico de Ribeirão Preto José Pedro Miranda image and information photography photographic archives collections Ribeirão Preto public and historic archive José Pedro Miranda |
description |
This article addresses some important matters regarding the arrangement of photographs in archives. It considers archiving an act of communication. As such, it is structured around the narrative of the life and work of JoséPedro Miranda, a conservative intellectual and historian who produced a great deal of documentation, particularly a significant number of photographs of the city of Ribeirão Preto, in the second half of the Twentieth Century.We shall analyze the photos collected by José Pedro Miranda. Thus, the documental nature of photography is discussed, with an emphasis on the archival environment, where significance exists in a series, as well as in the unit. Interpretations of construction of libraries as narratives are used as a reference to the possibility of understanding personal archives. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6328 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6328 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6328/4019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 18 No. 1 (2006); 1-12 Transinformação; Vol. 18 Núm. 1 (2006); 1-12 Transinformação; v. 18 n. 1 (2006); 1-12 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125986122399744 |