Video-article publication as strategy to enhance science consumption

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Adriana Barbosa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385
Resumo:  New technologies have promoted important changes in the social relations in recent years, stimulating the growth of scientific content production in audiovisual format, especially of video-articles. This article examines the applicability of the new trends of audiovisual publications as a strategy to enhance science consumption inside as well as outside the academic ecosystem. An exploratory-descriptive survey was performed with Brazilian researchers from the Health Sciences and Human Sciences areas, focusing on mitigating the lack of empirical evidence, regarding four points: their view of science consumption in Brazil; the lack of knowledge on the video-articles like scientific communication; the level of interest in scientific publications in audiovisual format; and feelings about the visibility and recognition of science in Brazil. Results reinforce the interest in audiovisual resource usage in scientific communication valorization, given that the researchers are interested in video-articles publishing for improving visibility, altmetrics, and expanding the dissemination of scientific culture, focusing to enhance science consumption
id PUC_CAMP-4_acd7508b57ebebd16bb0c02ee5995bdd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7385
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling Video-article publication as strategy to enhance science consumptionPublicação de videoartigos como estratégia para impulsionar o consumo de CiênciaAudiovisual communicationAudiovisual materialsScholars communicationScientific knowledgeScholar activityAtividade científicaComunicação audiovisualComunicação científicaConhecimento científicoDocumentos audiovisuaisDIONE New technologies have promoted important changes in the social relations in recent years, stimulating the growth of scientific content production in audiovisual format, especially of video-articles. This article examines the applicability of the new trends of audiovisual publications as a strategy to enhance science consumption inside as well as outside the academic ecosystem. An exploratory-descriptive survey was performed with Brazilian researchers from the Health Sciences and Human Sciences areas, focusing on mitigating the lack of empirical evidence, regarding four points: their view of science consumption in Brazil; the lack of knowledge on the video-articles like scientific communication; the level of interest in scientific publications in audiovisual format; and feelings about the visibility and recognition of science in Brazil. Results reinforce the interest in audiovisual resource usage in scientific communication valorization, given that the researchers are interested in video-articles publishing for improving visibility, altmetrics, and expanding the dissemination of scientific culture, focusing to enhance science consumptionAs novas tecnologias promoveram mudanças importantes nas relações sociais nos últimos anos, as quais estimularam o crescimento da produção de conteúdo científico em formato audiovisual, com destaque para os videoartigos. Assim, este artigo examina a aplicabilidade das novas tendências de publicações audiovisuais como estratégia para impulsionar o consumo de ciência dentro e fora do ecossistema acadêmico. Baseado em um survey exploratório-descritivo realizado com pesquisadores das áreas de Ciências da Saúde e Ciências Humanas, o estudo contribui para mitigar a carência de evidências empíricas, especificamente, sobre quatro pontos: visão de pesquisadores brasileiros acerca do acesso livre e consumo de ciência no Brasil; desconhecimento sobre videoartigo como formato de comunicação científica; grau de interesse em publicações científicas em formato audiovisual; e sentimentos relacionados à visibilidade e ao reconhecimento da ciência no Brasil. Resultados evidenciam o potencial estratégico dos recursos audiovisuais na valorização da comunicação científica, visto que pesquisadores se mostram interessados em publicar videoartigos pelo impacto direto em visibilidade, métricas de desempenho e disseminação da cultura científica com vistas a aumentar o consumo de ciência.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385Transinformação; Vol. 34 (2022)Transinformação; Vol. 34 (2022)Transinformação; v. 34 (2022)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385/4941Copyright (c) 2023 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Adriana Barbosa2024-04-02T12:31:03Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7385Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T12:31:03Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Video-article publication as strategy to enhance science consumption
Publicação de videoartigos como estratégia para impulsionar o consumo de Ciência
title Video-article publication as strategy to enhance science consumption
spellingShingle Video-article publication as strategy to enhance science consumption
SANTOS, Adriana Barbosa
Audiovisual communication
Audiovisual materials
Scholars communication
Scientific knowledge
Scholar activity
Atividade científica
Comunicação audiovisual
Comunicação científica
Conhecimento científico
Documentos audiovisuais
DIONE
title_short Video-article publication as strategy to enhance science consumption
title_full Video-article publication as strategy to enhance science consumption
title_fullStr Video-article publication as strategy to enhance science consumption
title_full_unstemmed Video-article publication as strategy to enhance science consumption
title_sort Video-article publication as strategy to enhance science consumption
author SANTOS, Adriana Barbosa
author_facet SANTOS, Adriana Barbosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Adriana Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Audiovisual communication
Audiovisual materials
Scholars communication
Scientific knowledge
Scholar activity
Atividade científica
Comunicação audiovisual
Comunicação científica
Conhecimento científico
Documentos audiovisuais
DIONE
topic Audiovisual communication
Audiovisual materials
Scholars communication
Scientific knowledge
Scholar activity
Atividade científica
Comunicação audiovisual
Comunicação científica
Conhecimento científico
Documentos audiovisuais
DIONE
description  New technologies have promoted important changes in the social relations in recent years, stimulating the growth of scientific content production in audiovisual format, especially of video-articles. This article examines the applicability of the new trends of audiovisual publications as a strategy to enhance science consumption inside as well as outside the academic ecosystem. An exploratory-descriptive survey was performed with Brazilian researchers from the Health Sciences and Human Sciences areas, focusing on mitigating the lack of empirical evidence, regarding four points: their view of science consumption in Brazil; the lack of knowledge on the video-articles like scientific communication; the level of interest in scientific publications in audiovisual format; and feelings about the visibility and recognition of science in Brazil. Results reinforce the interest in audiovisual resource usage in scientific communication valorization, given that the researchers are interested in video-articles publishing for improving visibility, altmetrics, and expanding the dissemination of scientific culture, focusing to enhance science consumption
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
Artículo revisado por pares
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385/4941
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 34 (2022)
Transinformação; Vol. 34 (2022)
Transinformação; v. 34 (2022)
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125987204530176