Video-article publication as strategy to enhance science consumption
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385 |
Resumo: | New technologies have promoted important changes in the social relations in recent years, stimulating the growth of scientific content production in audiovisual format, especially of video-articles. This article examines the applicability of the new trends of audiovisual publications as a strategy to enhance science consumption inside as well as outside the academic ecosystem. An exploratory-descriptive survey was performed with Brazilian researchers from the Health Sciences and Human Sciences areas, focusing on mitigating the lack of empirical evidence, regarding four points: their view of science consumption in Brazil; the lack of knowledge on the video-articles like scientific communication; the level of interest in scientific publications in audiovisual format; and feelings about the visibility and recognition of science in Brazil. Results reinforce the interest in audiovisual resource usage in scientific communication valorization, given that the researchers are interested in video-articles publishing for improving visibility, altmetrics, and expanding the dissemination of scientific culture, focusing to enhance science consumption |
id |
PUC_CAMP-4_acd7508b57ebebd16bb0c02ee5995bdd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7385 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Video-article publication as strategy to enhance science consumptionPublicação de videoartigos como estratégia para impulsionar o consumo de CiênciaAudiovisual communicationAudiovisual materialsScholars communicationScientific knowledgeScholar activityAtividade científicaComunicação audiovisualComunicação científicaConhecimento científicoDocumentos audiovisuaisDIONE New technologies have promoted important changes in the social relations in recent years, stimulating the growth of scientific content production in audiovisual format, especially of video-articles. This article examines the applicability of the new trends of audiovisual publications as a strategy to enhance science consumption inside as well as outside the academic ecosystem. An exploratory-descriptive survey was performed with Brazilian researchers from the Health Sciences and Human Sciences areas, focusing on mitigating the lack of empirical evidence, regarding four points: their view of science consumption in Brazil; the lack of knowledge on the video-articles like scientific communication; the level of interest in scientific publications in audiovisual format; and feelings about the visibility and recognition of science in Brazil. Results reinforce the interest in audiovisual resource usage in scientific communication valorization, given that the researchers are interested in video-articles publishing for improving visibility, altmetrics, and expanding the dissemination of scientific culture, focusing to enhance science consumptionAs novas tecnologias promoveram mudanças importantes nas relações sociais nos últimos anos, as quais estimularam o crescimento da produção de conteúdo científico em formato audiovisual, com destaque para os videoartigos. Assim, este artigo examina a aplicabilidade das novas tendências de publicações audiovisuais como estratégia para impulsionar o consumo de ciência dentro e fora do ecossistema acadêmico. Baseado em um survey exploratório-descritivo realizado com pesquisadores das áreas de Ciências da Saúde e Ciências Humanas, o estudo contribui para mitigar a carência de evidências empíricas, especificamente, sobre quatro pontos: visão de pesquisadores brasileiros acerca do acesso livre e consumo de ciência no Brasil; desconhecimento sobre videoartigo como formato de comunicação científica; grau de interesse em publicações científicas em formato audiovisual; e sentimentos relacionados à visibilidade e ao reconhecimento da ciência no Brasil. Resultados evidenciam o potencial estratégico dos recursos audiovisuais na valorização da comunicação científica, visto que pesquisadores se mostram interessados em publicar videoartigos pelo impacto direto em visibilidade, métricas de desempenho e disseminação da cultura científica com vistas a aumentar o consumo de ciência.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385Transinformação; Vol. 34 (2022)Transinformação; Vol. 34 (2022)Transinformação; v. 34 (2022)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385/4941Copyright (c) 2023 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Adriana Barbosa2024-04-02T12:31:03Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7385Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T12:31:03Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption Publicação de videoartigos como estratégia para impulsionar o consumo de Ciência |
title |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption |
spellingShingle |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption SANTOS, Adriana Barbosa Audiovisual communication Audiovisual materials Scholars communication Scientific knowledge Scholar activity Atividade científica Comunicação audiovisual Comunicação científica Conhecimento científico Documentos audiovisuais DIONE |
title_short |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption |
title_full |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption |
title_fullStr |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption |
title_full_unstemmed |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption |
title_sort |
Video-article publication as strategy to enhance science consumption |
author |
SANTOS, Adriana Barbosa |
author_facet |
SANTOS, Adriana Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SANTOS, Adriana Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Audiovisual communication Audiovisual materials Scholars communication Scientific knowledge Scholar activity Atividade científica Comunicação audiovisual Comunicação científica Conhecimento científico Documentos audiovisuais DIONE |
topic |
Audiovisual communication Audiovisual materials Scholars communication Scientific knowledge Scholar activity Atividade científica Comunicação audiovisual Comunicação científica Conhecimento científico Documentos audiovisuais DIONE |
description |
New technologies have promoted important changes in the social relations in recent years, stimulating the growth of scientific content production in audiovisual format, especially of video-articles. This article examines the applicability of the new trends of audiovisual publications as a strategy to enhance science consumption inside as well as outside the academic ecosystem. An exploratory-descriptive survey was performed with Brazilian researchers from the Health Sciences and Human Sciences areas, focusing on mitigating the lack of empirical evidence, regarding four points: their view of science consumption in Brazil; the lack of knowledge on the video-articles like scientific communication; the level of interest in scientific publications in audiovisual format; and feelings about the visibility and recognition of science in Brazil. Results reinforce the interest in audiovisual resource usage in scientific communication valorization, given that the researchers are interested in video-articles publishing for improving visibility, altmetrics, and expanding the dissemination of scientific culture, focusing to enhance science consumption |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artículo revisado por pares Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7385/4941 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 34 (2022) Transinformação; Vol. 34 (2022) Transinformação; v. 34 (2022) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125987204530176 |