The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311 |
Resumo: | The paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy. |
id |
PUC_RS-12_17f3e076ed11042fb1b8fbb0d0227f3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24311 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventionsLa categoría Video of the Year del VMA como constructora de las convenciones del videoclipA categoria Video of the Year do VMA como construtora das convenções do videoclipeMusic videoAudiovisualCommunicationAudiovisualVideoclipAudiovisualComunicaciónAudiovisualVideoclipeAudiovisualComunicaçãoComunicaçãoCulturaThe paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy.El artículo pretende comprender de qué manera una categoría de premiación actúa en la consolidación de las características estructurales del videoclip. Para ello, la propuesta es analizar los 30 primeros vencedores (1984-2014) de la categoría Video of the Year, del Video Music Awards (VMA), la más importante premiación de videoclip, con la intuición de percibir convenciones que la premiación ayudó a consolidar. Como argumento central, se considera que la categoría es un elemento fundamental en el desarrollo del videoclip, especialmente en dos sentidos: 1) ella potencializa que el videoclip sea percibido como producto artístico y 2) ayuda a naturalizar características relacionadas al lenguaje de género. Con todo, esa consolidación acontece a través de variadas estrategias ejecutadas por MTV, creadora de la premiación, con miras a su propia legitimación.O artigo pretende compreender de que maneira uma categoria de premiação atua na consolidação das características estruturais do videoclipe. Para tanto, a proposta é analisar os 30 primeiros vencedores (1984-2014) da categoria Video of the Year, do Video Music Awards (VMA), a mais importante premiação do videoclipe, no intuito de perceber convenções que a premiação ajudou a consolidar. Como argumento central, considera-se que a categoria é um elemento fundamental do desenvolvimento do videoclipe especialmente em duas frentes: 1) ela potencializa que o videoclipe seja percebido como produto artístico e 2) ajuda a naturalizar características relacionadas à linguagem do gênero. Contudo, essa consolidação acontece através de variadas estratégias executadas pela MTV, criadora da premiação, visando a sua própria legitimação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2431110.15448/1980-3729.2017.1.24311Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID24311Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID24311Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID243111980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311/15010Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessHolzbach, Ariane Diniz2017-06-21T14:48:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24311Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-21T14:48:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions La categoría Video of the Year del VMA como constructora de las convenciones del videoclip A categoria Video of the Year do VMA como construtora das convenções do videoclipe |
title |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions |
spellingShingle |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions Holzbach, Ariane Diniz Music video Audiovisual Communication Audiovisual Videoclip Audiovisual Comunicación Audiovisual Videoclipe Audiovisual Comunicação Comunicação Cultura |
title_short |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions |
title_full |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions |
title_fullStr |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions |
title_full_unstemmed |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions |
title_sort |
The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions |
author |
Holzbach, Ariane Diniz |
author_facet |
Holzbach, Ariane Diniz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Holzbach, Ariane Diniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Music video Audiovisual Communication Audiovisual Videoclip Audiovisual Comunicación Audiovisual Videoclipe Audiovisual Comunicação Comunicação Cultura |
topic |
Music video Audiovisual Communication Audiovisual Videoclip Audiovisual Comunicación Audiovisual Videoclipe Audiovisual Comunicação Comunicação Cultura |
description |
The paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311 10.15448/1980-3729.2017.1.24311 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.1.24311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311/15010 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID24311 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID24311 Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID24311 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663122247680 |