CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444 |
Resumo: | The studies about the eJJectiveness of the act of reading weave their roots mainly in three dimensions: context, motivation and meaning. These concepts camefrom history, psychology andsemiology, respectively,demonstratingan imbricationofknowledgeareasthatneedto be analyzed to achieve the understanding ofthe true reading eJJectiveness.Despite thefact that these these concepts act almost indistinctly in the practice ofreading, the articlefocuses the context in a didactic way. It is considered a reading catalysis element, because ifthe context described by the al/thor doesn 't coincide with the reader 's contexto his existence, the reading wil/ not be accomplished. Reading philosophers' arguments and discussions are presented, emphasizing their concepts and theses. |
id |
PUC_CAMP-4_e32a0a171393b4aa2ad7ecd6ae64acb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6444 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITYCONTEXTO, LEITURA E SUBJETIVIDADEleitura e contexto - leitura e subjetividadereading and context -reading and subjectivityThe studies about the eJJectiveness of the act of reading weave their roots mainly in three dimensions: context, motivation and meaning. These concepts camefrom history, psychology andsemiology, respectively,demonstratingan imbricationofknowledgeareasthatneedto be analyzed to achieve the understanding ofthe true reading eJJectiveness.Despite thefact that these these concepts act almost indistinctly in the practice ofreading, the articlefocuses the context in a didactic way. It is considered a reading catalysis element, because ifthe context described by the al/thor doesn 't coincide with the reader 's contexto his existence, the reading wil/ not be accomplished. Reading philosophers' arguments and discussions are presented, emphasizing their concepts and theses.Os estl/dos da efetivação do ato da leitl/ra tecem sI/as raizes principalmente em três dimensões: o contexto, a motivação e o sentido. Os conceitos, advindos em primeira instância da história, da psicologia e da semiologia, respectivamente. demonstram o imbricado de assl/ntos e áreas do conhecimento que necessitam ser analisados para obter-se a compreensão da verdadeiraefetivação da leitura. Apesar dafl/são desses três conceitos atuarem quase indistintamente na prática da leitura, o artigo detém-se, deforma didática, na dimensão contexto. É considerado como o elemento catalisador da leitura, pois se o contexto descrito pelo autor nãoforao encontro com o do leitor, não bater com a sua vivência, a ação leitura não se efetivará. São apresentados argumentos de pensadores da área de leitura, destacando conceitos, teses epostulados por eles elaborados.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2001-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444Transinformação; Vol. 13 No. 1 (2001); 1-5Transinformação; Vol. 13 Núm. 1 (2001); 1-5Transinformação; v. 13 n. 1 (2001); 1-52318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444/4125Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira DUMONT, Lígia Maria 2024-03-27T14:39:49Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6444Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-03-27T14:39:49Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY CONTEXTO, LEITURA E SUBJETIVIDADE |
title |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY |
spellingShingle |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY Moreira DUMONT, Lígia Maria leitura e contexto - leitura e subjetividade reading and context -reading and subjectivity |
title_short |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY |
title_full |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY |
title_fullStr |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY |
title_full_unstemmed |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY |
title_sort |
CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY |
author |
Moreira DUMONT, Lígia Maria |
author_facet |
Moreira DUMONT, Lígia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira DUMONT, Lígia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
leitura e contexto - leitura e subjetividade reading and context -reading and subjectivity |
topic |
leitura e contexto - leitura e subjetividade reading and context -reading and subjectivity |
description |
The studies about the eJJectiveness of the act of reading weave their roots mainly in three dimensions: context, motivation and meaning. These concepts camefrom history, psychology andsemiology, respectively,demonstratingan imbricationofknowledgeareasthatneedto be analyzed to achieve the understanding ofthe true reading eJJectiveness.Despite thefact that these these concepts act almost indistinctly in the practice ofreading, the articlefocuses the context in a didactic way. It is considered a reading catalysis element, because ifthe context described by the al/thor doesn 't coincide with the reader 's contexto his existence, the reading wil/ not be accomplished. Reading philosophers' arguments and discussions are presented, emphasizing their concepts and theses. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444/4125 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 13 No. 1 (2001); 1-5 Transinformação; Vol. 13 Núm. 1 (2001); 1-5 Transinformação; v. 13 n. 1 (2001); 1-5 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1821141877154381824 |