Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pomim VALENTIM, Marta Lígia
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Simonetti BARBALHO, Célia Regina, Sarmento ROSEMBERG, Dulcinéia, Vieira da CUNHA, Miriam
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392
Resumo: This work discusses the development of scientific research in the Library Studies and Information Science courses in Brazil, considering research as apedagogical principle in the education of professionals in such areas of knowledge. Research was conducted in the five geographical Brazilian regions, including Sao Paulo, to verify the existing research groups, publications andevents, term papers, and scientific initiation scholarships related to the subject. Considering that research should be integrated to teaching and extensionpractices in order to accomplish the desirable high quality professional education,this study’s results demonstrate that a greater support for scientific research in the area is needed.
id PUC_CAMP-4_eb29b1817999d993578fed6958ffc5f7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6392
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science coursesAs articulações da pesquisa com o ensino e a extensão nos cursos de Biblioteconomia e Ciência da Informação do Mercosulformação profissionaleducaçãoarticulação ensino e extensãoprofessional educationundergraduate educationteaching and extension practices articulationThis work discusses the development of scientific research in the Library Studies and Information Science courses in Brazil, considering research as apedagogical principle in the education of professionals in such areas of knowledge. Research was conducted in the five geographical Brazilian regions, including Sao Paulo, to verify the existing research groups, publications andevents, term papers, and scientific initiation scholarships related to the subject. Considering that research should be integrated to teaching and extensionpractices in order to accomplish the desirable high quality professional education,this study’s results demonstrate that a greater support for scientific research in the area is needed.Este trabalho teve como objetivo demostrar o desenvolvimento da pesquisa científica nos cursos de Biblioteconomia e Ciência da informação do Brasil, considerando a pesquisa como princípio educativo na formação do profissional dessas áreas do conhecimento. Foram realizados estudos nas cinco regiões geográficas brasileiras e também em São Paulo para verificar a existência de trabalhos de conclusão de curso, grupos de pesquisa, bolsas de Iniciação Científica, publicações e eventos. Os resultados demonstraram necessidade de maior apoio ao desenvolvimento de pesquisa científica considerando que a integração da pesquisa com o ensino e a extensão é exatamente importante para o atendimento de qualidade que se almeja para os profissionais da área quando da sua formação.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2003-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392Transinformação; Vol. 15 No. 2 (2003); 1-14Transinformação; Vol. 15 Núm. 2 (2003); 1-14Transinformação; v. 15 n. 2 (2003); 1-142318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392/4075Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPomim VALENTIM, Marta Lígia Simonetti BARBALHO, Célia Regina Sarmento ROSEMBERG, Dulcinéia Vieira da CUNHA, Miriam 2024-03-27T16:20:45Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6392Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-03-27T16:20:45Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
As articulações da pesquisa com o ensino e a extensão nos cursos de Biblioteconomia e Ciência da Informação do Mercosul
title Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
spellingShingle Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
Pomim VALENTIM, Marta Lígia
formação profissional
educação
articulação ensino e extensão
professional education
undergraduate education
teaching and extension practices articulation
title_short Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
title_full Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
title_fullStr Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
title_full_unstemmed Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
title_sort Articulating research with teaching and extension practices in Mercosul’s Information Science courses
author Pomim VALENTIM, Marta Lígia
author_facet Pomim VALENTIM, Marta Lígia
Simonetti BARBALHO, Célia Regina
Sarmento ROSEMBERG, Dulcinéia
Vieira da CUNHA, Miriam
author_role author
author2 Simonetti BARBALHO, Célia Regina
Sarmento ROSEMBERG, Dulcinéia
Vieira da CUNHA, Miriam
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pomim VALENTIM, Marta Lígia
Simonetti BARBALHO, Célia Regina
Sarmento ROSEMBERG, Dulcinéia
Vieira da CUNHA, Miriam
dc.subject.por.fl_str_mv formação profissional
educação
articulação ensino e extensão
professional education
undergraduate education
teaching and extension practices articulation
topic formação profissional
educação
articulação ensino e extensão
professional education
undergraduate education
teaching and extension practices articulation
description This work discusses the development of scientific research in the Library Studies and Information Science courses in Brazil, considering research as apedagogical principle in the education of professionals in such areas of knowledge. Research was conducted in the five geographical Brazilian regions, including Sao Paulo, to verify the existing research groups, publications andevents, term papers, and scientific initiation scholarships related to the subject. Considering that research should be integrated to teaching and extensionpractices in order to accomplish the desirable high quality professional education,this study’s results demonstrate that a greater support for scientific research in the area is needed.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6392/4075
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 15 No. 2 (2003); 1-14
Transinformação; Vol. 15 Núm. 2 (2003); 1-14
Transinformação; v. 15 n. 2 (2003); 1-14
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125986228305920